
Ja, deze podcast werd opgenomen vóór er eergisteren vermeende drones werden gesignaleerd boven vliegbasis Volkel, en dus ook voor het luchtverkeer boven Eindhoven Airport werd afgesloten wegens, wederom, vermeende drones. Maar, we namen 'm dan weer op ná de Deense dronepaniek van 22 september, de Noorse dronepaniek van diezelfde avond, de dronepaniek van de Noordzee, later die maand, de Schipholler dronepaniek van 27 september, de Belgische dronepaniek van november, gevolgd door de Limburgse dronepaniek, en niet te vergeten, de Noord-Brabantse dronepaniek van weer een paar dagen later. Klopt, in theorie kan er ineens een drone boven u opduiken die het vuur opent of een vol stadsplein naar het hiernamaals bombardeert, en dat is niet per se een aangenaam idee. Maar: in de praktijk zijn veruit de meeste vermeende drones die worden waargenomen en het nieuws halen helemaal geen drones, maar helicopters, vliegtuigen, of, het allermooist van alles, sterren (bekend van de hemel). Het kunnen inderdaad de Russen zijn, maar evengoed de Grote Beer. Om met een belangrijk wijsgeer te spreken: de meeste dronen zijn bedrog. De meeste, maar dus niet allemaal. We bespreken het met dronewatcher des vaderlands Wiebe de Jager, bekend van de geweldige website Dronewatch.
LAS VEGAS (ANP) - Lando Norris gaf na afloop van de Grote Prijs van Las Vegas ruiterlijk toe dat Max Verstappen verdiend had gewonnen. "Als je twintig seconden voorsprong hebt, dan ben je echt de beste", zei de Brit na afloop. Norris eindigde als tweede in de Amerikaanse gokstad, maar blijft leider in het kampioenschap van de Formule 1.
Bij de start ging het al mis voor Norris. Hij vertrok van poleposition en reed veel te onstuimig op de eerste bocht af. Daar verremde hij zich, waardoor Verstappen hem binnendoor kon inhalen. "Ik heb het zelf verpest, was te gretig", gaf Norris toe. "Het was al met al niet mijn beste optreden, maar ik ben ook niet heel teleurgesteld. Ik heb nog steeds een mooie voorsprong in punten."
Norris is op 408 punten gekomen en heeft nu in de titelstrijd 30 punten meer dan zijn Australische teamgenoot Oscar Piastri en 42 punten meer dan Verstappen. Als de Brit de komende week in Qatar in de voorlaatste grand prix geen grote fouten maakt, kan hij daar zijn eerste wereldtitel binnenhalen.
Roken is slecht voor je, dat weet iedereen. Maar zelfs als je maar een paar sigaretten per dag rookt, loop je nog steeds een flink verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit een groot onderzoek waarbij onderzoekers bijna 324.000 mensen jarenlang volgden.
De onderzoekers volgden de deelnemers gemiddeld bijna twintig jaar en keken naar verschillende uitkomsten zoals hartaanvallen, beroertes, hartfalen en overlijden. Driekwart van de deelnemers was vrouw, en hun gemiddelde leeftijd was bijna zestig jaar bij de start van het onderzoek.
De wetenschappers ontdekten dat mensen die slechts twee tot vijf sigaretten per dag roken al vijftig procent meer kans hebben op hart- en vaatziekten en zestig procent meer kans hebben op vroegtijdig overlijden, vergeleken met mensen die nooit gerookt hebben. Zelfs wie maar één sigaret of minder per dag rookt, loopt voor de meeste aandoeningen een verhoogd risico.
Het onderzoek laat ook zien dat stoppen met roken echt loont. Binnen de eerste tien jaar na het stoppen daalt het risico op hart- en vaatziekten het snelst. Maar ook daarna blijft het risico verder afnemen. Na twintig jaar zonder sigaretten hebben ex-rokers meer dan tachtig procent minder risico dan mensen die nog steeds roken.
Het aantal jaren dat iemand gestopt is met roken blijkt belangrijker te zijn voor de gezondheid dan het totale aantal sigaretten dat iemand in zijn leven gerookt heeft. Met andere woorden: hoe eerder je stopt, hoe beter, ongeacht hoeveel je in het verleden gerookt hebt.
