Read more of this story at Slashdot.
Polly M.K. has added a photo to the pool:
Die Fahrradtour führte nicht nur flach entlang der Küste. Es gab auch Anstiege. Hier hatten wir gerade einen sehr steilen hinter uns, entsprechend rasant ging es wieder hinunter.
Ed Kruger has added a photo to the pool:
Tokyo pauses at sunrise, wrapped in soft light and stillness before the city stirs.
Vergeet dat noodpakketje voor 72 uur, vergeet even naar de geldmaat voor 70 euro én vergeet het homerisch uitlachen van de "schuilplaatscoördinator". Volgens de kijkertjes van RTL4 gisteravond krijgen we nog 10 jaar Soldaat van Oranje the Musical, nog meer Christ Klep op tv, nog 14 nieuwe munitie-opslagen en schietterreinen in Natura2000-gebieden, extra kazematten op de Afsluitdijk, 1000+ opblaastanks op de hei in Drenthe, F35's op Lelystad Airport (oh die kregen we al) en AZC's die worden omgekat naar Kazernes voor 20.000 Gijssie Tuinman-FTE (lol, hoera). Meer dan de helft van Roos Reedijk-kijkend Nederland peopt in de broek voor oorlog en gaat dit weekend pleepapier hamsteren. Hoe ging die uitdrukking ook alweer? Liever een kok in de keuken dan een opiniepeiler op tv. Ja zoiets.
Ja mensen de geest is allang uit de fles, maar dit is dus aan de hand in Nederland. Een dikke boterham besmeerd met heel veel slachtofferschap dat 'de moslims' het ook allemaal maar zwaar hebben, geschreven door iemand die iets te goed heeft opgelet bij koranles, met een oprechte verbazing dat: "De Palestijnse verzetsbeweging Hamas in veel westerse kringen - zoals in de politiek en de media - vandaag de dag beschouwd als een terroristische organisatie die juridisch en economisch moet worden bestreden, en waarvan leiders, aanhangers en sympathisanten met harde hand moeten worden aangepakt." De gruweldaden van Hamas worden gebagatelliseerd aan de hand van de huidige ellende in Gaza en de 'wereldwijde protestbeweging' daartegen. Nogal een vreemd een-tweetje maar dan komt de aap uit de mouw: het door 'Israël verspreide narratief' over de 'Palestijnse gebieden' moet volgens de auteur maar heroverwogen worden. "Wellicht begint dit nu werkelijkheid te worden, gezien het groeiende bewustzijn rond de Palestijnse kwestie in het algemeen, en de aard van de verzetsbeweging Hamas in het bijzonder."
Deze knaap is natuurlijk knettergek, maar wat het wel verdrietig maakt: z'n meuk is afgedrukt bij de NPO. Weliswaar de open inrichting van de NPO, het kneuzenhoekje van vrouwenaanrander Francisco van Jole, en dat lullige aantal lezers pakt u met een Wordpress over uw schele krekel ook nog wel, maar toch. Het gaat om de normalisatie van terreur, gefinancierd met belastingpoet - een proces waar we in zitten door dit soort mafketels een podium te geven en door elkaar verder alleen maar na te papegaaien dat we het allemaal zo erg vinden. Het bagatelliseren van Hamas, een club die zich bezighoudt met raketaanvallen op burgerdoelen, de eigen bevolking gebruikt als menselijk schild, vecht uit ziekenhuizen en moskeeën en nuttige idioten als Tijani Oeioeioei gebruikt als woordvoerder, een club met fundamenten in antisemitische retoriek en de vernietiging van de staat Israël en een club berucht om zelfmoordaanslagen en gijzelingen. Maar wat mag je ook verwachten van de NPO, als zelfs die Olijfboom-gek die de moordende paragliders omschreef als 'Palestijnse parachutehelden' overal doodleuk mag aanschuiven.
Saneer.
On Call Welcome to a fresh instalment of On-Call, The Register’s reader-contributed column in which you share your tales of tech support triumph, and we try to retell them in an amusing fashion.…
Een vergeten factuur van slechts 36 euro heeft Nederland op het nippertje behoed voor een enorme financiële blunder: het bijna mislopen van 1,3 miljard euro uit het Europese coronaherstelfonds. Dankzij de vondst van dit ene papiertje kwam het bedrag alsnog vrij, zo blijkt uit een onthulling van de Algemene Rekenkamer.
Het incident draait om geld uit het EU-coronaherstelfonds, dat tijdens de pandemie werd opgezet om Europese economieën overeind te houden. Nederland had in totaal recht op 5,4 miljard euro aan subsidies, waarvan 1,3 miljard bestemd was voor het bestrijden van leerachterstanden. Met het geld zouden minstens 75.000 digitale apparaten, zoals laptops, tablets en routers, worden aangeschaft voor scholieren die daar zelf geen toegang toe hadden.
