MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
De Jonge zei dat 38 van de 39 Statenleden in Zeeland hun werk trouw doen, op vergaderingen zijn en volgens de regels declareren. "En avond na avond en vrije middag na vrije middag offeren ze op voor hun politieke werk", aldus De Jonge. "En dan is er één Statenlid dat het beeld van graaien en pakken wat je pakken kan uitstraalt." De commissaris noemt dat "schrijnend" en stelt dat juist daarom Bos erop moet worden aangesproken dat wat hij doet niet deugt.
De declaraties waarvan Omroep Zeeland melding maakte, gaan over de jaren 2023 en 2024. Bos gaf toen volgens de omroep duizenden euro's uit aan onder meer biefstuk en bier. Nieuwe, aangescherpte regels waren toen nog niet van kracht. "Maar dat doet er niet toe", aldus De Jonge. "Het gaat er niet om of het wel of niet verboden is. Het gaat erom of het verstandig en verantwoord is om te doen. Je mag van een Statenlid toch wel enig moreel besef verwachten."
Teleurstelling
De Jonge zei dat hij veel Statenleden aan de lijn heeft gehad die nijdig zijn over het gedrag van Bos en daar enorm van balen. De commissaris stelde dat de kwestie maandag aan de orde komt in het presidium (de fractievoorzitters van de partijen in Provinciale Staten). "Dan gaan we kijken hoe we hiermee moeten omgaan."
Bos was zelf niet direct bereikbaar voor een reactie.
DEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
In totaal daalden de stalemissies sinds 2019 met 18,7 procent, ziet de Rekenkamer. Dat is ruim 10 kiloton stikstof. De helft daarvan komt dus door stoppende boeren; dat waren er ruim 1300. De rest komt door boeren die uit eigen beweging stopten of minder dieren zijn gaan houden of door innovatieve technieken om de uitstoot te verminderen.
Die uitstootvermindering vond vooral plaats in de buurt van stikstofgevoelige natuurgebieden zoals de Veluwe en de Peel. De stoppersregelingen van voormalig stikstofminister Christianne van der Wal waren daar ook specifiek op gericht. Niet alle boeren die zich voor zo'n regeling aanmeldden, zijn ook echt gestopt. Het onderzoek van de Rekenkamer wijst uit dat onder meer onduidelijkheid over het stikstofbeleid ervoor zorgt dat boeren zich alsnog terugtrokken.
Nieuwe stikstofplannen
De uitstoot van stikstof uit stallen is ongeveer de helft van alle stikstofemissies door de landbouw. Er is ook emissie uit het veld, bijvoorbeeld bij het uitrijden van mest. Met die emissies heeft de Rekenkamer in dit onderzoek niet gerekend.
Later deze week presenteert huidig landbouwminister Jaimi van Essen zijn plannen om de stikstofuitstoot nog verder te verlagen. Het kabinet wil dat in 2035 de uitstoot van stikstof door de landbouw 42 tot 46 procent lager is dan in 2019. De industrie en het verkeer moeten in 2035 hun stikstofuitstoot halveren.
Het kabinet wil onder meer gaan werken met zones rondom stikstofgevoelige natuur. Hoe groot die zones worden, is nog niet besloten. De Rekenkamer heeft becijferd hoeveel boeren geraakt worden bij zones van 500, 1000 of 1500 meter. Het gaat dan om respectievelijk 8, 15 en 21 procent van de veehouders in Nederland. Als al deze boeren rondom natuur zouden stoppen, levert dat 5, 10 of 16 procent minder stikstof uit stallen op.
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De stroomprijs in Nederland stijgt woensdagavond naar verwachting tot het hoogste niveau in jaren, blijkt uit gegevens van handelsplatform Epex Spot. Ook in andere Europese landen stijgt de stroomprijs door een recordvraag naar koeling vanwege de hoge temperaturen.
Op de groothandelsmarkt voor elektriciteit moet woensdagavond om 20.45 uur 902,47 euro worden betaald voor een megawattuur. Dat is de hoogste prijs in jaren, zegt een woordvoerder van Epex Spot. In mei van 2007 was de prijs voor een megawattuur 950 euro.
