Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Tennissers Italië winnen Davis Cup voor derde keer op rij

BOLOGNA (ANP) - De Italiaanse tennissers hebben voor de derde keer op rij de Davis Cup gewonnen. In Bologna bezorgde Flavio Cobolli, de nummer 22 van de wereldranglijst, Italië het tweede punt door de Spanjaard Jaume Munar te verslaan in drie sets: 1-6 7-6 (5) 7-5. Matteo Berrettini had de gastheren op voorsprong gebracht met een zege op Pablo Carreño Busta (6-3 6-4).

Munar, de nummer 36 van de wereldranglijst, leek op weg om Spanje op gelijke hoogte te brengen. Hij won de eerste set met 6-1 en had een break in de tweede set. De partij werd op een moeilijk moment voor de Spanjaard tijdelijk onderbroken en na de hervatting wist de Italiaan steeds meer het overwicht te krijgen. In de tiebreak sloeg Cobolli op zijn zevende setpoint toe.

In de derde set gaven beide tennissers nauwelijks iets toe. Op 5-5 in de derde set sloeg Cobolli toe op zijn tweede breakpoint. De 23-jarige Italiaan kon de partij daarna uitserveren. Hij kreeg drie matchpoints en benutte meteen de eerste.

Vorig jaar

Italië prolongeerde vorig jaar de winst in de Davis Cup Finals door Nederland met 2-0 te verslaan. Een jaar eerder had het team voor het eerst sinds 1976 de Davis Cup gewonnen door in de finale te winnen van Australië. Toen hadden de Italianen met kopman Jannik Sinner Nederland in de kwartfinales uitgeschakeld.

Italië speelde zonder zijn twee beste tennissers, Sinner en Lorenzo Musetti. Bij Spanje ontbrak de nummer 1 van de wereldranglijst, Carlos Alcaraz.

Een hoofdrol was er voor Cobolli, die afgelopen vrijdag ook al na een marathonpartij tegen de Belg Zizou Bergs de zege greep. Hij won toen in de tiebreak van de derde set met 17-15. De Italiaanse tennissers zegevierden in alle drie de wedstrijden met 2-0 en hadden geen enkele keer een beslissende derde partij nodig.


GATE INTO WINTER

photo-tez has added a photo to the pool:

GATE INTO WINTER

薬師池公園

Found Photograph

Thomas Hawk posted a photo:

Found Photograph

Jackson's Tavern

Thomas Hawk posted a photo:

Jackson's Tavern

Rijnmond - Nieuws

Het laatste nieuws van vandaag over Rotterdam, Feyenoord, het verkeer en het weer in de regio Rijnmond

Bankstel in brand, mogelijk aangestoken

In een portiekwoning aan de Noorderhavenkade in Rotterdam-Blijdorp is zondagmiddag rond 16:00 uur brand ontstaan. Bij de brand kwam veel rook vrij, die zich verspreidde naar de bovenliggende woningen. De woningen zijn ontruimd.

Slashdot

News for nerds, stuff that matters

One Company's Plan to Sink Nuclear Reactors Deep Underground

Long-time Slashdot reader jenningsthecat shared this article from IEEE Spectrum:

By dropping a nuclear reactor 1.6 kilometers (1 mile) underground, Deep Fission aims to use the weight of a billion tons of rock and water as a natural containment system comparable to concrete domes and cooling towers. With the fission reaction occurring far below the surface, steam can safely circulate in a closed loop to generate power.


The California-based startup announced in October that prospective customers had signed non-binding letters of intent for 12.5 gigawatts of power involving data center developers, industrial parks, and other (mostly undisclosed) strategic partners, with initial sites under consideration in Kansas, Texas, and Utah... The company says its modular approach allows multiple 15-megawatt reactors to be clustered on a single site: A block of 10 would total 150 MW, and Deep Fission claims that larger groupings could scale to 1.5 GW. Deep Fission claims that using geological depth as containment could make nuclear energy cheaper, safer, and deployable in months at a fraction of a conventional plant's footprint...



The company aims to finalize its reactor design and confirm the pilot site in the coming months. [Company founder Liz] Muller says the plan is to drill the borehole, lower the canister, load the fuel, and bring the reactor to criticality underground in 2026. Sites in Utah, Texas, and Kansas are among the leading candidates for the first commercial-scale projects, which could begin construction in 2027 or 2028, depending on the speed of DOE and NRC approvals. Deep Fission expects to start manufacturing components for the first unit in 2026 and does not anticipate major bottlenecks aside from typical long-lead items.



In short "The same oil and gas drilling techniques that reliably reach kilometer-deep wells can be adapted to host nuclear reactors..." the article points out. Their design would also streamline construction, since "Locating the reactors under a deep water column subjects them to roughly 160 atmospheres of pressure — the same conditions maintained inside a conventional nuclear reactor — which forms a natural seal to keep any radioactive coolant or steam contained at depth, preventing leaks from reaching the surface."

