Kijk we praten met z'n allen wel óver de president van Iran, maar nooit mét de president van Iran. Ja en wie anders dan Tucker Carlson steekt zijn nek dan maar weer uit om in het belang van de wereldjournalistiek, nee, in het belang van de wereldvrede zijn kostbare tijd op te offeren voor een interview met Masoud Pezeshkian, de president van Iran dus. Tucker weet dat soort lui áltijd schaakmat te zetten zonder dat ze het doorhebben. Sterker, zonder dat ook maar iemand anders dat doorheeft. Zagen we al toen hij Poetin het vuur na aan de schenen legde in een absolute masterclass interviewen. En waarom toch weer Tucker, denk je algauw. Nou heel simpel: het is hem wel toevertrouwd om kritisch te zijn, er keihard in te vliegen, evidente leugens te weerspreken en iemand bijzonder raak aan de tand te voelen. PRECIES wat dictators en despoten willen. Die willen JUIST als zwakke prooi worden vermorzeld door interviewers, op zijn Ischa's, Theo's of Svens zeg maar. Waarom zou het in 's hemelsnaam anders zo zijn dat juist Tucker dit mag doen?
Hier dan een schoolvoorbeeldje interviewen door de meester: Tucker vraagt wat de vredesleus "Death to America" nou eigenlijk helemaal inhoudt. Volgens de Iraanse president in ieder geval zeer zeker niet "dood aan Amerika", welnee tuurlijk niet, echt niet echt niet echt niet, het betekent dood aan het Amerikaanse beleid, dood aan oorlogen en dood aan pestgedrag. Eigenlijk hetzelfde als "Death to the IDF" roepen en bedoelen dat het Israëlische leger zich moet toeleggen op de verkoop van rubberen eendjes. En wat doet Tucker dan? Die vraagt niet door, JUIST NIET. Waarmee hij Pezeshkian volledig ontregelt en hem zomaar afschildert als sympathieke vent of logische redenaar. Daar toont zich dat vakmanschap waar elke student journalistiek of aspirant presentator van Buitenhof een voorbeeld aan kan nemen. Zonder Tucker, die nog niet met een boodschappenkarretje in de Aldi van Teheran is gespot, waren we allemaal zo onwetend geweest. Dus kijk, luister en LEER van dit journalistieke hoogtepunt van het jaar.
Enike van der Kuijl-Joosse (32) zat in 4 havo toen ze zwanger werd. Nu heeft ze zes kinderen en woont ze met dominee Van der Kuijl in Waarde. Bij de middagboterham vertelt ze over haar rotsvaste vertrouwen in Gods leiding.
In Nederland wordt hulp aan illegaal verblijvende vreemdelingen mogelijk strafbaar. In veel Europese landen is dat al jaren zo, een toenemend aantal hulpverleners wordt voor de rechter gedaagd. Dit is „de criminalisering van het helpen van vluchtelingen”.
From myriad swaths of vivid, translucent fabric, Rachel B. Hayes conjures striking installations that transform our experiences of both interior spaces and expansive natural landscapes. The Tulsa-based artist suspends large-scale patchwork compositions in spaces ranging from barns and greenhouses to open fields and lakes, experimenting with scale, color, pattern, light, and movement in joyful installations.
Hayes’ works have been exhibited extensively around the U.S. and Europe, often stretched like quilted sun sails over courtyards. Her recent piece “Horizon Drift,” in collaboration with Black Cube in Denver, comprises a series of overlapping triangular elements that cast colorful shadows onto the pavement, similar to “A Moment in Time” in Capri.
“Horizon Drift” (2024) Denver, Colorado. Photo by Third Dune, courtesy of Black Cube Nomadic Art Museum
Usually installed for just a few weeks or months, Hayes’ installations temporarily merge with their surroundings, a nod to Jeanne-Claude and Christo’s monumentally ambitious fabric interventions. Richly patchworked or woven, the pieces also emphasize a joyful experience of light, breeze, and time-honored American quilting practices.
Hayes always enjoys looking back at earlier works and in situ experiments to inform new pieces. “I still get so much inspiration and energy from my temporary experiments…I keep coming back to my favorite sites that I know like the back of my hand but also learn and see new things every time I visit,” she says. She often returns to various sites in South Dakota, Missouri, and New Mexico to document work multiple times. The light, weather, and changes in the landscape always “read” differently, and she thinks of many of these pieces as part of a “long vision” within her practice.
Sometimes, Hayes’ works remain installed for a while longer, and she has embraced becoming something of a “fabric engineer.” Several long-term projects will likely be installed outdoors for at least five years, challenging the artist to select materials that will be both visually effective and endure the elements. “It is truly exhilarating to try and find ways to make my outdoor experiments last for longer periods of time,” she says.
Light, especially sunlight, plays a significant role in Hayes’ compositions and site selection, particularly indoors where architecture and prescribed routes influence how people move around and can view the work. “I am usually chasing the sun to see where it peeks through the space and plays with reflections and color-casted shadows, so it’s really important that I make the appropriate choice for the site,” she says. While the artist uses software like Photoshop or Procreate to compose the overall pattern, she primarily focuses on the physicality of the material and its unique interactions with different places.
Installation at Foreland, Catskill, New York. Photo by Adam T. Deen
Hayes’ installations are on view in Patterned by Nature at the Chicago Botanic Garden throughout the summer. You can also see her work in Soft Structures through August 8 at Jane Lombard Gallery in New York City and Body’s First Architecture through August 10 at Ely Center of Contemporary Art in New Haven, Connecticut.
