Slashdot

News for nerds, stuff that matters

China Launches An Emergency Lifeboat To Bring Three Astronauts Back To Earth

China launched an uncrewed Shenzhou 22 spacecraft to serve as an emergency lifeboat for three astronauts aboard the Tiangong space station after a docked return craft was found to have a cracked window likely caused by space debris. "A Long March 2F rocket fired its engines and lifted off with the Shenzhou 22 spacecraft, carrying cargo instead of a crew, at 11:11 pm EST Monday (04:11 UTC Tuesday)," reports Ars Technica. "The spacecraft docked with the Tiangong station nearly 250 miles (400 kilometers) above the Earth about three-and-a-half hours later." From the report: Chinese engineers worked fast to move up the launch of the Shenzhou 22, originally set to fly next year. On November 4, astronauts discovered one of the two crew ferry ships docked to the Tiangong station had a damaged window, likely from an impact with a small fragment of space junk. [...] Now, 20 days after the saga began, the Tiangong outpost again has a lifeboat for its long-term residents. Astronauts Zhang Lu, Fu Wei, and Zhang Hongzhang will return to Earth on the Shenzhou 22 spacecraft next year, soon after the arrival of their three replacements.

The Tiangong astronauts will head outside the station on a spacewalk to inspect the damaged window on Shenzhou 20. Eventually, Shenzhou 20 will depart Tiangong and reenter the atmosphere with cargo. Assuming a smooth landing, Chinese engineers will have an opportunity to get a closer look at the damage on the ground to inform the design of future spacecraft. A preliminary assessment of the window indicates the crack is in the outermost layer of heat-insulating glass in Shenzhou 20's porthole window, according to Chinese state media. Engineers on the ground conducted simulations and wind tunnel ablation tests to determine whether the window might fail during reentry. "The results showed that the cracks would still propagate further," reported CCTV, China's government-run television network. "We held review meeting, and everyone agreed that ensuring the safe return of the astronauts was too risky with the glass damaged," Zhou said.

While this crew is just one month into their planned six-month expedition, an emergency could force them to leave the station and return home at any time. Although remote, another collision with space junk, a major systems failure, or a medical emergency involving one of the astronauts could trigger an evacuation. That's why Chinese officials wanted to quickly launch Shenzhou 22 to give the crew a ticket home.The International Space Station follows the same policy, with SpaceX's Dragon spacecraft and Russian Soyuz ships serving as lifeboats until their crews' scheduled return to Earth.

Read more of this story at Slashdot.

Leica M11 + Elmarit-M28mm ASPH

wing of kaz has added a photo to the pool:

Leica M11 + Elmarit-M28mm ASPH

大分県豊後高田市、富貴寺 / Fukiji Temple, Bungotakada City, Oita Prefecture

Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

ACM: netbeheerders lopen achter bij aanpak wachtrijen stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.

Volgens de ACM moeten netbeheerders meer prioriteit geven aan maatregelen die slimmer netgebruik mogelijk maken. De toezichthouder maakte zich eerder hard voor dit soort maatregelen. Dan worden bedrijven gestimuleerd het net efficiënter te gebruiken, zodat er meer bedrijven en huishoudens op het net kunnen.

Hier is echt meer vaart nodig. Meerdere netbeheerders hebben daarbij onvoldoende inzicht in het gebruik van hun netten om nieuwe flexibele contractvormen effectief aan te bieden, aldus de ACM. Om ervoor te zorgen dat netbeheerders de achterstanden wegwerken, moet iedere netbeheerder nu voor 6 februari een verbeterplan inleveren bij de toezichthouder.


OpenAI: zelfmoord Amerikaanse tiener niet schuld van ChatGPT

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft zich verweerd tegen beschuldigingen dat de chatbot een 16-jarige jongen in Californië heeft aangezet tot zelfmoord. Volgens het techbedrijf had de chatbot de tiener juist meer dan honderd keer aangespoord hulp te zoeken, staat in een ingediend document bij de rechtbank in San Francisco.

In augustus klaagde de familie van de overleden scholier OpenAI en topman Sam Altman aan vanwege zijn dood. De familie claimde dat ChatGPT de tiener had begeleid bij het maken van een strop en hem had aangeboden te helpen bij het schrijven van een afscheidsbrief.