Hoewel de apparaten al waren gekocht en verspreid, eiste de Europese Commissie sluitend bewijs dat deze ook daadwerkelijk bij de leerlingen terecht waren gekomen. Een steekproef onder schoolbesturen moest dit bevestigen. In de meeste gevallen klopte de administratie: afleverbonnen, aantallen en locaties waren in orde. Maar bij drie van de 8279 onderzochte apparaten ontbraken cruciale gegevens, zoals serienummers.
Brussel was streng: zonder complete onderbouwing zou de volledige uitbetaling van 1,3 miljard euro worden afgewezen. Het leek erop dat een minieme administratieve fout Nederland miljarden zou kosten. De controlemechanismen bleken onverbiddelijk.
De redding kwam onverwacht uit de hoek van een softwareleverancier. Een oplettende medewerker vond een oude factuur waarop de ontbrekende serienummers en de naam van een school vermeld stonden. De kosten: 36 euro. De waarde: 1,3 miljard.
De Algemene Rekenkamer noemt het voorval exemplarisch voor de nauwkeurigheid die Europese instanties eisen bij subsidieverstrekking. Het toont volgens hen ook aan hoe kwetsbaar grote subsidieprocessen kunnen zijn wanneer de administratie niet tot in detail klopt.
Het kabinet kreeg uiteindelijk alsnog het volledige bedrag uitgekeerd. Maar het incident roept vragen op over de administratieve voorbereiding en controle binnen de overheid. Eén vergeten bonnetje had bijna geleid tot het mislopen van een miljardentranche.
Bron: AD.nl
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak liet vrijdag weinig beweging zien, na de verliesbeurt een dag eerder. De aandacht bleef uitgaan naar de plannen voor forse belastingverlagingen van president Donald Trump. Het Huis van Afgevaardigden keurde donderdag nipt een omvangrijk belastingvoorstel goed en het wetsvoorstel gaat nu naar de Senaat. De plannen kunnen de Amerikaanse staatsschuld de komende tien jaar met biljoenen dollars laten stijgen. De rentes op Amerikaanse staatsleningen liepen daardoor deze week flink op.
De Amsterdamse hoofdindex noteerde kort na opening van de markt 0,2 procent hoger op 928,43 punten. De MidKap klom 0,4 procent tot 869,50 punten. De DAX in Frankfurt won 0,2 procent, na een sterker dan verwachte groei van de Duitse economie in het eerste kwartaal. De grootste economie van Europa groeide met 0,4 procent, tegen een eerdere schatting van 0,2 procent. Vooral de Duitse export steeg flink in de aanloop naar de importheffingen van Trump.
De Duitse economie is in het eerste kwartaal sterker gegroeid dan eerder gedacht. Volgens nieuwe cijfers van het Duitse federale statistiekbureau Destatis bedroeg de groei 0,4 procent op kwartaalbasis. Bij een voorlopige schatting werd nog een plus van 0,2 procent gemeld.
De sterkere groei komt onder meer door een hogere export. Duitse exporteurs voerden flink meer goederen uit naar de Verenigde Staten in aanloop naar de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Het ging bijvoorbeeld om grotere export van auto's en farmaceutische producten.
Ook hogere consumentenbestedingen droegen bij aan de sterkere groei van de grootste economie van Europa in de eerste drie maanden van dit jaar. In het vierde kwartaal van vorig jaar was er nog een krimp van 0,2 procent.
Economen denken wel dat de heffingen van Trump in de rest van dit jaar de Duitse economie zullen tegenwerken. De overheid rekent voor 2025 op economische stagnatie.
GAZA-STAD (ANP/AFP) - Israëlische aanvallen op Gaza hebben sinds middernacht (lokale tijd) aan zestien mensen het leven gekost, meldt de burgerbescherming vrijdag. De aanvallen vonden plaats in meerdere gebieden, meldt Mohammed al-Mughayyir van de instantie aan persbureau AFP.
De meeste aanvallen vonden volgens de burgerbescherming plaats in het midden en zuiden van de Gazastrook. Er zouden ook tientallen gewonden zijn.
Volgens het Gazaanse ministerie van Volksgezondheid zijn sinds het einde aan het staakt-het-vuren op 18 maart 3613 mensen omgekomen. Het zou vooral gaan om burgers. Het totale dodental van de oorlog staat volgens het ministerie op 53.762. Het cijfer wordt door internationale organisaties als betrouwbaar gezien, en is vermoedelijk zelfs aan de lage kant.
