Read more of this story at Slashdot.
Read more of this story at Slashdot.
Oldtimers bezitten een ongekende charme en vormen een tastbare link met het verleden. Juist omdat ze bijzonder zijn, verdienen deze klassieke autoâs extra aandacht als het om verantwoord rijden en bescherming gaat. Iedere liefhebber weet dat een klassieke wagen niet alleen een vervoermiddel is, maar ook een stukje erfgoed. Wie zijn oldtimer koestert, denkt dan ook na over de beste manieren om hier verantwoord en veilig van te genieten. Daarbij komt ook het belang van een goede verzekering kijken. Een oldtimer verzekering aanvragen is dan de volgende stap. In dit artikel lees je waarom extra bescherming essentieel is en hoe je verantwoord op weg gaat met een klassieke auto.
Klassieke auto's zijn veel meer dan alleen voertuigen van een bepaalde leeftijd. Door hun leeftijd en unieke bouw hebben ze vaak onderdelen die moeilijk te vervangen zijn. Schade of diefstal raakt daarom niet alleen de portemonnee, maar ook de emotionele waarde van de auto. De meeste oldtimers missen moderne veiligheidsopties zoals airbags, gordelspanners of geavanceerde remsystemen. Hierdoor zijn ze bij een ongeval gevoeliger voor schade dan moderne modellen. Daarnaast zijn klassieke voertuigen vaak kwetsbaarder voor weersinvloeden, roest en technische mankementen.
Door deze kwetsbaarheden vraagt het beheer van een oldtimer om meer aandacht en zorgvuldig onderhoud. Een kleine beschadiging kan leiden tot langdurige reparaties of kostbare restauraties. Dit zijn geen standaard auto's die je snel even op laat knappen; deskundigheid en originele onderdelen zijn essentieel. Het is daarom verstandig om niet alleen te vertrouwen op standaardoplossingen, maar te kiezen voor bescherming die specifiek is afgestemd op deze bijzondere voertuigen.
Verantwoord rijden met een klassieke auto begint al voordat je instapt, met goed onderhoud en voorbereiding. Controleer regelmatig de bandenspanning, remmen, vloeistoffen en de staat van de verlichting. Oldtimers worden vaak enkel bij mooi weer gebruikt, waardoor ze lange tijd stil kunnen staan en onderdelen sneller kunnen slijten. Ook vraagt het rijden zelf om aandacht; veel oldtimers hebben minder krachtige remmen en sturen zwaarder dan moderne auto's. Rijd defensief en anticipeer extra op onverwachte situaties in het verkeer.
Daarnaast is bewust omgaan met de snelheden en het medegebruik van de weg belangrijk. Houd rekening met de beperkingen van het voertuig, vooral bij het invoegen, afremmen en bochtenwerk. Vermijd rijomstandigheden die extra risico opleveren, zoals drukke snelwegen of lange ritten bij slecht weer. Denk bovendien aan de wettelijke eisen voor klassieke autoâs, zoals een geldige keuring indien nodig, en laat essentiĂ«le onderdelen regelmatig inspecteren door een specialist. Zo zorg je dat rijplezier en veiligheid hand in hand gaan.
De waarde van een oldtimer is lastig in geld uit te drukken. Naast het emotionele aspect vertegenwoordigen klassieke autoâs vaak een flinke financiĂ«le investering; sommige modellen worden met de jaren alleen maar waardevoller. Een schadegeval, aanrijding of diefstal kan daarom grote gevolgen hebben. De standaard autoverzekering voorziet meestal niet in de bijzondere behoeften van oldtimers. Een gerichte dekking is nodig om de auto echt te beschermen tegen risicoâs zoals brand, inbraak, vandalisme of schade tijdens bijvoorbeeld evenementen of toertochten.
Daarbij geldt dat de herstelkosten voor oldtimers vaak hoger liggen. Originele onderdelen zijn schaars, import is soms noodzakelijk en specialisten rekenen daarvoor hun tarief. Wie een klassieke auto bezit, doet er daarom goed aan om de juiste bescherming te kiezen. Dat is niet alleen verstandig voor jezelf, maar draagt ook bij aan het behoud van cultureel erfgoed op de weg. Zo kunnen ook volgende generaties blijven genieten van de schoonheid en rijkdom van het mobiele verleden.
Wij zijn de beste mensen. Moreel, fatsoenlijk, betrouwbaar. De rest is minder. Europa profileert zich graag als morele supermacht, maar richting OekraĂŻne oogt het beleid steeds vaker als half werk. Terwijl Europese leiders beloven OekraĂŻne âzo lang als nodigâ te steunen, (Nederland voorop) blijft de concrete militaire hulp achter bij wat nodig is om Rusland echt terug te dringen. Een recente analyse van het Finse Instituut voor Internationale Betrekkingen spreekt zelfs van een âparadox van onvoldoende steunâ: genoeg om OekraĂŻne te laten overleven, te weinig om te winnen. Zo wordt Kyiv in een gevaarlijke limbo gehouden. â
Veel mooie morele praatjes, weinig raketten
In Politico wordt dat treffend getypeerd als Europaâs âpsychologie van zwakteâ: reageren, hopen en herhalen, in plaats van zelf het initiatief nemen. Terwijl de VS en Rusland onderhandelen over wapenstilstandscenarioâs, schuift de EU vooral aan als nerveuze stakeholder, verscheurd tussen angst voor escalatie, zorgen over energie en inflatie, en electorale paniek in eigen land. De praktijk: traag besluit over munitie, ingewikkelde ruzies over wie wat betaalt, en lidstaten zoals Hongarije die pakketten maandenlang blokkeren.
