Dead Darlings: In It Together – 20e Editie @ W139

[Noot van de redactie: aanstaande zondag 7 december De Aanschouw Veiling in Het Wilde weten.]

Kunstenaars maken in hun carrière voortdurend werk, maar niet alles wordt verkocht of zelfs maar gezien. Wat doen kunstenaars met dit werk? Ik herinner me een studiobezoek met Sanford Biggers in zijn kelder atelier, waar ik ‘kringloop werken’ zag.

Ik schreef destijds: ‘His reference to hip hop culture can be observed through his use of objects and materials like spray-paint applied to his recent quilts and more abstract paper works. He patches, uses samples, and as he told me during the visit, he sometimes revisits works, expands, takes a part or re-cycles, after it comes back from an exhibit. We also hear and see it in his performance pieces; the references in the videos; as well as the collaborations with DJ’s. Lately insiders might have recognized the more subtle reference in the title of his ongoing exhibit ‘3 dollars and 6 dimes’ (from an Erykah Badu song) in Miami.”

Maar hij gaf destijds als beginnend kunstenaar is materiaal kostbaar en daarnaast is het voor hem ook een manier waar hij als kunstenaar wat controle houd op welke werken ‘op de markt’ komen, en er niet een door hem ‘afgekeurd werk’ later toch ineens in de markt verschijnt.

advertentie(s)

Werken die terugkomen van tentoonstellingen, niet verkopen of die niemand zelfs ooit gezien heeft… wat doe je ermee?

Kunstenaars zelf zitten vaak met de handen in het haar want er wordt hard gewerkt, de urgentie moet op doek, gefotografeerd, gefilmd, in steen of hout gebeiteld, gekleid en gebakken, vertaald naar installatie, assemblages, etc. Opslag is duur en moeilijk vindbaar, wat doe je met werk wat niet verkoopt of in tentoonstellingen zit en in ieder geval geen ruimte neemt in je studio?

En wat na het overlijden van kunstenaars. Je leest regelmatig hoe kinderen en/of kleinkinderen die helemaal niet in het kunstveld zitten ineens een schuur vol werk van hun (groot)ouders erven en geen idee hebben wat ze er mee moeten, of er vanaf komen. Is het wat waard of niet? Waar moet het dan heen? Wat kan weg wat moet je bewaren?

20 jaar geleden besloot een groep kunstenaars iets te doen met de werken die niemand zelfs ooit heeft gezien. Enter Dead Darlings een veiling waar kunstenaars die werken aanbieden aan kunstliefhebbers die weinig tot geen budget hebben kunnen bieden op een werk zonder enige tentoonstellingsgeschiedenis, met beginbedragen als 5 of 25 euro.

Dit jaar het 20-jarig jubileum waar 84 kunstenaars werk gaven die nu twee weken lang te zien zijn in W139 in Amsterdam. Op zaterdag 13 december zullen ze geveild worden. Ik ging vast voor jullie kijken, hier een voorproefje, er zit wellicht wat bij voor je wat de moeite waard is om op te bieden op de 13e?!

w139.nl/event/dead-darlings-xx-in-it-together-2

OVER DEAD DARLINGS:
Dead Darlings begon in 2005 als een subversieve, anonieme kunstveiling in Amsterdam. Sindsdien is het uitgegroeid tot een internationaal platform met als missie het onderzoeken van de vaak beladen, altijd complexe relatie tussen de prijs en de waarde van een kunstwerk, met nadruk op ‘dead darlings’ – werken die een kunstenaar heeft gemaakt maar nooit heeft laten zien. Geïnspireerd door het gezegde ‘kill your darlings’ vragen ze zich af: wat gebeurt er met deze ambivalente werken?

OVER W139:
W139 is een toonaangevende productie- en presentatieruimte voor hedendaagse kunst in het centrum van Amsterdam die al 44 jaar een weg baant voor experiment en nieuwe manieren van autonomie, zelforganisatie en collectiviteit in de kunsten. Sinds de oprichting van W139 in 1979 — toen het monumentale pand aan de Warmoesstraat 139 door een kunstenaarsinitiatief gekraakt werd — is het altijd ingebed gebleven in een activistische en betrokken makers-gemeenschap waarin verschillende generaties samenkomen. Bij W139 staat het artistieke experiment voorop, als maker-gedreven organisatie geeft het kunstenaars bewust de ruimte om risico’s te nemen en om experimentele, urgente en ambitieuze projecten te realiseren. Als platform voor dialoog en ontmoeting ondersteunt W139 artistiek tegengeluid en draagt bij aan radicale verbeelding en solidariteit.