OpenAI spreekt van "een tragedie", maar stelt dat "een volledige lezing van zijn chatgeschiedenis aantoont dat zijn dood, hoewel verschrikkelijk, niet werd veroorzaakt door ChatGPT". Naar aanleiding van de zaak heeft het bedrijf wel wijzigingen in ChatGPT aangekondigd, waaronder functies waarmee ouders het gebruik van de chatbot door tieners kunnen beperken en waarschuwingen kunnen ontvangen als een tiener mogelijk in nood verkeert.


Tientallen doden in Thailand na overstromingen

BANGKOK (ANP/AFP/RTR) - Aanhoudende watersnood in Thailand heeft tientallen mensen het leven gekost. "De autoriteiten melden dat 33 mensen zijn omgekomen in zeven provincies, door oorzaken zoals plotselinge overstromingen, elektrocutie en verdrinking", aldus een regeringswoordvoerder.

Het land wordt al dagen geteisterd door hevige neerslag en dat heeft volgens de autoriteiten gevolgen voor miljoenen mensen. Onder meer de onder toeristen populaire stad Hat Yai is zwaar getroffen. Daar worden naar verwachting helikopters ingezet om een ziekenhuis te bevoorraden en patiënten te evacueren. Een deel van het gebouw staat onder water.

De autoriteiten hebben ook het enige vliegdekschip van het land, de Chakri Naruebet, ingezet om te assisteren bij de hulpverlening. Ook in andere landen in de regio heeft noodweer levens gekost.


Code geel om dichte mist uitgebreid met Overijssel

DE BILT (ANP) - Ook in Overijssel is code geel van kracht wegens mist, meldt het KNMI. De waarschuwing in de provincie geldt tot 11.00 uur.

Code geel gold woensdag al in Drenthe, Groningen en Friesland. In die laatste twee provincies is voorzien dat de mist rond 10.00 uur is opgetrokken, in Drenthe rond 11.00 uur.

Plaatselijk is er in de provincies kans op dichte mist, waardoor het zicht minder dan 200 meter is. Met name het verkeer kan daar hinder van ondervinden.


Dit jaar al ruim 500 nepagenten aangehouden door politie

DEN HAAG (ANP) - De politie heeft dit jaar tot en met de maand oktober al 502 verdachten aangehouden die zich voordeden als politieagent om zo waardevolle spullen afhandig te maken van slachtoffers. Dat zijn er fors meer dan in het hele jaar 2023, toen er 127 nepagenten werden aangehouden. Vorig jaar ging het in totaal om 357 arrestaties. De politie bevestigt woensdag berichtgeving hierover door NU.nl.

Vorige week werd al bekend dat er tot en met oktober 10.631 incidenten waren met nepagenten, tegen 8329 in 2024. De werkwijze van deze criminelen is dat ze met name ouderen aanbieden om hun geld of waardevolle spullen veilig te stellen. Daarbij vertellen ze dan bijvoorbeeld dat er dieven actief zijn in de wijk van de slachtoffers.

De meeste incidenten met nepagenten die babbeltrucs toepasten, gebeurden in de provincies Gelderland en Overijssel.


Consumentenbond ziet winkelketens de fout ingaan met garantie

DEN HAAG (ANP) - Grote winkelketens en webshops weigeren klanten vaak onterecht garantie te geven bij kapotte producten, meldt de Consumentenbond. De belangenorganisatie baseert dat op eigen onderzoek waarbij ze via undercovershoppers onder andere bol, Coolblue, MediaMarkt en Expert vragen stelde over een kapotte wasmachine. In driekwart van de gevallen kregen ze onjuiste informatie van de winkels.

In Nederland geldt geen vaste termijn voor de wettelijke garantie. Maar hier gingen winkels volgens de Consumentenbond vaak de fout in. Ze stelden dat de garantie standaard na twee jaar verloopt. In werkelijkheid hangt de wettelijke garantieperiode af van de verwachte levensduur van het product. In het geval van de 2,5 jaar oude wasmachine van 1000 euro waarover de Consumentenbond vragen stelde, was dat dus langer dan twee jaar.

De bond onderzocht ook de ketens Electro World en EP. Daarnaast gingen mysteryshoppers met hun garantievragen naar fabrikanten die direct aan consumenten verkopen, zoals AEG, Bosch, Miele en Samsung.