De cijfers zijn onthullend. Volgens de Ukraine Support Tracker van het Kiel Institute daalde de militaire steun van Europese landen in juli en augustus 2025 met 57 procent ten opzichte van de eerste helft van het jaar, ondanks een nieuwe NAVOâinitiatief. Een nieuw EU-fonds voor wapens kwam na eindeloze discussies weliswaar van de grond, maar het budget bleef steken op een kwart van wat oorspronkelijk was voorgesteld. Veel mooie morele praatjes, weinig raketten. Officieel steunt de EU de OekraĂŻense lijn dat er niet over territoriale concessies met Poetin wordt onderhandeld, maar in de praktijk duwt de beperkte wapenlevering Kyiv juist richting gesprekken met Moskou â vanaf een zwakke positie.
Dat is niet alleen cynisch tegenover de OekraĂŻners die vechten, maar ook kortzichtig voor Europa zelf. Onderzoekers waarschuwen dat een OekraĂŻense nederlaag vrijwel zeker leidt tot nieuwe agressiepogingen van het Kremlin tegen andere buurlanden. Wie Poetin niet duidelijk militair en economisch terugdringt, nodigt hem uit om het later opnieuw te proberen. Slap en vaag beleid is dus geen âvoorzichtige middenwegâ, maar een recept voor een langere, duurdere en gevaarlijkere oorlog. En morele praatjes helpen net zoveel als 'peace in our time' van Chamberlain hielp.
WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump heeft maandag gezegd dat het erop lijkt dat Honduras "de resultaten van de presidentiële verkiezingen probeert te veranderen". Hij beweert dat het land vroegtijdig is gestopt met het tellen van de stemmen.
Volgens een eerste telling van de stemmen zijn de presidentsverkiezingen in Honduras geëindigd in een "technische gelijkstand". Het verschil tussen de conservatieve Nasry Asfura, openlijk gesteund door Trump, en Salvador Nasralla was te klein om een duidelijke winnaar aan te wijzen. Daarom worden de stemmen nu één voor één geteld. Dat proces kan weken duren.
"Als ze dat doen, zal er een hoge prijs voor worden betaald!", aldus Trump, verwijzend naar zijn bewering dat er met de uitslag wordt geknoeid. Volgens Trump heeft het volk in Honduras op 30 november massaal gestemd.
VENLO (ANP) - Tussen Venlo en de Duitse plaats Mönchengladbach rijden dinsdagochtend geen treinen, meldt de NS in de reisplanner. Dat komt volgens de NS door een koperdiefstal. De verwachting is dat de problemen rond 12.00 uur zijn verholpen.
Het Duitse spoorbedrijf eurobahn schrijft online over hinder als gevolg van "vandalisme". Dat zou zijn gepleegd in Duitsland, tussen de stations van Viersen en Krefeld, niet ver van de grens met Nederland. Normaliter rijdt er vanuit Venlo elk uur een trein naar Mönchengladbach, DĂŒsseldorf en eindbestemming Hamm. Er worden stopbussen ingezet.
Het treinverkeer naar Noord-Nederland werd maandag nog verstoord door een poging tot koperdiefstal in Zwolle. Er werd geen koper verwijderd, maar de schade was fors. De politie arresteerde een verdachte.
HONGKONG (ANP) - De hoogste bestuurder van Hongkong, John Lee, kondigde dinsdag de oprichting aan van een onafhankelijke commissie die de oorzaken van de dodelijke brand in de metropool moet onderzoeken.A
Woensdag brak een grote brand uit in een wooncomplex in Hongkong. Zeven torenflats werden verwoest door de brand, waarbij zeker 151 mensen om het leven kwamen.
Lee verklaarde dat hij een onafhankelijke commissie zal instellen die een diepgaand onderzoek moet uitvoeren om "het bouwsysteem te hervormen en te voorkomen dat dergelijke tragedies zich in de toekomst opnieuw voordoen". Een rechter zal de commissie voorzitten.
niggyl :) has added a photo to the pool:
The old tin mining weir on the Groom River, upstream from Halls Falls on the Blue Tier, north eastern Tasmania.
A very pretty setting in the sub-temperate rain forest.
Tin mining was a thing in the north east in the 19th and early 20th centuries. The Anchor Mine on the Blue Tier was a hard rock operation. My own grandfather and his Norwegian dad were miners of alluvial tin on the Golden Fleece River near St Helens.
Fuji X-T5, XF16-50 f/2.8-4.8 R LM WR, 6.5 secs 6 secs at f/16, ISO 640, NiSi 10 stop ND.
Indiaâs government has issued a directive that requires all smartphone manufacturers to install a government app on every handset in the country and has given them 90 days to get the job done â and to ensure users canât remove the code.âŠ