De Europese stroomprijzen lopen op door de aanhoudende hitte. In Frankrijk bereikten de tarieven het hoogste niveau sinds 2022 en in Duitsland steeg het tot het hoogste punt in twee jaar. In België kwam de prijs van een megawattuur boven de 1000 euro uit en dat was sinds 2020 niet meer gebeurd.
Naast de hoge vraag naar koeling in de avonduren speelt ook mee dat de Europese stroomvoorziening onder druk staat. Dat is het gevolg van een zwakke windopbrengst en beperkingen bij enkele Franse kerncentrales.
Two men due to share trophy-presenting on 19 July
‘We are together all the time’, says Fifa president
Donald Trump will hand over the World Cup trophy to the winners at the final on 19 July, Gianni Infantino has said.
Infantino and Trump have forged a close relationship in the buildup to these finals, but Trump has made very few public pronouncements concerning the tournament since it began on 11 June.
Continue reading...Denunciation comes after former Democratic Unionist leader convicted of child sexual offences
The Democratic Unionist party has denounced Jeffrey Donaldson as a “wicked deceiver” who led a “double and duplicitous life” a day after its former leader was convicted of child sexual offences.
Leaders at the Stormont assembly sought to distance the DUP from Donaldson and described him as a manipulator who had hoodwinked Northern Ireland and hid his crimes behind a facade of respectability and Christian faith.
Continue reading...Ukraine’s president will not attend after sparking Polish ‘outrage’ over naming of military unit
Volodymyr Zelenskyy will skip a high-level conference on the postwar reconstruction of Ukraine amid a deepening rift with Poland over his naming of a military unit for one that killed tens of thousands of Poles during the second world war.
Ukraine’s president had been expected to co-host the Ukraine Recovery Conference, which begins in the Polish coastal city of Gdańsk on Thursday, but the Ukrainian delegation will instead be led by the prime minister, Yulia Svyrydenko.
Continue reading...Iran will be allowed into US 48 hours before crucial game
Team Melli have complained about travel conditions
The US Department of Homeland Security (DHS) says it will grant Iran extra time to prepare for their World Cup match against Egypt on Friday.
The team had planned to lodge an official complaint with Fifa about the “restrictions imposed by the organisers” at the World Cup. Iran have been training in Mexico and were only allowed to enter the United States 24 hours before their first two matches.
Continue reading...Norway will provide a tougher test for two-time world champions – and they are going to need it before knockouts
France will take on Norway in Boston on Friday for the right to top Group I, but one man thinks it’s already done. “Honestly I don’t care that much”, Erling Haaland told Fox in the United States. “They’re probably going to win against us. They’re probably going to win the whole tournament.”
Haaland may have been playing mind games, and you will not hear Didier Deschamps making any such argument. But the French head coach certainly took satisfaction from his team’s storm-hit but ultimately straightforward victory over Iraq. Featuring another Kylian Mbappé brace and two more assists for Michael Olise, this match’s notable success was Ousmane Dembélé’s arrival at the party, scoring his first tournament goal at the 20th attempt.
Continue reading...President keeps up steady stream of posts following botched reflecting pool renovation, posting photos in apparent attempt to show water is back to blue
Marco Rubio is to meet Gulf allies today and tomorrow in an attempt to reassure them that the US remains committed to their security and the 60-day ceasefire deal struck with Iran last week will not embolden Tehran.
The Gulf is divided over the deal. While Qatar has played a central role in mediating the agreement, some countries – notably the United Arab Emirates, Kuwait and Bahrain – are fearful it hands Iran substantial sums that may be ploughed into its military.
Continue reading...