DEN HAAG (ANP) - PVV-voorman Geert Wilders heeft op X hard uitgehaald naar partijloos premier Dick Schoof, omdat die geen handtekening heeft gezet onder een kritische brief van regeringsleiders aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. De leider van de grootste regeringspartij noemt dat "ongelooflijk zwak".
In de brief, donderdagavond openbaar gemaakt door de Italiaanse premier Giorgia Meloni, beklagen meerdere Europese landen zich erover dat het mensenrechtenhof in Straatsburg het te moeilijk zou maken om "criminele buitenlanders" uit te zetten. PVV-asielminister Marjolein Faber drong erop aan dat Schoof dit ook zou onderschrijven, maar zijn handtekening ontbreekt.
Wilders meent dat de premier daarmee "zijn oren laat hangen naar de rechtsstaatfetisjisten van NSC". Hij dicht vooral NSC-minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) daarin een rol toe.
It's hard for me to articulate just how much I love "Andor", the best Star Wars entertainment of at least this century, and maybe ever. Tony Gilroy's long been a favorite of mine (friends will know that I need very little prompting to wax rhapsodic about Michael Clayton, his greatest film) so it was no surprise that I would be inclined to like the show. But when it turned out to be a deeply ruminative, unabashedly anti-fascist show with lavish production design and a recurring fixation on supply chains, it's like it was crafted specifically to appeal to me personally.
There are lots of analyses of the show online, some fairly sophisticated, but too many suffer from being fairly facile as online fandoms have been trained to pursue "find the reference to the wiki lore!" rituals, and so they struggle to deal with a thematically rich work that is plainly indifferent to fan service. It also emphasizes just how unlikely it is that this series exists at all, striking such a different tone from anything else in the franchise, being given such an extravagant budget, and being allowed to challenge its audience in a way that no major studio has ever allowed a top-tier blockbuster cinematic universe to do.
If there's one thing Star Wars fans love, it's hating Star Wars, and so the only way we can ever truly praise a Star Wars work is by implicitly insulting all of them, usually in one of these two ways: This is Star Wars for adults! This is Star Wars for people who don't like Star Wars! Sure, it's those things, and it's genuinely good prestige TV (I say that as someone who generally despises prestige TV), but it's also _good Star Wars) and I am not a person prone to "guilty pleasures"; I find no shame in enjoying a franchise that is enormously popular and that's been a fun form of entertainment in movies and shows and video games and toys since I was a kid.
But what has been a wonderful surprise is discovering that so many of the brilliantly talented artists behind "Andor" have participated in deep, thoughtful conversations about their work on the show. They've gone into deep detail about their artistic choices, and even discussed the directions that they weren't able to explore. On these kinds of streaming shows, there are always plenty of interviews with the cast that take the form of a typical press junket, and "Andor" has those, but they take the typical conventional form, and are not particularly interesting even though the actors are brilliant.
Fortunately, though, there are also a rich set of interviews with the creators responsible for aspects of production like the sound design, stunt choreography, set decoration, and writing — even Tony Gilroy himself talking about the combinations of writing and showrunning of the series. It is just an extraordinary glimpse at what it took to make the work. I grew up watching the "behind the scenes" documentaries that a generation of us pored over in the 80s and 90s as Star Wars fans before the DVD era. We felt like we'd won the lottery when DVDs arrived and suddenly studios felt like they had to expand their releases with an accompaniment of bonus material to entice fans to buy a copy of their favorite films. In the era before fan wikis and online fan culture in general, this was the only peek at how people made the creative work we were inspired by, in the same way that we would obsess over the liner notes on a favorite album.
Now it's as easy as a few clicks, and it is no surprise that the people who made "Andor" are also wonderfully articulate about how and why they made their choices while creating the series. If you enjoyed the show as much as I did, set aside some time and listen to how people who are operating at the very top of their game can make something amazing that reinvents a familiar universe after almost half a century.
Tony Gilroy recaps the writing and structure of season two (and the overall story) of Andor.
The stunt coordinator and stunt doubles of Andor walk through the brutal climactic fistfight from the end of season two.
The cinematographer, production designer, and costume designer of Andor discuss season one of the show. (It's a long interview, here's a brief excerpt about the minimalist design in the show.) This is another good audio-only interview with Luke Hull and Michael Wilkinson, the production designer and costume designer.
The sound designer/sound editor and dialogue/ADR supervisor of Andor explain the sound design of season two.
The set decorator of Andor discusses the set decor of season one.
Marijn de Vries
Thomas Hawk posted a photo:
Mr Mikage (ミスター御影) posted a photo: