Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Kinderen moeten beter leren spreken en luisteren, vindt inspectie

DEN HAAG (ANP) - Kinderen op basisscholen zouden meer les moeten krijgen in het voeren van gesprekken, dus in het spreken met en luisteren naar anderen. Dat adviseert de Inspectie van het Onderwijs.

De inspectie keek naar 'mondelinge taalvaardigheid'. Dat is een van de basisvaardigheden die kinderen op school moeten leren, net als bijvoorbeeld lezen, schrijven en rekenen. De onderzoekers bestudeerden het niveau van kinderen aan het eind van de basisschool, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Vergeleken met ongeveer vijf jaar geleden kunnen kinderen iets beter luisteren, maar minder goed spreken.

Aan het einde van de basisschool zouden kinderen in elk geval in staat moeten zijn om eenvoudige teksten te begrijpen en een gesprek te voeren over een alledaags onderwerp. Uit het onderzoek komt naar voren dat relatief veel kinderen dat niveau niet halen. Meer dan de helft van de kinderen heeft grote moeite om mee te doen aan een discussie en persoonlijke meningen te uiten.

Leraren koppelen de lessen over spreken vaak aan lezen. Kinderen oefenen gemiddeld een tot twee keer per maand op luisteren, waarbij ze een verhaal van een ander moeten navertellen.


Meer Nederlanders wantrouwen online-informatie

DEN HAAG (ANP) - Meer Nederlanders wantrouwen informatie op het internet. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal 72 procent van de 5000 Nederlanders die meededen aan het onderzoek naar ICT-gebruik zegt dat ze informatie tegenkomen die volgens hen niet klopt. Twee jaar eerder was dat 67 procent en in 2021 nog 63 procent. Vooral berichten op sociale media roepen twijfel op.

25- tot 45-jarigen hebben het meeste wantrouwen. Van hen twijfelt 84 procent aan de juistheid van informatie online. Bij 65-plussers ligt dat aandeel met 48 procent aanzienlijk lager, al is de groei van de onzekerheid in deze groep de afgelopen jaren het grootst. Twijfel aan de betrouwbaarheid van onlineberichten komt voor bij 76 procent van alle mannen die deelnamen aan het onderzoek en bij 68 procent van alle vrouwen.

Een meerderheid van 68 procent van de mensen die twijfelt aan onlineberichten onderneemt actie om de juistheid ervan te controleren.


Een op drie Nederlanders verwacht snellere formatie dan voorheen

DEN HAAG (ANP) - Een derde van de Nederlanders denkt dat de huidige kabinetsformatie sneller zal gaan dan de vorige formaties. Dat blijkt uit een enquête van Kieskompas en het ANP onder ruim 56.000 mensen. Ruim 40 procent van de respondenten gelooft niet dat de formatie sneller zal gaan dan de laatste keren.

De vorige drie formaties duurden steeds langer dan tweehonderd dagen. Het kabinet-Rutte IV brak het record met 299 dagen. De huidige formatie is nu een maand bezig.

D66-stemmers zijn het meest positief over de formatie. Iets meer dan de helft van hen verwacht dat deze minder lang gaat duren dan de afgelopen formaties. Ook stemmers van de VVD, GroenLinks-PvdA, de ChristenUnie en Volt zijn relatief positief: ruim 40 procent van hen verwacht een kortere formatie. Het onderzoek zegt niets over waar zij die verwachting op baseren.

Regio's

Ongeveer tweederde van de stemmers van de PVV en FvD gelooft juist dat de formatie langer gaat duren. Iets meer dan de helft van de stemmers van JA21 en de BBB denkt er ook zo over.

Tussen regio's zijn geen grote verschillen te zien. In Noord-Holland gelooft 35 procent van de respondenten dat de formatie sneller zal gaan, tegenover 44 procent in Zeeland.


Israël identificeert lichaam van een-na-laatste gijzelaar in Gaza

TEL AVIV (ANP/RTR) - Israël heeft de stoffelijke resten van de gijzelaar die het woensdag van Hamas heeft ontvangen geïdentificeerd als de Thaise staatsburger Sudthisak Rinthalak, aldus het kantoor van premier Benjamin Netanyahu.

Het lichaam van de Israëliër Ran Gvili, de laatste van de nog levende en overleden gijzelaars die Hamas en andere Palestijnse verzetsgroepen op 7 oktober 2023 ontvoerden, bevindt zich nog steeds in Gaza.

Israël en Hamas sloten in oktober een staakt-het-vuren en spraken daarbij af dat Hamas alle nog levende en overleden gijzelaars zou overdragen, in ruil voor de vrijlating van honderden Palestijnse gevangenen. De levende gijzelaars werden vrijwel direct vrijgelaten, maar het kostte Hamas veel tijd om alle overleden gijzelaars te vinden. Veel van hen lagen onder het puin van door Israël gebombardeerde gebouwen.


Er zijn mensen die altijd klagen. Waarom doen ze dat?

Het is te koud (of juist te warm), de dokter waas onaardig (of juist verdacht vriendelijk) de files ervaren ze als een persoonlijke belediging en zo maken ze al zeurend zichzelf en hun omgeving het leven zuur.

Iedereen kent ze wel en ze zijn overal. Maar wat beweegt mensen eigenlijk om constant negatief te zijn? Het antwoord ligt niet zozeer in hun omstandigheden, maar veel dieper: in hoe hun brein functioneert en wat ze psychologisch proberen te bereiken.

De neurologische oorzaak: negativiteitsbias

Het eerste waar we tegenaan lopen is een evolutionair erfgoed: onze hersenen zijn standaard ingesteld op negativiteit. Dit fenomeen heet negativiteitsbias. Onze voorouders overleefden omdat zij voortdurend alert waren op gevaar – wat er misgaat, krijgt automatisch meer aandacht dan wat goed gaat. Een vervuilde waterbron was belangrijker op te merken dan tien schone bronnen. (lees: Wat gebeurt er met je hersenen als je de hele dag klaagt?)

Dit betekent dat voortdurend klagen eigenlijk een zeer menselijke reactie is. Maar er is een groot verschil tussen af en toe frustratie uiten en er een levensstijl van maken. Voor sommige mensen slaat deze natuurlijke neiging over in een automatische reflex.​

Klagen als uitlaatklep – en de risico's ervan

Kort klagen kan gezond zijn. Het geeft ruimte aan spanning en frustraties. Iemand die zijn zorgen uitspreekt, ervaart vaak onmiddellijke verlichting – alsof er lucht in een benauwde ruimte komt. Bovendien kan het delen van problemen een sociale verbinding creëren; gedeelde klachten versterken menselijke banden.​

Het probleem begint wanneer klagen een gewoontepatroon wordt. Het brein past zich aan: elke keer dat je klaagt, verster je de neurale paden die negativiteit activeren. Na verloop van tijd leert je brein om voortdurend naar het negatieve te zoeken. Je gaat actief op zoek naar dingen die misgaan, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt: je voelt je ongelukkig, je klaagt erover, en daardoor voelt je je nog ongelukkiger.​

Vijf verborgen motieven achter constant klagen

1. De behoefte aan aandacht en erkenning

Veel klagers, vooral chronische klagers, zoeken in werkelijkheid niet naar oplossingen – ze zoeken naar aandacht. Door voortdurend hun problemen onder de neus van anderen te duwen, proberen zij erkenning af te dwingen. Dit is vaak gekoppeld aan lage eigenwaarde. Ze voelen zich onzichtbaar en hopen dat hun klachten hen zichtbaar maken.​

2. Hulpeloosheid en externe controle

Iemand die altijd klaagt, denkt vaak dat zijn problemen buiten zijn invloedsfeer liggen. Dit heet een externe locus of control. Ze zien zichzelf niet als iemand die zijn eigen lot bepaalt, maar als slachtoffer van omstandigheden. Klagen wordt dan een manier om aan anderen te vragen: "Zorg alsjeblieft voor me, want ik kan het niet zelf".​