TE ZIEN TOT WELLICHT AANKOOP OP HET VEILINGSMOMENT
ZATERDAG 13 DECEMBER 2025

w139.nl/event/dead-darlings-xx-in-it-together-2

WERKEN VAN 84 KUNSTENAARS WORDEN GEVEILD:
Ad de Jong, Adriana Joëlle Jochems, Ahmad Mallah, Andrea Imwiehe, André van Bergen, Anika Schwarzlose & Elena Khurtova, Anna Hoetjes, Annaleen Louwes, Anne Wölk, Anni Ruffin, Antoinette Nausikaä, Anuschka Blommers / Niels Schumm, Aurélien Lepetit, Barbara Rink, Charlott Markus, Coralie Vogelaar, Danielle Vorthuys, Dasha Afanaseva, Delta van Melle, Diana Al-Halabi, Emmanuelle Wilhelm, Erik Alkema, Eva Schippers, Floor Meijers, George Korsmit, Gijs Assmann, Giorgos Gripeos, Hanna Mattes, Ine Lamers, Jacopo Calonaci, James Beckett, Jan Timmers, Janneke Raaphorst, Jean-Philippe Paumier, Jessie Yingying Gong, Joep Neefjes/LPI, Johannes Schwartz, Joseph Miceli, Kai Reichert, Kandido Filgueiras, Klara Hobza, Kristine Hymøller, Leyla Sünnenwold, Lieve Hakkers, Lina Ozerkina, Lisa Sudhibhasilp, Lo Yuen Ming, Lotte Reimann, Lotte van Geijn, Manshee Zheng, Marek van de Watering, Mariana Oliveira, Marianne Vierø, Marie Ilse Bourlanges, Marlies Neugebauer, Masaki Komoto, Maud van der Werf, Max van Meeuwen, Mayra Sérgio, Miklos Gaál, Noam Holdengreber, Pantelis Makkas, Paulien Barbas, Peter de Boer, Popel Coumou, Rebecca Sakoun & Florian Göttke, Rob van der Nol, Roman Tkachenko, Ruth van Beek, Semâ Bekirović & Xu XueQin, Seán O’Riordan, Simon Marsiglia, Sofija Li Virta, Soji Shimizu, Sophie Schreurs, Stéphanie Baechler, Susan Kooi, Susanna Brenner, T Y Gutter, Tania Theodorou, Thomas Monses, Vita Buivid and Anna Buyvid, Yann Vissers, Yiannis Vellis.

Found Photograph

Thomas Hawk posted a photo:

Found Photograph

Paradise Island

Thomas Hawk posted a photo:

Paradise Island

Beijing, China 北京、中国

Mr Mikage (ミスター御影) posted a photo:

Beijing, China 北京、中国

thexiffy

Last.fm last recent tracks from thexiffy.

Laibach - TV Generacija

Laibach

Truckfighters - Dream Sale

Truckfighters

ClickHole

Because All Content Deserves To Go Viral.

So Innocent: This 10-Year-Old Still Believes Santa Is An Asexual Being

If you still needed your daily dose of cuteness, you’re in luck, because a story about an absolutely adorable child is currently making the rounds online and it’s guaranteed to melt your heart: This 10-year-old still believes that Santa Claus is an asexual being!

This is so sweet! It’s completely adorable when little kids manage to hold on to that little bit of childhood innocence and continue to believe in magic and fairy tales like this!

Gordon Sykes is a fifth grader from Springfield, Massachusetts who loves soccer and is still under the adorable impression that Santa Claus is a completely sexless figure instead of the 24/7 fuck machine he is. While all adults know that Santa is getting laid basically all day every day with short breaks for Christmas-related planning and coordination, Gordon still lives in the fantasy world where Santa is a celibate man who cares more about delivering toys to children than satisfying his overpowering carnal desires.

When Gordon sees his gifts on Christmas morning, he’ll usually say something like, “Santa must have been up all night making these presents,” forcing all the older people in the room to bite their tongues to avoid giving away the fact that Santa probably spent most of the previous night trying out new sex positions with Mrs. Claus and their live-in boyfriend Pierre.

“I know 10 is a little old for Gordon to still believe that Santa is not fully governed by his insatiable desire for new and exotic sexual experiences, but I want him to be able to hold onto this fairy tale for as long as he can,” says Gordon’s mother, Claire. “For now, we’re doing everything we can to let him maintain that childish belief that Santa is not at all interested in sex. Last year on Christmas Eve, when Gordon heard Santa fucking Mrs. Claus on the roof, we said the noises were just Santa killing Blitzen because Blitzen had broken his leg and couldn’t help Santa deliver toys anymore. He seemed to buy it, but eventually we’re going to have to tell him about Santa’s unquenchable libido.”

If this isn’t the sweetest story you’ve read all year, you officially have no soul! While it’s only a matter of time before Gordon figures out that Santa is a sexual maniac who loves to fuck in most of the positions, for the time being it’s pretty much the cutest thing in the world that he’s still holding on to this little piece of childhood. If more people had the same innocent sense of wonder as Gordon, the world would be a better place!

Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Cryptoaandelen omhoog op Wall Street door herstel bitcoinkoers

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Cryptoaandelen zoals Coinbase, Strategy en Bit Digital hoorden woensdag bij de winnaars op Wall Street, terwijl bitcoin bijna 4 procent herstelde en de hoogste stand in weken bereikte. De grootste cryptomunt ter wereld zakte maandag nog 6 procent. Dat was de grootste prijsdaling sinds maart. Inmiddels staat de bitcoin weer op bijna 93.000 dollar, omgerekend 80.000 euro.

Bij de genoemde aandelen waren plussen tot meer dan 4 procent te zien. De Amerikaanse aandelenmarkten bleven over de gehele linie dicht bij de slotstanden van een dag eerder. Koersverliezen in de technologiesector lieten zien dat er nog steeds twijfels zijn over de vraag of de miljarden die aan kunstmatige intelligentie worden uitgegeven, zullen renderen.

Techgraadmeter Nasdaq ging kort na de opening van de beurzen in New York 0,1 procent omlaag tot 23.382 punten. De Dow-Jonesindex won wel 0,3 procent tot 47.596 punten. De S&P 500, de index van 500 grote beursgenoteerde ondernemingen, bleef vlak op 6829 punten.

De aandacht van beleggers ging verder uit naar cijfers over de werkgelegenheid in het Amerikaanse bedrijfsleven van loonstrookverwerker ADP. Amerikaanse bedrijven schrapten in november het hoogste aantal banen sinds begin 2023, wat de zorgen over een meer uitgesproken verzwakking van de arbeidsmarkt vergrootte.

Dit verstevigde wel de verwachting onder beleggers dat de Amerikaanse centrale bank volgende week de rente opnieuw zal verlagen. Een lagere rente is gunstig voor de beurs omdat het lenen goedkoper maakt, de consumptie stimuleert en aandelen aantrekkelijker maakt dan sparen of obligaties.

Marvell Technology maakte een koerssprong van ruim 7 procent. De chipmaker kondigde de overname van startup Celestial AI aan voor 3,25 miljard dollar en gaf daarnaast een optimistische prognose voor het komende boekjaar.

American Eagle Outfitters heeft zijn verwachtingen voor de verkopen dit jaar verhoogd door marketingactiviteiten die de vraag tijdens de feestdagen moeten aanwakkeren. Beleggers beloonden het modeconcern met een ruim 14 procent hogere koers.


ZoekZoek! Pietje, Jantje, Keesje, Klaasje, Maurits

De politie vraagt NOGMAALS uw aandacht voor het volgende. Pietje, Jantje, Keesje, Klaasje en Maurits hebben in de nacht van 6 op 7 september geprobeerd motoren uit een parkeergarage te skoepen. Ze werden betrapt door bewoners en toen vuurde Maurits bij het wegsprinten een kogel uit z'n pipa. Opsporing Verzocht besteedde er al aandacht aan en Bureau West doet het nu ook, maar we hebben pas écht kans als het op GeenStijl staat. Vooral goed zoeken bij de chique hockeyclubs regio Den Haag!

Slashdot

News for nerds, stuff that matters

Japanese Devs Face Font Licensing Dilemma as Annual Costs Increase From $380 To $20K

An anonymous reader quotes a report from GamesIndustry.biz: Japanese game makers are struggling to locate affordable commercial fonts after one of the country's leading font licensing services raised the cost of its annual plan from around $380 to $20,500 (USD). As reported by Gamemakers and GameSpark and translated by Automaton, Fontworks LETS discontinued its game license plan at the end of November. The expensive replacement plan -- offered through Fontwork's parent company, Monotype -- doesn't even provide local pricing for Japanese developers, and comes with a 25,000 user-cap, which is likely not workable for Japan's bigger studios.

The problem is further compounded by the difficulties and complexities of securing fonts that can accurately transcribe Kanji and Katakana characters. UI/UX designer Yamanaka stressed that this would be particularly problematic for live service games; even if studios moved quickly and switched to fonts available through an alternate licensee, they will have to re-test, re-validate, and re-QA check content already live and in active use. The crisis could even eventually force some Japanese studios to rebrand entirely if their corporate identity is tied to a commercial font they can no longer afford to license.

Read more of this story at Slashdot.