Slashdot

News for nerds, stuff that matters

UK Considers Forcing Social Media Firms To Prioritize Trusted News

An anonymous reader quotes a report from Reuters: Britain is considering forcing social media companies to prioritize what the government called trusted news sources as part of its broader push to tighten regulation of the sector. The culture department said on Monday it was considering requiring platforms such as Meta's Facebook, Alphabet-owned YouTube and TikTok to make content from public service media -- including the BBC, ITV and Channel 4 -- and other trusted news providers easier to find in users' feeds and searches.

Boosting the visibility of regulated news providers could help tackle misinformation, particularly during crises, the government said. However, any move to influence how platforms rank content is likely to face scrutiny from the social media firms, which say such rules could override user choice and disadvantage other creators. The proposals form part of a broader overhaul of Britain's public service media system to help broadcasters compete with streaming platforms and shifting viewing habits. Ministers are also considering widening public service media status to include online-only providers, extending free-to-air protections for major sporting events to on-demand viewing, and consulting on a shift to internet-based TV from 2034 or 2044. "It is vital that we make sure that people have better access to trusted and accurate news and that our regulated public service media is seen and heard in the fierce battle against mis- and disinformation," culture minister Lisa Nandy said in a statement.

The move follows the UK's recently-announced ban on social media use for those under 16.

Read more of this story at Slashdot.

Formula 1 News

Formula 1® - The Official F1® Website

FIA’s WMSC ratifies F1 regulatory changes for 2027 and 2028

On Tuesday, the World Motor Sport Council (WMSC) held their mid-2026 meeting during the FIA Conference in Macau, with various updates to the 2026 Sporting, Technical and Financial Regulations being approved, and proposed changes for 2027 and 2028 being ratified.

Why Alonso's influence on the driver market is as strong as ever

Lawrence Barretto digs into the latest ongoings in the F1 driver market, with Fernando Alonso's decision on his future one of the key factors.

Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Heineken wint in lagere AEX-index na bekendmaking nieuwe topman

AMSTERDAM (ANP) - Heineken eindigde dinsdag bovenaan de AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam. De bierbrouwer heeft de Braziliaan Rafael Oliveira als nieuwe topman benoemd. Hij volgt Dolf van den Brink op, die in januari aankondigde te vertrekken. De AEX-index sloot dinsdag fors lager doordat de chipbedrijven eindigden met flinke minnen.

Oliveira was topman van koffie- en theeconcern JDE Peet's en is de eerste buitenstaander ooit die topman wordt van Heineken. De bierbrouwer won ruim 2 procent.

De AEX sloot 1,6 procent lager op 1065,63 punten. De MidKap verloor 1,3 procent op 1084,91 punten. Ook Parijs en Frankfurt sloten lager en verloren tot 1 procent. Londen won 0,2 procent.

Verliezen

Chipbedrijven ASML, Besi en ASMI verloren tot bijna 8 procent. Eerder op de dag was de Zuid-Koreaanse index Kospi hard omlaaggegaan door de uitverkoop van techaandelen. Volgens analisten kunnen de verliezen in Seoul het gevolg zijn van winstnemingen na eerdere recordstanden.

Verlichtingsconcern Signify verloor bijna 15 procent na een strategie-update voor beleggers en behoorde tot de grote verliezers op de beurs in Amsterdam. De voormalige verlichtingsdivisie van Philips kondigde aan te mikken op bescheiden omzetgroei en hogere winstgevendheid. Daarbij kiest het bedrijf ervoor vooral te investeren in slimme verlichtingssystemen, consumentenproducten en bepaalde segmenten van de zakelijke markt. Het aandeel was de sterkste daler in de MidKap.

Sif

Sif zakte ruim 7 procent bij de kleinere bedrijven. Een project op de Noordzee heeft flinke vertraging opgelopen, meldde de bouwer van windmolenfunderingen. Daardoor zal Sif dit jaar minder produceren en verschuift de omzet die samenhangt met de productie voor het project naar volgend jaar.

Defensiebedrijf Theon won 0,5 procent na een aankondiging van nieuwe orders met een totale waarde van ongeveer 70 miljoen euro. De fabrikant van onder meer nachtkijkers profiteert vooral van bestellingen van het Duitse leger.


Frankrijk beleeft warmste dag sinds begin metingen

PARIJS (ANP/AFP) - Frankrijk heeft dinsdag de warmste dag beleefd sinds het begin van de metingen in 1947, meldt de nationale weerdienst Météo France. De temperatuur liep gemiddeld op tot 29,8 graden. Die temperatuur is een gemiddelde van de dag- en nachttemperaturen van dertig weerstations verspreid over het land.

Daarnaast werden meerdere regionale weerrecords in het westen van Frankrijk verbroken, meldt de weerdienst.


OM eist levenslang tegen verdachte genocide Rwanda

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda.