3. Vermijding van verantwoordelijkheid

Dit hangt samen met het vorige punt. Wie klaagt, geeft impliciet toe dat hij iets wil veranderen – maar niet zelf wil doen wat ervoor nodig is. De boodschap is subtiel maar duidelijk: "Jij moet mijn probleem oplossen." Verantwoordelijkheid nemen is lastig; voorkomen dat je dat doet door te klagen is gemakkelijker.​

4. Onderliggende mentale problemen

Voor chronische klagers spelen soms diepere psychologische kwesties. Angststoornissen, depressie, trauma's of laag EQ (emotionele intelligentie) kunnen voortdurend klagen versterken. In zulke gevallen is het klagen niet zozeer een keuze als wel een symptoom.​

5. Het is gewoon geworden

Sommige mensen groeien op in gezinnen waarin veel geklaagd wordt. Klagen is het enige communicatiepatroon dat ze kennen. Het gedrag is aangeleerd, geïnternaliseerd en wordt voortgezet zonder dat iemand er echt over nadenkt. Het is een verslaving geworden.​

De gevolgen: waarom chronisch klagen je beschadigt

D it is waar het serieus wordt. Als klagen eenmaal een gewoonte is, heeft het meetbare schadelijke effecten. Chronische klagers ervaren meer stress, meer depressieve symptomen en zelfs fysieke gezondheidsklachten. Voortdurende negativiteit triggert een stressrespons in je lichaam – met alle gevolgen van dien.​

Erger nog: je omgeving voelt het ook. Mensen beginnen je te vermijden. Je reputatie als pessimist groeit, wat ironisch genoeg zorgt voor meer oorzaken om te klagen. Je bent gevangen in je eigen negatieve spiraal.​

Hoe ermee omgaan?

Als je zelf veel klaagt: Begin met jezelf af te vragen: wat zoek ik eigenlijk met dit klagen? Aandacht? Medelijden? Hulp? Zodra je het motief kent, kun je een meer directe, constructieve manier vinden om aan je behoefte tegemoet te komen. Probeer ook bewuste oefeningen zoals dagelijks drie dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent. Dit traint je brein om ook het positieve te zien.​

Als iemand anders altijd klaagt: Luister kort, betuig begrip, maar stuur het gesprek dan bewust naar constructiviteit. "Dat klinkt lastig. Wat denk je dat je eraan kunt doen?" Door die shift aan te brengen, help je de ander – en jezelf – aan een gezondere communicatie.​


Nederlanders doneren 1,2 miljoen aan giro 7244, meldt Rode Kruis

DEN HAAG (ANP) - In ruim een week tijd hebben Nederlanders 1,2 miljoen euro gedoneerd aan giro 7244, meldt het Rode Kruis donderdag. De hulporganisatie riep het gironummer vorige week maandag in het leven wegens "het historisch hoge aantal conflicten in de wereld".

Volgens het Rode Kruis is in vijftien jaar tijd het aantal gewapende conflicten wereldwijd verdubbeld tot 130. Uit onderzoek van de hulporganisatie blijkt dat wereldwijd naar schatting 204 miljoen mensen wonen in gebieden met gewapende conflicten of die onder controle staan van gewapende groepen.

"Dat zijn er 30 miljoen meer dan in 2021", aldus het Rode Kruis, dat zich "ernstige zorgen maakt" omdat de veiligheidssituatie in sommige landen "nijpend" is. Zo noemt de organisatie de situaties in Gaza, Oekraïne en Soedan "extreem zorgelijk".

Het Rode Kruis deelt voedselpakketten uit, zorgt voor onderdak en biedt medische en psychosociale hulp "aan de mensen die dit het hardst nodig hebben".


Begraafplaats deed stiekem experimenten met lijken

Op begraafplaats Essenhof in Dordrecht zijn twee jaar lang geheime experimenten uitgevoerd op stoffelijke overschotten, die in 2007 waren begraven in grafkelders De nabestaanden wisten van niets en er was geen vergunning om de grafkisten te openen. Dat onthult het AD.