'Roedel Regeltjes redt probleemwolven Bram en Hubertus van de dood'

We hebben twee terreurwolven des doods op een dodenlijst gezet in Nederland: Brammetje (Bram) en Huub (Hubertus). Niet omdat we wolven haten (doen we wel) maar omdat wolven óns haten en bijten en bang maken en dood willen happen. Die dodenlijst-wolven hebben we derhalve "probleemwolven" genoemd. Maar bij de jacht op die twee krijgen jagers dan weer te maken met probleemregels: zo mogen Bram en Huub alleen binnen afgebakend gebied worden opgejaagd, mogen ze niet worden gelokt, Bram mag alleen bij daglicht worden neergeknald (we willen geen vergismoord!) en bovendien moet de jacht buiten het zicht van het publiek plaatsvinden, ook om de privacy van de jagers te garanderen. En natuurlijk laten de wolvenactivisten van XR zich dan juist expres zien. Al met al wordt het dan dus TE MOEILIJK om die wolven op een enkele reis richting eeuwige jachtvelden te sturen, zo vertelt de directeur van de jagersvereniging aan RTL Nieuws. Nog een probleem: de vergunning loopt 1 januari af. Daarna zijn Bram en Huub VRIJ en zijn Nederlandse schapen, herten, kippen, koeien, kinderen, hardloopsters en alle andere niet-wolven juist VOGELVRIJ. Fijn, die Roedel Regeltjes!

Ius Mentis

Internetrecht door Arnoud Engelfriet

Nieuwe AI-crypto maakt betalingen tussen machines mogelijk, wie is dan aansprakelijk?

Waar de meeste blockchains nog zijn ontworpen voor mensen, legt Kite de basis voor een economie waarin kunstmatige intelligentie zelfstandig kan handelen en betalen. Dat las ik bij Crypto Insiders. Zo “kunnen machines diensten afnemen, onderhandelen en betalingen doen zonder menselijke tussenkomst”. Hatseflats, blockchain én AI bij elkaar.

Agentic AI is de hypeterm voor AI systemen die er zelf op uit gaan om acties uit te voeren. Of eigenlijk, de infrastructuur waarbinnen AI systemen (vaak agents genoemd) dat kunnen doen. Want je hebt natuurlijk wel API’s en andere automatisch te gebruiken dingen nodig om dit mogelijk te maken. En dat is wat ze bij Kite dus willen doen.

Uit het whitepaper:

Kite’s technical contributions include: (1) A three-layer identity architecture separating user (root authority), agent (delegated authority), and session (ephemeral authority) identities through BIP–32 hierarchical derivation; (2) Programmable governance spanning services through unified smart contract accounts where compositional rules enforce global constraints at the protocol level; (3) Agent-native payment rails using state channels that achieve sub–100ms latency at approximately $0.000001 per transaction.
Deze architectuur is vooral gericht op granulaire autorisaties, zodat je een agent niet zwartwit toegang tot je crypto-wallet hoeft te geven waarmee deze alles uit kan geven bij een hack of foutje. Ook biedt Kite op deze manier een blockchain-registratie van transacties, gericht op transparantie en audits. Klinkt allemaal heel mooi.

Het riep bij diverse lezers de vraag op hoe dat dan juridisch zit, als er toch iets misgaat. Bij crypto is dat meestal geen heel hot topic: het idee is vaak “de software is de regels”, dus als er wat misgaat dan kende jij de regels niet goed, jammer voor jou. Programmeerfout, onduidelijke instructies, typefout: niets aan te doen.

De wet is vergeeflijker dan dat, en kent allerlei mechanismen om onbedoelde acties (in ieder geval in theorie) terug te kunnen draaien. Dwaling, of simpelweg de conclusie dat een bepaalde uitleg van het contract niet redelijk is. En als de gebruiker een consument is, dan zijn er de nóg beschermender regels van het consumentenrecht.

Tegelijkertijd is hier bij uitstek het probleem van de handhaving. Bij crypto-diensten en bij agentic AI is er weinig tot geen menselijke tussenkomst. En terugdraaien van transacties op last van de rechter kan ook niet, want er is geen autoriteit die dit kan uitvoeren. Ja, de ontvanger van het geld kan het teruggeven maar het probleem is juist dat die niet te vinden is.

Arnoud

 

Het bericht Nieuwe AI-crypto maakt betalingen tussen machines mogelijk, wie is dan aansprakelijk? verscheen eerst op Ius Mentis.