Belgische grensgemeenten zijn de stroom Nederlandse tanktoeristen grondig beu en grijpen naar een opmerkelijk middel: een extra belasting per brandstofslang bij het tankstation. Redenering: w e hebben allemaal last van die Ollandeers en alleen de pomphouder verdient aan hen.
In Gent betalen pomphouders al ruim 580 euro per dieselslang en iets meer dan 530 euro per benzineslang per jaar, een zogeheten “brandstofslangentaks” die nu als inspiratie dient voor andere gemeenten. Het dorp Zelzate, net over de grens bij Terneuzen, wil een vergelijkbare taks invoeren omdat de burgemeester het “eerlijk” vindt dat stations die goed verdienen aan Nederlanders “een bescheiden bijdrage” leveren aan de lokale gemeenschap.
Achter de irritatie schuilt een structureel prijsverschil. Nederland behoort tot de EU-landen met de hoogste benzine-accijns; in 2025 ligt de accijns hier rond 84 cent per liter, tegenover circa 65 tot 70 cent in België en Duitsland. Daardoor blijft tanken over de grens aantrekkelijk, zeker nu de Tweede Kamer heeft besloten de accijns op benzine per 2026 alsnog met 5,5 cent per liter te verhogen, en diesel met 3,6 cent. Volgens het ministerie van Financiën stimuleert dat zogeheten brandstoftoerisme, waardoor Nederlandse tankstations in de grensregio omzet verliezen.
Voor Belgische gemeenten heeft die Nederlandse besparing een keerzijde: extra verkeersdrukte, volle pompen en nauwelijks profijt voor de lokale middenstand.
In Brussel en Den Haag woedt ondertussen de grotere discussie: hoever mag je gaan met accijnzen als je mobiliteit betaalbaar wilt houden, maar tegelijk klimaatdoelen en begrotingsgaten moet dichten? Zolang Nederland vasthoudt aan relatief hoge brandstofbelastingen, is de kans groot dat Belgische grensplaatsen nog wel even last houden van de “gierige Hollanders” aan de pomp.
DEN HAAG (ANP) - In het rapport van oud ASML-topman Peter Wennink over hoe de toekomstige welvaart veilig te stellen, is volgens vakbond de Unie te weinig oog voor "de mens die het verdienvermogen van Nederland mede mogelijk moet maken". "De mens wordt gezien als productiemiddel en als kostenpost", stelt vakbondsvoorzitter Reinier Castelein.
Wennink deed op verzoek van het kabinet aanbevelingen. "Het rapport benoemt terecht de vele knelpunten die het vestigingsklimaat van Nederland als economie belemmeren", vindt de vakbond. Desondanks mist De Unie "een sterke agenda voor goed werk, waarin werknemers autonoom zijn in het invullen van hun leven".
Om start-ups en mkb'ers te laten groeien, is het volgens Wennink bijvoorbeeld nodig dat vaste contracten minder vast worden, en flexcontracten juist meer zekerheid bieden. "Doen alsof vaste banen nog steeds te vast zijn en reorganisaties nog steeds te duur, doet geen recht aan de enorme offers die afgelopen jaren gebracht zijn", aldus Castelein.
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak is vrijdag met winst begonnen. Beleggers trokken zich op aan een positieve draai op Wall Street. Daar werden aandelen van AI-bedrijven ingeruild voor aandelen in andere sectoren, waardoor de Dow-Jonesindex en de S&P 500-index op nieuwe recordstanden sloten.
Techgraadmeter Nasdaq eindigde wel licht lager. Een tegenvallend kwartaalbericht van softwareconcern Oracle leidde tot hernieuwde zorgen over hoge kosten en waarderingen in de AI-sector. Beleggers zochten daardoor hun heil bij andere bedrijven, zoals de banken JPMorgan Chase en Goldman Sachs, en creditcardmaatschappij Visa.
De Amsterdamse hoofdindex noteerde kort na opening van de markt 0,3 procent hoger op 949,77 punten. De MidKap won 0,2 procent tot 906,46 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs stegen tot 0,3 procent. Londen klom 0,3 procent. Een onverwachte krimp van de Britse economie in oktober voedde de hoop op een nieuwe renteverlaging door de Bank of England.