De beheerder wilde dat de lijken in een grafkelder eerder zouden ontbinden. Er werd daarom een experiment gedaan met 12 lijken. In de kist van 4 lijken werd een chemische substantie toegevoegd, die het ontbindingsproces moest versnellen. 4 andere kisten werden beter geventileerd. En met de laatste 4 kisten gebeurde niks.

De grafkelders werden in totaal vier keer geopend, telkens na een halfjaar. Voor het eerst in april 2015 en voor het laatst in oktober 2016. Daarna werden de resultaten met elkaar vergeleken. Een en ander gebeurde in samenspraak met de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen.

De hele zaak werd strikt geheim gehouden, maar lekte vorig jaar voor het eerst uit. Het stadsbestuur is erg geschrokken. Wethouder Marc Merx tegen h et AD: 'Dit had nooit zo mogen gebeuren. Dit soort maatregelen had nooit zonder medeweten of toestemming van de nabestaanden mogen plaatsvinden.'

Nabestaanden zijn tijdens een bijeenkomst op de hoogte gebracht van de onderzoeksresultaten. Het gaat om "de belanghebbenden van dertig graven", aldus de gemeente, die zegt dat dit ging onder begeleiding van Slachtofferhulp. Ze krijgen de mogelijkheid om er "in persoonlijke gesprekken over door te praten".


Steekproef organisaties: PFAS-variant in veel graanproducten

ASSEN (ANP) - Een PFAS-variant die in bepaalde bestrijdingsmiddelen zit, komt uiteindelijk ook vaak terecht in graanproducten. Pesticide Action Network (PAN) toont zich na eigen onderzoek bezorgd over de concentraties TFA in voedingsmiddelen. Europese instanties vermoeden steeds sterker dat die stof schadelijke effecten heeft op de gezondheid.

PAN is een netwerk van organisaties die kritisch zijn op het gebruik van pesticiden. De organisaties hebben in totaal 66 producten laten analyseren, van brood en pasta tot pepernoten. De producten waren in zestien Europese landen gekocht, waarvan drie in Nederland, en zijn geanalyseerd door het Oostenrijkse lab Institut Dr. Wagner.

Volgens PAN bevatten 54 van de onderzochte monsters TFA. De concentraties waren het hoogst bij tarweproducten. PAN meldt dat de gemiddelde concentraties ruim honderd keer hoger liggen dan gemiddeld in leidingwater, waar eerder zorgen over ontstonden.

Leverschade

"Het onderzoek toont aan dat voeding een belangrijke bron van blootstelling aan TFA voor de mens is", vat PAN de resultaten samen. De vraag is hoe schadelijk de aanwezigheid van de stof in voedselproducten precies is. TFA wordt in Europa nog nauwelijks gereguleerd. Officiële residulimieten die aangeven hoeveel blootstelling aanvaardbaar is, bestaan voor de stof op dit moment niet.

In Denemarken zijn alle PFAS-pesticiden, waaronder die met TFA, recent verboden. Duitse toezichthouders maakten eerder dit jaar aan Brussel kenbaar dat ze TFA willen bestempelen als schadelijk voor de voortplanting.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schreef in 2023 in een rapport dat studies met TFA duiden op leverschade. Het instituut stelde destijds al een "indicatieve" waarde voor de stof in drinkwater op, maar die is vooralsnog niet in regelgeving opgenomen.


Steekproef organisaties: PFAS-variant in veel graanproducten

ASSEN (ANP) - Een PFAS-variant die in bepaalde bestrijdingsmiddelen zit, komt uiteindelijk ook vaak terecht in graanproducten. Pesticide Action Network (PAN) toont zich na eigen onderzoek bezorgd over de concentraties TFA in voedingsmiddelen. Europese instanties vermoeden steeds sterker dat die stof schadelijke effecten heeft op de gezondheid.

