SPIELBERG (ANP) - Max Verstappen is bij de Grote Prijs van Oostenrijk in de Formule 1 als tweede geëindigd. De viervoudig wereldkampioen moest in de race op de Red Bull Ring in Spielberg, het thuiscircuit van zijn team, de zege laten aan de Brit George Russell in een Mercedes. De Italiaan Kimi Antonelli werd namens Mercedes vlak achter Verstappen derde.
Het is de beste uitslag dit seizoen voor Verstappen. Hij was eerder dit seizoen als derde geëindigd in de GP van Canada in Montreal.
Voor Russell is het de tweede zege in 2026. Hij won eerder de openingsrace in Australië.
CARACAS (ANP) - UNICEF schat dat 1,8 miljoen mensen, onder wie 680.000 kinderen, humanitaire hulp nodig hebben na de twee zware aardbevingen die Venezuela op 24 juni troffen. Dat meldt de VN-kinderorganisatie in een persbericht.
Ziekenhuizen in Caracas en in de staten La Guaira, Carabobo, Aragua en Falcón hebben zware schade opgelopen door de ramp. Dit heeft gevolgen voor de zorg aan zwangere vrouwen en kinderen, aldus UNICEF.
"Drie dagen na de start van de hulpverlening wordt de omvang van de behoeften steeds duidelijker", zegt Manuel Rodríguez Pumarol, UNICEF-vertegenwoordiger in Venezuela. "Ziekenhuizen werken boven hun capaciteit, duizenden kinderen hebben geen betrouwbare toegang tot veilig drinkwater en veel scholen zijn beschadigd."
Ook het onderwijs lijdt onder de gevolgen van de aardbevingen. In Caracas zijn volgens voorlopige gegevens 432 scholen beschadigd, schrijft UNICEF, terwijl de autoriteiten scholen die niet zijn getroffen inzetten als tijdelijke opvang voor ontheemde gezinnen.
Met een kleurrijke parade van zo’n 25.000 scooters hebben Vespa-liefhebbers uit de hele wereld dit weekend in Rome de tachtigste verjaardag van de iconische motorfiets gevierd. Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd de scooter met de wespentaille populair als symbool voor stedelijke mobiliteit, vrijheid en emancipatie.

De Gezondheidsraad komt ons bier afpakken en de kritische journalisten van NU.nl stellen scherpe vragen bij de wenselijkheid daarvan. Hahaha nee natuurlijk niet. Een of andere met belastinggeld betaalde club roept dat de overheid onze drank moet afpakken en bij NU.nl springen ze meteen in de houding door allerlei ook met belastinggeld betaalde types te vragen hoe je dat het beste aan kunt pakken. "Hoe dan ook zal het dan een proces van de lange adem worden. Wiers: "Alcohol zit zó verweven in onze cultuur: een glaasje hier, een toost daar. Maatregelen geven mensen het gevoel dat hen iets wordt afgepakt."" Ja heel raar. Dat mensen het gevoel krijgen dat hen iets wordt afgepakt, als hen iets wordt afgepakt. Wat een gekte dit stuk. Nergens de vraag wie hier nou precies mee geholpen wordt. Nergens de vraag of je mensen die wel met drank om kunnen gaan de dupe moeten zijn van mensen die dat niet kunnen. Nergens de vraag of de voorgestelde maatregelen niet volstrekt disproportioneel zijn. Maar wel in de houding springen voor de plezierbedervers van de Gezondheidsraad en de rest van de anti-alcohollobby. Heel veel zin in bier nu (ook al hebben we een kater) en een leuke Heineken-reclame. Zolang het nog kan.
Thomas Hawk posted a photo:
Thomas Hawk posted a photo: