De Europese Commissie ging dinsdag in Brussel in gesprek met een afvaardiging van het Afghaanse Taliban-regime. Steeds meer landen hebben namelijk buitengewoon veel interesse in het terugsturen van uitgeprocedeerde Afghaanse vluchtelingen. Zo ook Nederland. De Taliban werkte tot nu toe niet mee aan deze deportaties. De landen hopen dat de Taliban dat na de gesprekken wel gaan doen.
Het is een controversieel besluit om met de extreem conservatieve islamitische beweging in gesprek te gaan. De Taliban staan op de sanctielijst van de Europese Unie, omdat ze hebben gezorgd voor een dramatische verslechtering van de politieke, economische, humanitaire en mensenrechtensituatie in het land. Dat zijn ongeveer alle situaties.
“Wij vinden de manier waarop de Taliban omgaan met de Afghaanse bevolking verschrikkelijk”, benadrukt de Commissie dinsdag dan ook. “Het systeem is gruwelijk, vrouwen en meisjes zijn uit het openbare leven verbannen. Zo mogen vrouwen niet meer naar school. Het is echt mensonterend. En de Taliban zijn ook nog eens gewelddadig. Onder dat regime leven gun je niemand.”
“Maar we moeten óók echt kijken hoe we Afghaanse vluchtelingen naar het land kunnen terugsturen”, voegt de Commissie toe. “Het is daar immers gewoon veilig.”
&
Read more of this story at Slashdot.
GORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
AMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
"De familie lijdt hieronder", stelde Van Egmond, nadat de advocaten van Jude en het Openbaar Ministerie een discussie voerden over of door het bevragen van politiesystemen regels zijn geschonden en zo ja, of dat gevolgen zou moeten hebben voor de zaak.
De rechtbank bepaalde eerder dat justitie vragen moest beantwoorden over het raadplegen van politiesystemen door agenten in het onderzoek. Die antwoorden kwamen op 11 juni, maar de verdediging stelde woensdag dat ze niet volledig zijn. Volgens de advocaten van Jude heeft er "in potentie een privacyschending plaatsgevonden". Het OM betwist dat.
Een volle agenda gold jarenlang als statussymbool. Druk weekend? Lekker bezig. Drie etentjes, een verjaardag, festival en familiebezoek? Gezellig. Maar er lijkt een tegenbeweging op te komen. Steeds meer mensen zeggen: laat maar. Niet uit angst iets te missen, maar juist uit opluchting.
Welkom in de wereld van JOMO: de Joy Of Missing Out.
Waar FOMO draait om de angst dat anderen plezier hebben zonder jou, voelt JOMO als precies het tegenovergestelde: tevreden thuisblijven terwijl de groepsapp volloopt met foto’s waar jij niet op staat. Voor veel mensen klinkt dat misschien ongezellig. Voor anderen voelt het als luxe.
Het idee achter JOMO is simpel: niet iedereen laadt op van mensen. Sommigen zien een lege zaterdag als verloren tijd. Anderen kijken naar een vol weekend en voelen direct stress. Niet omdat ze hun vrienden niet aardig vinden, maar omdat sociale afspraken energie kosten.
Juist na volle werkweken ontstaat bij veel mensen behoefte aan iets wat steeds schaarser lijkt te worden: niets moeten. Een avond alleen met een boek, serie of wandeling voelt dan niet als gemiste kans, maar als herstel.
Jarenlang werd sociaal zijn bijna automatisch gekoppeld aan geluk en succes. Sociale media maakten dat gevoel sterker: overal etentjes, stedentrips, festivals en perfecte groepsfoto’s. Het idee ontstond dat wie niet meedoet, achterblijft.
FOMO zorgt er daardoor vaak voor dat mensen te veel plannen maken uit angst buiten de boot te vallen. JOMO draait juist om iets anders: vertrouwen dat relaties niet verdwijnen als je een keer niet meegaat. Je hoeft niet op elk terras te zitten om onderdeel van een groep te blijven.
