Read more of this story at Slashdot.
Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië gelden op dit moment als de sterkste legermachten binnen de EU, maar het zijn nog altijd Rusland en Turkije die de Europese militaire ranglijst domineren. Achter die rangschikking gaan forse verschillen in defensiebudget, manschappen en oorlogservaring schuil.
Volgens recente militaire krachtindexen voert Rusland in Europa nog steeds de lijst aan, dankzij een combinatie van grote aantallen troepen, nucleaire afschrikking en zware wapens, ondanks de uitputtingsslag in Oekraïne. In de EU nemen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de koppositie in, met moderne luchtmachten, nucleaire capaciteiten en wereldwijde inzetbaarheid van troepen. Italië, Duitsland en Spanje vormen de daaropvolgende laag: middelgrote mogendheden met aanzienlijke, maar lang ondergefinancierde legers die nu versneld worden gemoderniseerd
Ranglijsten combineren uiteenlopende factoren: aantal actieve soldaten en reservisten, tanks en pantservoertuigen, gevechtsvliegtuigen, marinekracht, logistiek, defensiebudget én geografie. In 2026 staan in een veelgebruikte index Rusland, Frankrijk, het VK, Griekenland, Italië, Oekraïne en Duitsland in de Europese top-7, gevolgd door Spanje, Finland en Polen. Opvallend is dat relatief kleinere landen als Griekenland, Finland en Polen hoog eindigen, omdat zij al jaren fors investeren in defensie en grote reservistenlegers hebben opgebouwd.
De oorlog in OekraĂŻne heeft een aardverschuiving veroorzaakt: Europese NAVO-landen gaven in 2025 gemiddeld 2,77 procent van hun gezamenlijke bbp uit aan defensie, een record en voor het eerst boven de lang beloofde 2 procent. Alle Europese NAVO-lidstaten halen inmiddels die 2 procentnorm, en hebben bovendien afgesproken om uiterlijk 2035 naar 5 procent van het bbp aan defensie-gerelateerde uitgaven te groeien. Europa krijgt dus snel sterkere legers, maar de kloof met de militaire en technologische macht van de Verenigde Staten blijft voorlopig aanzienlijk.
STRAATSBURG (ANP) - De Nederlandse Tanja Gonggrijp is verkozen tot de plaatsvervangend secretaris-generaal van de Raad van Europa. Ze kreeg met 135 stemmen de voorkeur boven de Finse Marja Ruotanen-Bourdages (59 stemmen).
Gonggrijp zegt "zeer vereerd" te zijn met haar verkiezing op "zo'n cruciaal moment voor Europa. In een tijd waarin onze gedeelde waarden van mensenrechten, democratie en de rechtsstaat steeds meer onder druk staan, is het werk van de Raad van Europa belangrijker dan ooit". Ze werkt momenteel als de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiger, een soort ambassadeur, bij de Raad in Straatsburg.
De Raad van Europa is geen EU-instituut, maar bestaat uit 46 landen in en rondom Europa. De mensenrechtenorganisatie werd in 1949 opgericht met als doel de vrede in Europa te bewaren en de democratie, mensenrechten en de rechtsstaat te waarborgen en te beschermen. Het is ook waarnemer bij veel verkiezingen.
De Zwitser Alain Berset is sinds 2024 de secretaris-generaal van de Raad.
ARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
De handballers liepen afgelopen maand plaatsing voor het WK van volgend jaar mis. De afgelopen twee edities was de ploeg er wel bij.
"We zijn het er samen over eens dat, gezien de vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt, dit voor zowel het team als voor Staffan Olsson een geschikt moment is om een nieuw hoofdstuk te beginnen. De afgelopen jaren is een solide basis gelegd en zijn er belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van het team. Juist vanwege deze ontwikkeling zijn wij van mening dat de volgende fase om een nieuwe koers vraagt", licht algemeen directeur Jaap Wals van de handbalbond toe.
De zoektocht naar een opvolger gaat volgende maand van start, als Henk Groener is begonnen als nieuwe sportief directeur.
AMMAN (ANP/DPA) - In Jordanië is een persoon overleden door verdrukking, nadat veel fans bijeen waren gekomen voor een vertoning van de WK-wedstrijd van het land tegen Algerije. Acht anderen raakten gewond.
Duizenden voetbalfans verzamelden zich op de vroege dinsdagochtend op het Hasjemitische Plein in het centrum van hoofdstad Amman om de wedstrijd op een groot scherm te kijken.
Na afloop raakten negen mensen gewond in het gedrang. Één van hen overleefde het niet. De gewonden zijn verzorgd in het ziekenhuis en verkeren in stabiele toestand, aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken.
BILTHOVEN (ANP) - Woensdag en donderdag wordt de luchtkwaliteit in het midden en zuiden van het land volgens het RIVM "slecht" door smog. Op woensdag is de kans op smog het grootst in delen van Flevoland, Utrecht en in het midden en westen van Noord-Brabant en op donderdag ten zuiden van de lijn Leiden-Amersfoort-Apeldoorn.