PAN is een netwerk van organisaties die kritisch zijn op het gebruik van pesticiden. De organisaties hebben in totaal 66 producten laten analyseren, van brood en pasta tot pepernoten. De producten waren in zestien Europese landen gekocht, waarvan drie in Nederland, en zijn geanalyseerd door het Oostenrijkse lab Institut Dr. Wagner.

Volgens PAN bevatten 54 van de onderzochte monsters TFA. De concentraties waren het hoogst bij tarweproducten. PAN meldt dat de gemiddelde concentraties ruim honderd keer hoger liggen dan gemiddeld in leidingwater, waar eerder zorgen over ontstonden.

Leverschade

"Het onderzoek toont aan dat voeding een belangrijke bron van blootstelling aan TFA voor de mens is", vat PAN de resultaten samen. De vraag is hoe schadelijk de aanwezigheid van de stof in voedselproducten precies is. TFA wordt in Europa nog nauwelijks gereguleerd. Officiële residulimieten die aangeven hoeveel blootstelling aanvaardbaar is, bestaan voor de stof op dit moment niet.

In Denemarken zijn alle PFAS-pesticiden, waaronder die met TFA, recent verboden. Duitse toezichthouders maakten eerder dit jaar aan Brussel kenbaar dat ze TFA willen bestempelen als schadelijk voor de voortplanting.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schreef in 2023 in een rapport dat studies met TFA duiden op leverschade. Het instituut stelde destijds al een "indicatieve" waarde voor de stof in drinkwater op, maar die is vooralsnog niet in regelgeving opgenomen.


Rijnmond - Nieuws

Het laatste nieuws van vandaag over Rotterdam, Feyenoord, het verkeer en het weer in de regio Rijnmond

Het weer van vandaag: eerst droog, vanmiddag regen

We beginnen deze donderdag met af en toe zon en is het overal droog. Vanmiddag raakt het vanuit het zuidwesten bewolkt en volgt ook wat lichte regen. De regenkleding en paraplu kunnen, ondanks een droge start, dus best wel mee vandaag. De temperatuur bereikt maximaal de 8 graden en de wind waait matig tot langs de kust vrij krachtig uit het zuidoosten.

Uitslaande autobrand geblust | Aanhouding na rijden onder invloed

In dit blog houden we je op de hoogte van het belangrijkste en meest opvallende 112-nieuws in de regio van donderdag 4 december.

Uitslaande brand in auto geblust

De brandweer is woensdagavond uitgerukt voor een autobrand in Rotterdam-Hoogvliet. Het ging om een uitslaande brand in een hybride auto.

Nederlanders, vooral jongeren, zijn (iets) alerter op nepnieuws

Het aantal mensen dat aangeeft te twijfelen aan online informatie stijgt al jaren. In 2021 was dat 63 procent; in 2023 steeg dit naar 67 procent. Inmiddels geven zeven op de tien Nederlanders aan te twijfelen aan informatie die ze online tegenkomen. Vooral berichten op sociale media zorgen voor wantrouwen.

Found Kodachrome Slide

Thomas Hawk posted a photo:

Found Kodachrome Slide

handwritten on slide, “Greek Nite" date stamped on slide February 1978

Sun Valley Lodge 2015

Thomas Hawk posted a photo:

Sun Valley Lodge 2015

Melbourne Town Hall displaying the Christmas countdown last night.

Mark Sansom has added a photo to the pool:

Melbourne Town Hall displaying the Christmas countdown last night.

Scotsmans Creek

niggyl :) has added a photo to the pool:

Scotsmans Creek

Scotsmans Creek where it flows into the sea at The Gardens, larapuna, Bay of Fires, Tasmania.

Phone shot due to believing I had the wrong filters with me on the day. Turns out that yes the were the wrong size but I had a step down ring in the bag to suit. Far too clever for my own good.

