thexiffy

Last.fm last recent tracks from thexiffy.

Mano Negra - Rock'n Roll Band

Mano Negra

Slashdot

News for nerds, stuff that matters

Canada Plans 'Nuclear Renaissance' With Up To 10 Reactors Built By 2040

Canada has unveiled a national strategy to build up to 10 new nuclear reactors over the next 15 years as it seeks to double electricity-grid capacity by 2050. Energy Minister Tim Hodgson called it a plan for a "new civilian nuclear renaissance."

"If our goal is to double our grid and build a low-carbon economy in less than 25 years, there is no credible plan to do that without nuclear energy and the clean, reliable baseload power it provides," Hodgson said. "There is no credible plan for Canada to become an energy superpower if we choose not to build upon one of the strongest energy advantages we have." CBC News reports: The strategy calls for construction to start on two new large-scale reactors by 2035, for five more to be planned or under development by 2040 and for at least one reactor to be under construction outside Ontario by 2035. It also calls for a Canadian-made microreactor to be finalized by 2035 and deployed to a remote community by the late 2030s. [...] Right now, Canada has four nuclear power plants -- three in Ontario and one in New Brunswick -- which generate about 15 per cent of Canada's electricity.

A new proposed facility at the existing nuclear plant in Darlington, Ont., would see the first small modular reactor in the G7, capable of producing up to 300 megawatts per unit. Saskatchewan is also looking at the potential to bring small nuclear reactors online by the mid 2030s. The energy deal between Ottawa and Alberta also committed to collaborating on developing a strategy to build a nuclear power plant. Officials from Natural Resources Canada told reporters in a background briefing that construction of the reactors outlined in the new national strategy could cost more than $100 billion. The strategy does not say how Canada would pay for them, though an official pointed to the Canadian Infrastructure Bank and the Canada Growth Fund as possible funding sources. Hodgson said the strategy would double the 90,000 jobs in Canada's nuclear sector "over the coming decades."

The plan also looks to expand sales of Candu reactors to new export markets. It says the government wants to break into at least four new international markets by 2040 and "engage six to 10 new nuclear entrant markets over a 15-year horizon, cementing Canada as their partner of choice." Thirty Candu reactors currently operate around the world, including in South Korea, China, India, Argentina, Pakistan and Romania, and there are plans to build two more. [...] "Reactor exports are not transactional. They establish multi-decade partnerships, creating durable geopolitical and commercial relationships that advance Canada's broader foreign policy interests," the strategy says. "As Canada works to diversify its trading relationships and strengthen ties with middle powers, Candu can be a central instrument of that strategy."

Read more of this story at Slashdot.

VK: Voorpagina

Volkskrant.nl biedt het laatste nieuws, opinie en achtergronden

Hitteprotocol Rijkswaterstaat uitgebreid naar zes provincies, ANWB zet extra personeel in

The Moscow Times - Independent News From Russia

The Moscow Times offers everything you need to know about Russia: Breaking news, top stories, business, analysis, opinion, multimedia

South Ossetian Leader Steps Down to Become Putin Adviser

The leadership shuffle comes on the heels of an agreement ratified last month by Putin, which seeks to align South Ossetia’s laws closer to Russia’s.

Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Dit zijn de sterkste legers van Europa

Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië gelden op dit moment als de sterkste legermachten binnen de EU, maar het zijn nog altijd Rusland en Turkije die de Europese militaire ranglijst domineren. Achter die rangschikking gaan forse verschillen in defensiebudget, manschappen en oorlogservaring schuil.

Wie staan er bovenaan?

Volgens recente militaire krachtindexen voert Rusland in Europa nog steeds de lijst aan, dankzij een combinatie van grote aantallen troepen, nucleaire afschrikking en zware wapens, ondanks de uitputtingsslag in Oekraïne. In de EU nemen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de koppositie in, met moderne luchtmachten, nucleaire capaciteiten en wereldwijde inzetbaarheid van troepen. Italië, Duitsland en Spanje vormen de daaropvolgende laag: middelgrote mogendheden met aanzienlijke, maar lang ondergefinancierde legers die nu versneld worden gemoderniseerd

Hoe wordt “sterkste” eigenlijk gemeten?