Bron: PLOS
LAS VEGAS (ANP) - Lando Norris vocht in de Grote Prijs van Las Vegas een kansloos duel uit met Max Verstappen. De Nederlander was niet alleen veel sneller in zijn Red Bull, stoere praatjes van McLaren over de boordradio maakten nog meer strijdlust los bij de viervoudig wereldkampioen.
"We gaan Max pakken", klonk het bij McLaren toen Norris van banden was gewisseld en al heel snel George Russell inhaalde om daarna op jacht te gaan naar koploper Verstappen. "Dat kreeg ik ook te horen en daar moest ik om lachen", zei Verstappen na afloop bij Viaplay. "Als je zoiets zegt, werkt dat averechts. Dat motiveert mij nog meer om harder te rijden en mijn positie te verdedigen."
De Nederlander kwam uiteindelijk met twintig seconden voorsprong over de finish. "Ik had niet verwacht dat de auto zo goed zou zijn. Hij reed zoals ik het graag wil. Ik moest in het begin wel iets te veel pushen op de banden omdat Russell vlak achter me zat, maar daarna heb ik heel constant kunnen rijden en goed mijn banden kunnen sparen."
WINTERSWIJK (ANP) - De ijsbaan in Winterswijk gaat ook zondagochtend open. Zaterdag had de baan de primeur van de eerste keer schaatsen op natuurijs deze herfst.
Toen was de schaatspret na ruim drie uur voorbij, omdat de dunne ijslaag te slecht was geworden. Tussen de 200 en 300 mensen, onder wie ook veel jonge kinderen, waren erop afgekomen.
Zondag kunnen schaatsliefhebbers vanaf 08.15 uur opnieuw terecht in Winterswijk, zo is te zien op de website van de ijsvereniging.
De 400 meterbaan in het Achterhoekse dorp is voorzien van een witte coating. Daardoor neemt die minder warmte op en ontstaat er makkelijk een ijslaagje.
De opmars van luxe Chinese automerken op de Europese markt is onmiskenbaar. Waar luxe auto’s als Porsche, Rolls-Royce en Mercedes doorgaans ver buiten het budget van de gemiddelde automobilist vallen, bieden nieuwe Chinese merken een opmerkelijk alternatief: goedkopere modellen die visueel sterk lijken op hun beroemde ‘grote broers’.
Zo verschijnen er in rap tempo modellen als de Jaecoo 7, die qua uiterlijk veel weg heeft van een Range Rover, en de Omoda 4, die sterke Lamborghini-trekjes vertoont. Ook de Zeekr 9X ('Chinese Rolls-Royce') en de ICaur V23 ('budget G-Wagon') zijn met hun luxe eigenschappen en technologie verrassend betaalbaar.
De prijsverschillen zijn enorm: een ‘Chinese G-Wagon’ is er al vanaf €25.000, waar het origineel ruim het vijfvoudige kost.
De aantrekkingskracht zit niet alleen in het prijskaartje. Chinese fabrikanten bieden vaak veel luxe, toptechnologie en een grote actieradius bij elektrische modellen, waarmee ze inspelen op Europese wensen en regelgeving. Volgens Schmidt Automotive Research verdubbelde het Chinese marktaandeel in één jaar tijd.
De keerzijde? Westerse merken maken zich zorgen over de concurrentie en langetermijnwaarde. Toch kiezen steeds meer kopers bewust voor een ‘Temu-Land Rover’ of ‘Chinese Porsche’.
Links voor wie meer wil weten:
LAS VEGAS (ANP) - Max Verstappen denkt ook na zijn machtige zege in de Grote Prijs van Las Vegas niet aan zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1, ook al liep hij wel zeven punten in op kampioenschapsleider Lando Norris. "De beste benadering is toch het race voor race te bekijken. Het gat is nog steeds groot, maar ik ga ook de laatste twee races proberen er alles uit te halen en te winnen. En dan zien we in Abu Dhabi wel waar ik ben geëindigd", zei de viervoudig wereldkampioen van Red Bull in het interview op de baan.
Verstappen won voor de zesde keer dit seizoen en voor de tweede keer in Las Vegas. "Ik ben trots op het team. Dit was een seizoen met ups en downs. We hebben moeilijke tijden doorgemaakt, maar ook mooie momenten beleefd. We hebben er ook veel van geleerd en dat is waardevolle informatie die we kunnen gebruiken in het volgende seizoen. Dan wil ik graag vanaf het begin meevechten om de wereldtitel."
Read more of this story at Slashdot.