Other interesting points from the article:


They plan on operating and controlling the reactor remotely from the surface.

Company founder Muller says if an earthquake ever disrupted the site, "you seal it off at the bottom of the borehole, plug up the borehole, and you have your waste in safe disposal."

For waste management, the company "is eyeing deep geological disposal in the very borehole systems they deploy for their reactors."


"The company claims it can cut overall costs by 70 to 80 percent compared with full-scale nuclear plants."



"Among its competition are projects like TerraPower's Natrium, notes
the tech news site Hackaday, saying TerraPower's fast neutron reactors "are already under construction and offer much more power per reactor, along with Natrium in particular also providing built-in grid-level storage.

"One thing is definitely for certain..." they add. "The commercial power sector in the US has stopped being mind-numbingly boring."

Read more of this story at Slashdot.

Could High-Speed Trains Shorten US Travel Times While Reducing Emissions?

With some animated graphics, CNN "reimagined" what three of America's busiest air and road travel routes would look like with high-speed trains, for "a glimpse into a faster, more connected future."


The journey from New York City to Chicago could take just over six hours by high-speed train at an average speed of 160 mph, cutting travel time by more than 13 hours compared with the current Amtrak route... The journey from San Francisco to Los Angeles could be completed in under three hours by high-speed train... The journey from Atlanta to Orlando could be completed in under three hours by high-speed train that reaches 160 mph, cutting travel time by over half compared with driving...



While high-speed rail remains a fantasy in the United States, it is already hugely successful across the globe. Passengers take 3 billion trips annually on more than 40,000 miles of modern high-speed railway across the globe, according to the International Union of Railways. China is home to the world's largest high-speed rail network. The 809-mile train journey from Beijing to Shanghai takes just four and a half hours... In Europe, France's Train a Grand Vitesse (TGV) is recognized as a pioneer of high-speed rail technology. Spain soon followed France's success and now hosts Europe's most extensive high-speed rail network...

[T]rain travel contributes relatively less pollution of every type, said Jacob Mason of the Institute for Transportation and Development Policy, from burning less gasoline to making less noise than cars and taking up less space than freeways. The reduction in greenhouse gas emissions is staggering: Per kilometer traveled, the average car or a short-haul flight each emit more than 30 times the CO2 equivalent than Eurostar high-speed trains, according to data from the UK government.

Read more of this story at Slashdot.

SCHAATSEN in het Stamcafé

Vroeger, lang lang geleden, toen Nederland nog Ons Land was, toen sneeuwde het al in de herfst en was er iedere dag schaatsen op de televisie. Nou. Vroeger is dus vandaag want Nederland werd vanmorgen wit wakker en in Calgary is al twee dagen de World Cup bezig. Omdat er in de rest van de wereld toch geen hond naar die onzin kijkt zijn de wedstrijden op een (cultuur)christelijk tijdstip bij ons dus ga er maar voor zitten. Eerst de ploegenachtervolging, met de ploegen, dan de 500 meter (m/v) met JENNING, JOEP en natuurlijk RECORDMISTRESS FEMKE, plus daarna een toetje massaimmigratiestart en gemengde vla aflossing. LIVESTREAM HIERO op groot scherm in het Stamcafé. En uiteraard. De MegaMix. Proost.

Social

Formula 1 News

Formula 1® - The Official F1® Website

All the key moments from the Las Vegas GP

For a dramatic double disqualification, to Verstappen's latest success – here's a roundup of what happened over the Las Vegas Grand Prix weekend.

Sargasso

Hopeloos Genuanceerd

Closing Time ☆ Tiwa Savage


Tiwa Savage is een Nigeriaanse zangeres, songwriter die haar carrière begon als achtergrondzangeres voor artiesten als George Michael en Mary J. Blige.



In 2012 voegde zij zich bij Mavin Records, waarna ze uitgroeide tot een prominente figuur in de muziekindustrie, vaak de Queen of Afrobeats genoemd.


 © Riverbeats

Haar muziek combineert Afrobeats met R&B, soul en hiphop. Ze heeft meerdere succesvolle albums uitgebracht, internationale  prijzen gewonnen, zoals de MTV Europe Music Award voor Best African Act. Ze heeft ook samengewerkt met artiesten als Beyoncé en Wizkid.



Tiwa Savage zingt in het Engels, Yoruba en Pidgin.

Pidgin is een mix van Engels en West Afrikaanse talen die ontstond toen de eerste contacten begonnen tussen de lokale bevolking en slavenhandelaren.

Oya, make we take one jonko.Â