Ranglijsten combineren uiteenlopende factoren: aantal actieve soldaten en reservisten, tanks en pantservoertuigen, gevechtsvliegtuigen, marinekracht, logistiek, defensiebudget én geografie. In 2026 staan in een veelgebruikte index Rusland, Frankrijk, het VK, Griekenland, Italië, Oekraïne en Duitsland in de Europese top-7, gevolgd door Spanje, Finland en Polen. Opvallend is dat relatief kleinere landen als Griekenland, Finland en Polen hoog eindigen, omdat zij al jaren fors investeren in defensie en grote reservistenlegers hebben opgebouwd.

De nieuwe Europese wapenrace

De oorlog in OekraĂŻne heeft een aardverschuiving veroorzaakt: Europese NAVO-landen gaven in 2025 gemiddeld 2,77 procent van hun gezamenlijke bbp uit aan defensie, een record en voor het eerst boven de lang beloofde 2 procent. Alle Europese NAVO-lidstaten halen inmiddels die 2 procentnorm, en hebben bovendien afgesproken om uiterlijk 2035 naar 5 procent van het bbp aan defensie-gerelateerde uitgaven te groeien. Europa krijgt dus snel sterkere legers, maar de kloof met de militaire en technologische macht van de Verenigde Staten blijft voorlopig aanzienlijk.


Nederlander verkozen tot vice-secretaris-generaal Raad van Europa

STRAATSBURG (ANP) - De Nederlandse Tanja Gonggrijp is verkozen tot de plaatsvervangend secretaris-generaal van de Raad van Europa. Ze kreeg met 135 stemmen de voorkeur boven de Finse Marja Ruotanen-Bourdages (59 stemmen).

Gonggrijp zegt "zeer vereerd" te zijn met haar verkiezing op "zo'n cruciaal moment voor Europa. In een tijd waarin onze gedeelde waarden van mensenrechten, democratie en de rechtsstaat steeds meer onder druk staan, is het werk van de Raad van Europa belangrijker dan ooit". Ze werkt momenteel als de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiger, een soort ambassadeur, bij de Raad in Straatsburg.

De Raad van Europa is geen EU-instituut, maar bestaat uit 46 landen in en rondom Europa. De mensenrechtenorganisatie werd in 1949 opgericht met als doel de vrede in Europa te bewaren en de democratie, mensenrechten en de rechtsstaat te waarborgen en te beschermen. Het is ook waarnemer bij veel verkiezingen.

De Zwitser Alain Berset is sinds 2024 de secretaris-generaal van de Raad.


Bondscoach Olsson na vier jaar weg bij handballers

ARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.

De handballers liepen afgelopen maand plaatsing voor het WK van volgend jaar mis. De afgelopen twee edities was de ploeg er wel bij.

"We zijn het er samen over eens dat, gezien de vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt, dit voor zowel het team als voor Staffan Olsson een geschikt moment is om een nieuw hoofdstuk te beginnen. De afgelopen jaren is een solide basis gelegd en zijn er belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van het team. Juist vanwege deze ontwikkeling zijn wij van mening dat de volgende fase om een nieuwe koers vraagt", licht algemeen directeur Jaap Wals van de handbalbond toe.

De zoektocht naar een opvolger gaat volgende maand van start, als Henk Groener is begonnen als nieuwe sportief directeur.


Dode in gedrang na WK-vertoning in Jordanië

AMMAN (ANP/DPA) - In Jordanië is een persoon overleden door verdrukking, nadat veel fans bijeen waren gekomen voor een vertoning van de WK-wedstrijd van het land tegen Algerije. Acht anderen raakten gewond.

Duizenden voetbalfans verzamelden zich op de vroege dinsdagochtend op het Hasjemitische Plein in het centrum van hoofdstad Amman om de wedstrijd op een groot scherm te kijken.

Na afloop raakten negen mensen gewond in het gedrang. Één van hen overleefde het niet. De gewonden zijn verzorgd in het ziekenhuis en verkeren in stabiele toestand, aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken.


RIVM waarschuwt voor smog in het midden en zuiden

BILTHOVEN (ANP) - Woensdag en donderdag wordt de luchtkwaliteit in het midden en zuiden van het land volgens het RIVM "slecht" door smog. Op woensdag is de kans op smog het grootst in delen van Flevoland, Utrecht en in het midden en westen van Noord-Brabant en op donderdag ten zuiden van de lijn Leiden-Amersfoort-Apeldoorn.