Her semi-permanent exhibitions can be seen at the International Quilt Museum in Lincoln, Nebraska, and The Gathering Place in Tulsa. And if you find yourself in West Texas, Hayes’ flag is currently flown outside Ballroom Marfa during the gallery’s opening hours. Explore more on the artist’s website and Instagram.
You might also enjoy Wally Dion’s translucent quilts that honor Indigenous traditions.
Fruitlands Museum, Harvard, Massachusetts, 2023“Garden Loom” (2015), Roswell, New MexicoMenlo Park, California“A Moment in Time” (2022), Capri, Italy. Photo by Istanbul’74Detail of installation at Mirror Lake, Bottomless Lakes State Park, New Mexico, 2015“Cloud Report” (2021), South DakotaSouth DakotaFairfield, IowaFlint Hills, KansasGreenwood, Missouri
Floris is pas één jaar oud, maar in zijn korte leventje heeft het knulletje al veel meegemaakt. Hij heeft een meervoudige hartafwijking en leeft op sondevoeding. Dat is een grote zorg voor zijn ouders, maar dankzij het nieuwe verpleegkundig kinderdagverblijf Arenda in Dirksland komen ze eindelijk even tot rust.
Vlaardinger Cyano W. (20) is door de rechtbank in Rotterdam veroordeeld tot 150 uur taakstraf voor vuurwapenbezit en het plaatsen van twee explosieven. Een van de ontploffingen was in oktober vorig jaar in de Clemensstraat in Rotterdam-Charlois. De andere was krap twee maanden later in Amsterdam.
Springer Nature published a $169 machine learning textbook in April containing citations that appear to be largely fabricated, according to an investigation by Retraction Watch. The site checked 18 of the 46 citations in "Mastering Machine Learning: From Basics to Advanced" by Govindakumar Madhavan and found two-thirds either did not exist or contained substantial errors.
Three researchers contacted by Retraction Watch confirmed their supposedly authored works were fake or incorrectly cited. Yehuda Dar of Ben-Gurion University said a paper cited as appearing in IEEE Signal Processing Magazine was actually an unpublished arXiv preprint. Aaron Courville of Universite de Montreal confirmed he was cited for sections of his "Deep Learning" book that "doesn't seem to exist."
The pattern of nonexistent citations matches known hallmarks of large language model-generated text. Madhavan did not answer whether he used AI to generate the book's content. The book contains no AI disclosure despite Springer Nature policies requiring authors to declare AI use beyond basic copy editing.
“The fundamental dilemma [of media like NYT]: journalism is, by its nature, supposed to be on the side of accuracy, against lies & liars, but the GOP is lies & liars top to bottom. And for reasons of power & access, journalism can not say so.”
STRAATSBURG (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft maandag fel uitgehaald naar de radicaal-rechtse partijen in het Europees Parlement. Dat deed zij in een debat over de motie van wantrouwen die tegen haar is ingediend door enkele tientallen Europarlementariërs van deze partijen. Ze beschuldigde hen van polarisatie en ondermijning van de democratie.
Europarlementariërs van radicaal-rechtse partijen als de Patriotten voor Europa, ECR en Europa van Soevereine Naties (ESN) willen dat Von der Leyen en haar hele Commissie aftreedt. Ze handelt volgens deze parlementariërs niet transparant, heeft op eigen houtje deals met de baas van farmaceut Pfizer gesloten en heeft het Europees Parlement omzeild bij het besluit om 150 miljard euro aan leningen ter beschikking te stellen aan lidstaten voor aankoop van defensiematerieel.
De motie gaat het niet halen, zo werd tijdens het debat duidelijk. Donderdag is de officiële stemming.
De Amerikaanse president Donald Trump kondigt importheffingen van 25 procent aan voor goederen uit Japan en Zuid-Korea vanaf 1 augustus. Dat meldt hij in brieven gericht aan de Japanse premier en de Zuid-Koreaanse president die Trump heeft gedeeld op zijn socialemediaplatform Truth Social.
Mochten de landen besluiten hun eigen heffingen op de import van Amerikaanse goederen te verhogen, dan wordt deze verhoging bij de 25 procent die Trump rekent opgeteld, aldus de Amerikaanse president in zijn brieven.
NAIROBI (ANP/RTR) - In Kenia zijn verspreid door het land zeker tien doden en 29 gewonden gevallen bij grootschalige betogingen, meldt de Keniaanse Nationale Commissie voor de Rechten van de Mens (KNCHR) op X. De protesten werden precies 35 jaar na grote betogingen voor democratie gehouden.
In hoofdstad Nairobi opende de politie het vuur op een menigte demonstranten. Volgens de directeur van een ziekenhuis zijn twee demonstranten overleden aan hun schotwonden.
Het gaat om de nieuwste grote protesten tegen de machthebbers sinds de dood van de 31-jarige blogger en leraar Albert Ojwang in hechtenis vorige maand. Zijn overlijden leidde tot massale betogingen, waarbij zeker negentien mensen om het leven kwamen. De activisten zijn onder meer boos over corruptie, politiegeweld en onverklaarbare verdwijningen van critici van de regering.
De Nederlandse ambassade in Kenia waarschuwt voor geweld en adviseert Nederlanders om veiligheidsadviezen goed te volgen.