Smog ontstaat bij ophoping van luchtvervuiling op zonnige dagen als er weinig wind staat, schrijft het RIVM. Het kan leiden tot meer luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid, verergering van astmaklachten en afname van de longfunctie.
Het RIVM adviseert mensen die gevoelig zijn voor smog binnen te blijven en zware lichamelijke inspanning te beperken. Kinderen, ouderen en astmapatiënten zijn relatief vaak gevoelig voor smog. Het advies geldt vooral in de namiddag en de vroege avond, dan is de lucht volgens het RIVM het meest verontreinigd.
DEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse ambtenaar sluit aan bij een overleg tussen de Europese Commissie en de Taliban, melden ingewijden na berichtgeving van de Volkskrant hierover. Het gaat om een overleg op ambtelijk niveau over het terugsturen van afgewezen Afghaanse asielzoekers. Dinsdag is een delegatie van de Taliban hiervoor naar Brussel afgereisd, meldden meerdere media eerder al.
Asielminister Bart van den Brink zegt via zijn woordvoerder dat verschillende lidstaten, waaronder Nederland, deelnemen aan vervolggesprekken. "Dit betekent niet dat Nederland de relatie met de Taliban gaat normaliseren", aldus de CDA-bewindsman. "We zien het regime absoluut niet als de officiële regering van het Afghaanse volk. Toch geloof ik dat deze praktische aanpak van de Europese Unie ons een kans geeft om de terugkeer van Afghanen die niet in de EU mogen blijven naar Afghanistan beter te regelen."
AMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.
Reizigers kunnen 's nachts gebruikmaken van vervangende bussen. Zo rijdt er een bus tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, een traject waarop normaal gesproken een nachttrein rijdt. Die trein rijdt komend weekend vanaf Schiphol naar Utrecht Centraal via Amsterdam Bijlmer ArenA.
Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met extra reistijd. Ze krijgen het advies voor vertrek de reisplanner te checken. ProRail zet extra medewerkers in om eventuele drukte op het station in goede banen te leiden. Door de werkzaamheden is er op Amsterdam Centraal namelijk minder ruimte op de perrons en in de reizigerstunnels.
LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Alle grote AI-bedrijven zouden de volledige milieu-impact van hun systemen moeten meten en openbaar moeten maken. Daartoe roept Antonio Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, op. Hij zegt dat het tijd is om de impact van AI op het klimaat in kaart te brengen.
Guterres wil dat de bedrijven CO2-uitstoot, waterverbruik en landverbruik meten en openbaar maken. Ook zouden de bedrijven achter de grote datacentra zoals Amazon, Meta en Microsoft zich er volgens de VN-baas toe moeten verplichten om elk datacentrum in 2030 van stroom te voorzien van hernieuwbare energie.
AI is "hongerig naar land, water en energie", aldus Guterres. "Ondanks deze duidelijke zorgen blijven gemeenschappen vaak in het ongewisse over de milieueffecten van de infrastructuur die om hen heen verrijst."
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) schat dat het elektriciteitsverbruik van de datacenters die AI aandrijven tussen 2025 en 2030 meer dan zou kunnen verdubbelen.
Sorey/BBC Singers/Tines/Gibson/GBSR Duo
St Giles’ Cripplegate, London
The Pulitzer-winner’s sprawling amalgam of Morton Feldman and African American spiritual felt meandering, but the GBSR duo, the BBC Singers and Ruth Gibson’s viola were luminous and charismatic
Monochromatic Light (Afterlife) by Pulitzer-winning composer and multi-instrumentalist Tyshawn Sorey demands patience. Subtitled “A meditation on Morton Feldman’s Rothko Chapel”, the work uses a similar ensemble – percussion, keyboards, a viola, a choir, a solo voice – and a similarly abstract dialogue of rhythms and pitches to Feldman’s 1971 tribute to the US painter. But where Feldman’s meditative soundscape lasts half an hour, Monochromatic Light sprawls across 80 minutes and discloses only in its final bars a second vital anchoring in the African American spiritual Sometimes I Feel Like a Motherless Child.
Such a score is not ideally experienced from a hard pew in a hot church during a week of record-breaking temperatures. There were moments between its opening, barely detectible murmur of tubular bells and its closing revelation of the bass-baritone soloist’s single line of text (pieced together syllable by syllable over 50 minutes) when I struggled to hold on to a sense of musical architecture, when the pinpricks of dissonance and slow-motion scatterings of instrumental lines began to feel meandering. Other details offered more rapid gratification: elemental rumbling on bass drum and timpani using sticks with heads like candyfloss; a glistening sheen of bowed marimba on a rare, mill-pond calm octave unison from the choir; wild bass-baritone melismas plunging acrobatically across the voice.
Continue reading...