Smog ontstaat bij ophoping van luchtvervuiling op zonnige dagen als er weinig wind staat, schrijft het RIVM. Het kan leiden tot meer luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid, verergering van astmaklachten en afname van de longfunctie.

Het RIVM adviseert mensen die gevoelig zijn voor smog binnen te blijven en zware lichamelijke inspanning te beperken. Kinderen, ouderen en astmapatiënten zijn relatief vaak gevoelig voor smog. Het advies geldt vooral in de namiddag en de vroege avond, dan is de lucht volgens het RIVM het meest verontreinigd.


Nederlandse ambtenaar sluit aan bij overleg tussen EU en Taliban

DEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse ambtenaar sluit aan bij een overleg tussen de Europese Commissie en de Taliban, melden ingewijden na berichtgeving van de Volkskrant hierover. Het gaat om een overleg op ambtelijk niveau over het terugsturen van afgewezen Afghaanse asielzoekers. Dinsdag is een delegatie van de Taliban hiervoor naar Brussel afgereisd, meldden meerdere media eerder al.

Asielminister Bart van den Brink zegt via zijn woordvoerder dat verschillende lidstaten, waaronder Nederland, deelnemen aan vervolggesprekken. "Dit betekent niet dat Nederland de relatie met de Taliban gaat normaliseren", aldus de CDA-bewindsman. "We zien het regime absoluut niet als de officiële regering van het Afghaanse volk. Toch geloof ik dat deze praktische aanpak van de Europese Unie ons een kans geeft om de terugkeer van Afghanen die niet in de EU mogen blijven naar Afghanistan beter te regelen."


Komend weekend 's nachts geen treinen rond Amsterdam Centraal

AMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.

Reizigers kunnen 's nachts gebruikmaken van vervangende bussen. Zo rijdt er een bus tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, een traject waarop normaal gesproken een nachttrein rijdt. Die trein rijdt komend weekend vanaf Schiphol naar Utrecht Centraal via Amsterdam Bijlmer ArenA.

Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met extra reistijd. Ze krijgen het advies voor vertrek de reisplanner te checken. ProRail zet extra medewerkers in om eventuele drukte op het station in goede banen te leiden. Door de werkzaamheden is er op Amsterdam Centraal namelijk minder ruimte op de perrons en in de reizigerstunnels.


VN wil dat AI-bedrijven milieu-impact openbaar maken

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Alle grote AI-bedrijven zouden de volledige milieu-impact van hun systemen moeten meten en openbaar moeten maken. Daartoe roept Antonio Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, op. Hij zegt dat het tijd is om de impact van AI op het klimaat in kaart te brengen.

Guterres wil dat de bedrijven CO2-uitstoot, waterverbruik en landverbruik meten en openbaar maken. Ook zouden de bedrijven achter de grote datacentra zoals Amazon, Meta en Microsoft zich er volgens de VN-baas toe moeten verplichten om elk datacentrum in 2030 van stroom te voorzien van hernieuwbare energie.

AI is "hongerig naar land, water en energie", aldus Guterres. "Ondanks deze duidelijke zorgen blijven gemeenschappen vaak in het ongewisse over de milieueffecten van de infrastructuur die om hen heen verrijst."

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) schat dat het elektriciteitsverbruik van de datacenters die AI aandrijven tussen 2025 en 2030 meer dan zou kunnen verdubbelen.