N. vluchtte in 1998 naar Nederland en vestigde zich in Ede. In 2020 begon de Nederlandse justitie een onderzoek, waarna de verdachte in 2024 werd opgepakt.

In 1994 werden in Rwanda in drie maanden tijd naar schatting 800.000 Tutsi's en gematigde Hutu's vermoord.


Honderden scholen in VK dicht vanwege hittegolf

LONDEN (ANP/AFP) - Zeker driehonderd scholen in het Verenigd Koninkrijk zijn woensdag en donderdag deels of volledig gesloten vanwege de hittegolf, meldt de BBC. Het werkelijke aantal ligt volgens de nieuwszender waarschijnlijk hoger, omdat niet alle sluitingen publiekelijk worden aangekondigd.

De Britse weerdienst heeft voor de tweede keer in de geschiedenis code rood voor hitte afgegeven. De hoogste waarschuwing geldt woensdag en donderdag voor delen van Centraal- en Zuid-Engeland. Daaronder vallen ook Londen en Birmingham, de twee grootste steden van het VK. De temperaturen kunnen in dit deel van het VK oplopen tot 40 graden.

"De hitte zal gepaard gaan met een hoge luchtvochtigheid, wat het gevoel van ongemak en de gezondheidsrisico's versterkt", waarschuwt de weerdienst. "Ook zeer warme en vochtige nachten zullen het voor mensen moeilijk maken om voldoende te herstellen." De verwachting is dat de temperaturen voor een groot deel van het VK vanaf vrijdag zullen dalen.


Denemarken sluit zich aan bij Hormuz-coalitie

KOPENHAGEN (ANP/AFP) - Denemarken sluit zich aan bij de Hormuz-coalitie die Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben opgezet, maakte de regering dinsdag bekend. Volgens defensieminister Jeppe Bruus levert het land onder meer een groep tolken, drones en expertise op het gebied van cyberbeveiliging. Hij gaf geen verdere details over de omvang van de bijdrage.

Naar verwachting wordt een Deens wetsvoorstel over de coalitie eind deze week aangenomen. Daarin wordt benadrukt dat het doel is om "de maritieme veiligheid te versterken en de vrije doorvaart in en rond de Straat van Hormuz en de Rode Zee te garanderen".

De eventuele missie in de Straat van Hormuz, waarbij tientallen landen zich hebben aangesloten, zou moeten plaatsvinden na een definitief akkoord tussen de VS en Iran. Vorige week tekenden de landen een tijdelijke overeenkomst, waarna nieuwe onderhandelingen begonnen.


De Jonge hoopt dat lessen worden geleerd uit aanpak coronacrisis

MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."

De commissaris verwacht dat het rapport dat de parlementaire commissie over de coronatijd gaat maken van grote waarde zal zijn. "Wat kunnen we leren van de aanpak van toen? Zijn we weerbaar genoeg geweest? Die lessen moeten we leren."

De Jonge wijst erop dat de coronatijd inmiddels lange tijd achter ons ligt. "Je moet alles voor jezelf weer in je hoofd reconstrueren. We namen toen als kabinet ongelooflijk veel besluiten op één dag, waar we normaal een maand over deden."

'Ook mooi'

Hij voegt eraan toe dat het ook mooi is als je je mag verantwoorden voor een periode die toen voor iedereen heel heftig was. "Met al die mensen die leden onder het virus en heel veel mensen die juist leden onder de maatregelen tegen het virus."

De Jonge is op 1 juli vorig jaar benoemd tot commissaris van de Koning in Zeeland. Hij vervulde die functie als waarnemer al sinds september 2024. Van 2017 tot 2022 was hij minister van Volksgezondheid in het kabinet-Rutte III.


De Jonge hoopt dat lessen worden geleerd uit aanpak coronacrisis

MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."

De commissaris verwacht dat het rapport dat de parlementaire commissie over de coronatijd gaat maken van grote waarde zal zijn. "Wat kunnen we leren van de aanpak van toen? Zijn we weerbaar genoeg geweest? Die lessen moeten we leren."

De Jonge wijst erop dat de coronatijd inmiddels lange tijd achter ons ligt. "Je moet alles voor jezelf weer in je hoofd reconstrueren. We namen toen als kabinet ongelooflijk veel besluiten op één dag, waar we normaal een maand over deden."

'Ook mooi'

Hij voegt eraan toe dat het ook mooi is als je je mag verantwoorden voor een periode die toen voor iedereen heel heftig was. "Met al die mensen die leden onder het virus en heel veel mensen die juist leden onder de maatregelen tegen het virus."

De Jonge is op 1 juli vorig jaar benoemd tot commissaris van de Koning in Zeeland. Hij vervulde die functie als waarnemer al sinds september 2024. Van 2017 tot 2022 was hij minister van Volksgezondheid in het kabinet-Rutte III.