Kijk het is natuurlijk ook helemaal niet leuk als je de nepvariant bent van de echte. Zoals iemand met een nep petje van Burberry een variant is op iemand met een echt petje van Burberry (geen idee wie zoiets koopt trouwens). Of zoals Red Bull Salzburg de nepvariant is van Austria Salzburg, of PRO de linksradicale schijtvariant is van de PvdA en Cristiano Ronaldo (dus) de nepvariant is van de echte Ronaldo, de échte échte Ronaldo, de dikke Ronaldo, en dan hebben WIJ hier op GSHQ ook nog eens een Ronaldo, wat van die Cristiano de variant op de variant maakt. Nu wil het toeval dat we hier ook wel een beetje klaar zijn met die geriatrische autist van een Lionel Messi die bij ieder doelpunt een tomeloze cumshot in het broekje van de NOS-commentator ontlokt. Nu mag je best fan zijn van die dwerg maar dat Frank Wielaard na iedere wedstrijd twee nieuwe Sportswear-boxers bij de Zeeman kan gaan halen gaat wel wat ver. Bovendien: leuk dat die Messi een paar balletjes erin peert, maar met al die hele en halve doodschoppende criminelen als Paredes, De Paul, Romero, Medina en die doorgesnoven idioot van een keeper Martínez is er helemaal geen flikker aan om dit WK naar Argentinië te kijken. Ettert dat zooitje dwazen de tegenstander niet helemaal de vernieling in, krijgen ze het wel cadeau van de FIFA. Gianni Infantino en z'n kliek flappenpakkers hebben de rode loper voor Messi uitgerold om bij diens laatste kunstje nog één keer de beker te mogen ophalen en als die corrupte gek van een Infantino klaar is met het uitreiken van de prijzen mag-ie mooi weer op allerlei leuke plekken op vakantie. Enfin, is Ronaldo dan BETER dan Messi, zoals patat beter is dan friet, openbaar onderwijs beter is dan islamitisch onderwijs, pure hagelslag beter is dan het Nederlandse pak verraad genaamd hagelslag 'melk', de kroket superieur is aan de frikandel, dorpen beter zijn dan steden, pep beter is dan pillen, enzovoorts, NOU JA u kent het wel. Nee natuurlijk niet! Maar hij is wel een van de allerbeste spelers ooit, die gekke Ronaldo, met z'n lelijke standbeeld op Madeira. Misschien ná Messi, en ná Maradona en ná Cruijff en ná Viscaal, maar hij staat er maar mooi wel tussen. Stijlloze voorspelling: Portugal - Oezbekistan, 4-0, 3x de neppe Ronaldo.
Update 6' - RONALLLLLDOOOOOOOOOOOOOO 1-0 RONALDOOOOOOO RONALDOOOOO RONALDOOOO

Amazon is doing their Prime Day sale again this summer and for those with Prime memberships, it’s a chance to upgrade some tech items at rarely seen prices. Here are a few items I’ve got my eye on:
Regarding the Apple stuff on the list, it’s helpful to keep in mind that Tim Cook recently said in an interview that Apple is going to be raising their prices “to offset the surging costs of memory and storage chips”. It’s unclear when this will happen, but it makes all the current Apple deals look even better.
Tags: Amazon
To open a new film from Art21, artist Lenka Clayton encapsulates her way of thinking and making: “Looking at things that are supposed to behave a certain way and purposefully misunderstanding how they should be used, it’s really important to me,” she says.
The Cornwall-born artist works across media, creating both meditative animations via typewriter and immersive installations of gathered artifacts. Collecting is central to Clayton’s practice both materially and conceptually, and she often works from her own experiences, particularly those around becoming a parent and her life in Pittsburgh (she even started an open-source residency program for artist mothers).
In the short documentary, we see Clayton’s culinary installation of colorful tongs hung in a grid on her studio wall alongside a project completed when her son was a baby. Each time she retrieved a spool of thread, button, acorn, bottle cap, or myriad other object from her child’s mouth, she documented the tiny finding and created an enormous, photographic grid that speaks to the care required to protect young life.
“There is only connection in life,” she says, “and my work is just looking at those connections, so that we can create a shared experience.”
This segment is part of Art21’s Human Nature episode, alongside Colombian artist Delcy Morelos, and both are available for viewing on Art21’s website. Find more from Clayton on Instagram.


Do stories and artists like this matter to you? Become a Colossal Member today and support independent arts publishing for as little as $7 per month. The article Lenka Clayton Reflects on Motherhood and Finding Connection in Everyday Objects appeared first on Colossal.