The Register

Biting the hand that feeds IT — Enterprise Technology News and Analysis

Microsoft Access finally breaks free of its 22-inch form limit

Microsoft has demonstrated that there is life in the old dog yet with an update to the Access relational database management system that addresses a limitation stemming from the days of cathode-ray tube monitors. The fix, currently in beta and set to roll out in the Current Channel preview by July 21, 2026, removes a 22-inch form-size limitation dating back to the era of cathode-ray tube (CRT) monitors. It's a weirdly restrictive limitation, considering that widescreen monitors have been around for years, and one that has resulted in some crowded interfaces as designers tried to meet business requirements while bumping up against Microsoft's decree that 22 inches should be enough for anyone. The restriction also harks back to a different time, when developers had to ensure their forms would work at lower resolutions. The 640 x 480 pixels of the Video Graphics Array (VGA) standard might be scoffed at by modern engineers, but represented a real challenge in the early days of Windows. Microsoft Access dates back more than 30 years to 1992, so it's somewhat comforting to know that the limitations of decades past still haunt today's products. While Microsoft Access has been eclipsed in terms of databases, it is often found gluing corporate systems together or lurking behind the scenes in small businesses. The form-size limitation has become increasingly frustrating as screens have grown, while the area for data entry and display has felt more and more cramped. "Larger form designs allow more flexibility in presenting information, increasing spacing between controls, displaying larger text, and reducing visual clutter," Microsoft said. More likely, it will simply encourage users to cram more into the available space – assuming anyone is willing to tinker with Access forms in the first place. Enterprise users tend to take a firmly conservative "if it ain't broke, don't fix it" approach. According to Microsoft, the removal of the forms limit is "one of the most highly requested enhancements from the Access community and a top-voted request on the Access feedback forum." Other popular requests include a Mac-native version – almost certainly a nonstarter – and modern controls. Still, it's good to see the old warhorse getting some attention. After Publisher was dropped from the Office suite (support for the perpetual version ends October 1, 2026), thoughts will inevitably turn to the fate of Access, which has so far escaped the Copilot treatment inflicted on so many of Microsoft's other products. ®

Rijnmond - Nieuws

Het laatste nieuws van vandaag over Rotterdam, Feyenoord, het verkeer en het weer in de regio Rijnmond

Zeven vrouwen op de fiets betast door man op fatbike, politie zoekt verdachte

In Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht zijn in de afgelopen weken zeven vrouwelijke fietsers betast door iemand op een fatbike. De politie vermoedt dat het het werk is van een dader. Mogelijk zijn er nog meer slachtoffers. Er is nog niemand aangehouden.

Matador Motel

Thomas Hawk posted a photo:

Matador Motel

Running Around Mississippi

Thomas Hawk posted a photo:

Running Around Mississippi

Just a Matter of Time

Thomas Hawk posted a photo:

Just a Matter of Time

Found Ektachrome Slide -- Las Vegas, Nevada

Thomas Hawk posted a photo:

Found Ektachrome Slide -- Las Vegas, Nevada

date stamped on slide, January 1963

I Once Held Her in My Arms

Thomas Hawk posted a photo:

I Once Held Her in My Arms

The Guardian

Latest news, sport, business, comment, analysis and reviews from the Guardian, the world's leading liberal voice

Monochromatic Light (Afterlife) review – Tyshawn Sorey’s meditations yield their mysteries slowly

Sorey/BBC Singers/Tines/Gibson/GBSR Duo
St Giles’ Cripplegate, London
The Pulitzer-winner’s sprawling amalgam of Morton Feldman and African American spiritual felt meandering, but the GBSR duo, the BBC Singers and Ruth Gibson’s viola were luminous and charismatic

Monochromatic Light (Afterlife) by Pulitzer-winning composer and multi-instrumentalist Tyshawn Sorey demands patience. Subtitled “A meditation on Morton Feldman’s Rothko Chapel”, the work uses a similar ensemble – percussion, keyboards, a viola, a choir, a solo voice – and a similarly abstract dialogue of rhythms and pitches to Feldman’s 1971 tribute to the US painter. But where Feldman’s meditative soundscape lasts half an hour, Monochromatic Light sprawls across 80 minutes and discloses only in its final bars a second vital anchoring in the African American spiritual Sometimes I Feel Like a Motherless Child.

Such a score is not ideally experienced from a hard pew in a hot church during a week of record-breaking temperatures. There were moments between its opening, barely detectible murmur of tubular bells and its closing revelation of the bass-baritone soloist’s single line of text (pieced together syllable by syllable over 50 minutes) when I struggled to hold on to a sense of musical architecture, when the pinpricks of dissonance and slow-motion scatterings of instrumental lines began to feel meandering. Other details offered more rapid gratification: elemental rumbling on bass drum and timpani using sticks with heads like candyfloss; a glistening sheen of bowed marimba on a rare, mill-pond calm octave unison from the choir; wild bass-baritone melismas plunging acrobatically across the voice.

Continue reading...