Apple iPhone 14 Pro Max, 2.2mm ultra wide back camera lens. EvenLonger App. 5 secs at f/2.2 ISO 32. -1.2/3 EV

The Register

Biting the hand that feeds IT — Enterprise Technology News and Analysis

TLS 1.3 includes welcome improvements, but still allows long-lived secrets

Tricky tradeoffs are hard to avoid when designing systems, but the choice not to use LLMs for some tasks is clear

Systems Approach  As we neared the finish line for our network security book, I received a piece of feedback from Brad Karp that my explanation of forward secrecy in the chapter on TLS (Transport Layer Security) was not quite right.…

XScreenSaver and PAM

Lazyweb, I have PAM questions.

I added support for PAM to XScreenSaver in 1998, when PAM itself was a little two-year-old baby. Your keyboard was still PS2 and HDMI hadn't been invented yet. For lo these many decades, nobody could agree on what went in /etc/pam.conf or /etc/pam.d/login and it was all a giant mess.

Things that used to sometimes be true:

  • If /etc/pam.d/xscreensaver didn't exist you couldn't unlock the screen at all.
  • "cp /etc/pam.d/login /etc/pam.d/xscreensaver" was insufficient, some lines had to be omitted.
  • You have to call pam_chauthtok() or an unauthorized user might be able to unlock.
  • No, if you call pam_chauthtok() it will always fail so don't do that.
  • No wait, actually you have to call pam_chauthtok() because it has side effects but you have to ignore its failure.
  • You have to PAM_REFRESH_CRED every time.
  • No wait, that doesn't work, you have to PAM_REINITIALIZE_CRED every time instead. But not on Solaris.

I could not even hazard a guess as to which of these things are still true, or how many decades ago they stopped being true, or which of them are influenced by Linux versus BSD versus Solaris versus HPUX versus AIX versus Kerberos or other things that nobody cares about any more.

So I am considering making the following changes:

  • Always call pam_chauthtok() and respect its result status. I think sshd does this.
  • Remove the configure option --enable-pam-check-account-type (which probably should always have been a runtime option, not a compile-time option, but here we are).
  • At installation time, create /etc/pam.d/xscreensaver as a file containing the single line "@include login"

What I would like to know is: will this break things on your system? Particular emphasis for this question on people running weird-assed obscure systems.

Slashdot

News for nerds, stuff that matters

AT&T and Verizon Are Fighting Back Against T-Mobile's Easy Switch Tool

AT&T and Verizon are blocking T-Mobile's new "Switching Made Easy" tool that scans their customer accounts to recommend comparable plans. AT&T is also suing, alleging T-Mobile used bots to scrape over 100 fields of sensitive customer data. From The Mobile Report: According to a lawsuit, which AT&T has shared directly with us, T-Mobile updated the T-Life app's scraping abilities three separate times in an attempt to bypass AT&T's detection. Essentially, T-Mobile and AT&T have been in a game of cat and mouse. Not only that, but AT&T alleges that T-Mobile is intentionally hiding the fact that it's their scraper accessing an account, and essentially pretends to be an end user while doing so. Apparently, T-Mobile's scraping bot tries its best to appear as a generic web browser.

AT&T sent T-Mobile a cease and desist letter on November 24th demanding T-Mobile stop the scraping process. T-Mobile responded two days later refusing, stating that the process was legal because "customers themselves ... log into their own wireless account." On November 26th, AT&T says they detected T-Mobile is no longer scraping the AT&T website, and instead asks users to upload a pdf of their bill or enter some info manually. They note, however, that at the time the app still appeared to scrape Verizon accounts. The lawsuit further explains that AT&T reached out to Apple with the claim that T-Mobile's T-Life app is also violating the App Store Review Guidelines. T-Mobile responded to this complaint as well, making similar claims that the scraping process does not violate those guidelines. [...]

According to AT&T, the T-Life app collects way more information than is necessary for a simple carrier switch. The company alleges T-Mobile grabs over 100 separate bits of info from a customer's account, including info about other users on the account and other services not related to wireless service. It's also worth noting that, apparently, T-Mobile is storing this information, not just using it temporarily, even if the customer doesn't end up switching. T-Mobile has responded to our request for comment, and says that actually, AT&T is wrong about the facts, and Easy Switch is safe and secure...

Read more of this story at Slashdot.