Niet per se. Introverte mensen herkennen het gevoel vaak sneller omdat zij energie halen uit rust en kleinere sociale contacten. Maar ook extraverte mensen kunnen sociale overbelasting ervaren.
Zeker in periodes van drukte, stress of mentale vermoeidheid ontstaat vaker behoefte aan afschalen. Interessant genoeg gaat JOMO niet over terugtrekken uit het leven, maar over selectiever worden. Niet alles hoeft. Niet elk feestje is verplicht.
Wie JOMO omarmt, kiest ervoor om de tijd die je alleen spendeert te behandelen als een echte afspraak. Geen restcategorie die automatisch wordt opgeofferd zodra er iets langskomt, maar bewust ingeplande hersteltijd.
Dat betekent niet dat verjaardagen massaal worden afgezegd of dat vriendschappen minder belangrijk worden. Het betekent vooral dat steeds meer mensen zichzelf dezelfde vraag durven stellen: Wil ik hier echt heen of ben ik alleen bang om iets te missen?
Voor verrassend veel mensen blijkt het antwoord tegenwoordig: liever niet. En dat voelt heerlijk.
Bron: Vice
DEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in besluitvorming.
"De overheid gaf geen informatie over wat de schoolsluiting zou kunnen betekenen voor een gezin", aldus Kalverboer. "Wij hebben toen al snel een nieuwsbrief met informatie uitgestuurd."
Kalverboer zei dat er vanuit de overheid helemaal geen informatie kwam, terwijl er veel onduidelijkheid was voor ouders en kinderen. Volgens de Kinderombudsvrouw hadden ouders zorgen over dat ze opeens zelf onderwijs zouden moeten geven. "We hebben aangegeven dat het voor meer stress kan zorgen en dat dat normaal is."
De Kinderombudsvrouw erkende dat lang niet alle ouders en kinderen werden bereikt met de nieuwsbrief. "Maar we bereikten wel andere organisaties en bestuurders die meer in contact staan met kinderen."
AMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
De veerdienst van het GVB voer al eerder volgens dienstregeling. De ponten waren geen onderdeel van de staking.
LONDEN (ANP) - De Duitse regering wil de bouw van zes fregatten, een opdracht oorspronkelijk gegeven aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen Naval, helemaal schrappen. Dat meldt de Financial Times op basis van twee bronnen.
Leden van de Bondsdag en vertegenwoordigers van de industrie zouden dinsdag op de hoogte zijn gesteld. Volgens de zakenkrant wil Berlijn nu acht kleinere Meko A-200 fregatten voor zijn marine gaan kopen.
Toen de bouw van de zes F126-fregatten door Damen Naval grote vertraging en kostenoverschrijding opliep, besloot de Duitse regering het hoofdaannemerschap over te dragen aan het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall. Dat zou deze zomer gebeuren. De bouw van de zes fregatten zou 12,8 miljard euro gaan kosten.
Het is niet het enige project van Damen dat problemen heeft. Eerder dit voorjaar werd bekend dat de oplevering van ASW-fregatten voor de Nederlandse en Belgische marine jaren vertraging gaat oplopen. Ook worden ze veel duurder.
MADRID (ANP/AFP) - De Spaanse premier Pedro Sánchez heeft zich in het parlement verdedigd na een reeks corruptieschandalen. Hij weerspreekt beschuldigingen van de oppositie dat er sprake is van een grootschalig probleem binnen zijn regering, nadat afgelopen week zijn voormalige rechterhand een jarenlange gevangenisstraf kreeg en het paspoort van zijn vrouw werd afgepakt.
"Bepaalde actoren in de politiek en de media proberen zaken door elkaar te halen", zei Sánchez. "Ze proberen zo de mensen in verwarring te brengen, om de indruk te wekken dat er sprake is van wijdverbreide corruptie. Die bestaat niet."
Oud-minister José Luis Ábalos werd maandag veroordeeld tot 24 jaar cel voor omkoping en verduistering bij de inkoop van mondkapjes. Sánchez zei nooit iets van zijn wanpraktijken te hebben geweten "en ik zou ze nooit hebben getolereerd". Ook noemde hij het innemen van het paspoort van zijn vrouw Begoña Gómez buitensporig. Zij wordt vervolgd voor onder meer corruptie en machtsmisbruik.
UTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
"Er reden helemaal geen treinen en in het stadsvervoer lag ook alles stil", aldus Janssen. "In het streekvervoer reed er hier en daar een enkele bus, maar het was heel weinig." Met de staking protesteert de bond tegen kabinetsingrepen in de sociale zekerheid. Dit was een eerste van een reeks, aldus Janssen. "Dit is een voorproefje. Als er niets verandert gaan we in het najaar nog verder staken. Het is gewoon broodnodig."
Janssen zag dat mensen uit alle gelederen van de ov-bedrijven bereid waren het werk neer te leggen. Volgens hem waren het niet alleen chauffeurs, maar ook mensen die moeten zorgen dat de dienstregeling rondkomt, zoals planners. "Het gaat om duizenden mensen die de noodzaak van deze maatregel inzien. Dat is goed."
PARIJS/FRANKFURT (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Het Frans-Duitse defensieconcern KNDS heeft woensdag zijn plannen voor een beursgang in Parijs en Frankfurt aangekondigd. Eerder deze week sloten Frankrijk en Duitsland al een overeenkomst over het eigendom van KNDS, dat onder meer tanks, artillerie en gevechtsvoertuigen bouwt.
Het was al bekend dat KNDS een notering nastreefde in Parijs en Frankfurt. Die beursgang moet binnen enkele weken plaatsvinden, aldus topman Jean-Paul Alary van KNDS. "Europa betreedt een nieuw tijdperk van defensie en veiligheid. Legers zijn in snel tempo aan het moderniseren en belangrijke defensiecapaciteiten op land aan het heropbouwen. De beursgang is een logische nieuwe stap voor KNDS", aldus Alary.
Parijs en Berlijn zullen ieder een belang van 40 procent in KNDS bezitten. Nu heeft Frankrijk nog de helft in handen. Daarvan wordt 10 procent naar de beurs gebracht. De andere 50 procent is in bezit van Duitse families. Die hebben een deal gesloten over een verkoop van 40 procent aan de Duitse staat. De resterende 10 procent wordt dan ook op de beurs verkocht.
Het draagvlak voor het minderheidskabinet was al niet om over naar huis te schrijven, maar een recente peiling van Peil.nl laat pas echt zien hoe treurig het gesteld is met de regerende partijen.
Als er nu nieuwe verkiezingen zouden zijn, dan lijkt PRO met 25 zetels als grootste partij uit de bus te komen. Jettens D66 pakt een benauwde tweede plek (19), maar de radicaalrechtse partijen JA21 (18), FVD (17) en PVV (17) zitten op hun hielen.
Dilan Yesilgöz ( VVD) weet slechts 17 zetels aan zich te binden, terwijl het CDA het moet doen met 13 virtuele volksvertegenwoordigers.
VVD-corifee Hans Weisglas wordt niet blij van de cijfertjes en roept uit op X: “Als liberaal en VVD-er vind ik dit een heel nare peiling. VVD even groot als PVV, FvD en JA21. Niet opgeteld, maar afzonderlijk.”
TER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
Sinds 20 mei werden groepen asielzoekers per bus naar andere locaties gebracht om de nacht door te brengen, omdat er onvoldoende plek was in Ter Apel. Sinds afgelopen vrijdag was die nachtopvang enkele nachten niet meer nodig, omdat er weer even voldoende plek was in het aanmeldcentrum.
Dat de nachtopvang van dinsdag op woensdag toch weer nodig was, betekent volgens het Rode Kruis ook dat mensen overdag weer buiten moeten wachten op het grasveld voor de ingang. "Met de temperaturen die er vandaag en de komende dagen worden verwacht, is dat niet alleen onwenselijk, maar ook echt zorgwekkend." Het Rode Kruis heeft tenten staan als beschutting tegen de zon en hulpverleners delen eten en water uit.