The Register

Biting the hand that feeds IT — Enterprise Technology News and Analysis

Dirac audio glitch finally silenced in Windows 11 24H2

Microsoft removes safeguard hold thanks to updated drivers

Microsoft has resolved a Windows 11 24H2 problem with devices using Dirac audio as the 25H2 update waits in the wings.…

De signaalfunctie van sport en cultuur maakt boycots zichtbaar en goed uitvoerbaar

U reageerde op een lezersoproep naar aanleiding van de AvroTros en het Songfestival en op het controversiële concert van Bob Vylan in Paradiso.

Kinderopvangstelsel op de schop om de opvang bijna gratis te maken, vrijheid sector wordt ingeperkt

Om misstanden als het toeslagenschandaal te voorkomen, wil het kabinet af van de kinderopvangtoeslag. Brancheorganisaties vrezen in het nieuwe stelsel prijsstijgingen en toenemende administratieve druk.

Rijnmond - Nieuws

Het laatste nieuws van vandaag over Rotterdam, Feyenoord, het verkeer en het weer in de regio Rijnmond

Goederentrein ramt personenauto in de Botlek

Een personenauto is maandagmiddag op een onbewaakte spoorwegovergang in de Rotterdamse Botlek aangereden door een goederentrein. Hierbij is niemand gewond geraakt. Wel is er veel schade aan de auto. De trein had gevaarlijke stoffen bij zich.

Koos heeft al 45 jaar dezelfde winkel op dezelfde plek: 'Dat vind ik wel een mijlpaal'

Al 45 jaar lang is Bloemsierkunst Dorpmans een begrip in Pernis. Eigenaar Koos Dorpmans begon in 1980 met zijn zaak, in hetzelfde pand waar hij vandaag de dag nog steeds tussen de bloemen staat. “Een bloem is mijn leven,” zegt hij met een glimlach.

Joop heeft al 45 jaar dezelfde winkel op dezelfde plek: 'Dat vind ik wel een mijlpaal'

Al 45 jaar lang is Bloemsierkunst Dorpmans een begrip in Pernis. Eigenaar Koos Dorpmans begon in 1980 met zijn zaak, in hetzelfde pand waar hij vandaag de dag nog steeds tussen de bloemen staat. “Een bloem is mijn leven,” zegt hij met een glimlach.

Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Veel meldingen bij veiligheidsregio's door harde wind

DEN HAAG (ANP) - Verschillende veiligheidsregio's hebben het door de harde wind drukker dan normaal. Onder meer in Noord- en Oost-Nederland, Groningen, Brabant-Noord en Rotterdam-Rijnmond komen veel meldingen binnen. Het gaat voornamelijk om omgewaaide bomen.

In Rotterdam viel maandagochtend een boom op een bovenleiding, waardoor het tramverkeer tijdelijk verstoord was. In de Waalhaven belandden scheepscontainers op vier geparkeerde auto's. Niemand raakte gewond.

In het Brabantse Veghel viel een boom op geparkeerde auto's en ook in Groningen raakte een auto beschadigd door een omvallende boom. Op het Paterswoldsemeer raakte een boot in de problemen door de harde wind. De brandweer heeft de opvarende en de boot van het water gehaald.

Langs de N50 bij Zwolle en Kampen is een flitspaal omgewaaid en beschadigd geraakt, meldt RTV Oost.


Nederland en België geven zeven mijnenjagers aan Bulgarije

DEN HAAG (ANP) - Nederland en België geven hun zeven mijnenjagers aan Bulgarije inclusief reservedelen en simulator. Later dit jaar krijgt Defensie nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen. De drie Nederlandse mijnenjagers worden in 2027 en 2028 overgedragen aan de Bulgaren die al eerder twee Nederlandse mijnenjagers van de Alkmaarklasse overnamen.

Volgens demissionair staatssecretaris Gijs Tuinman (Defensie, BBB) leveren de mijnenjagers "een significante bijdrage aan de veiligheid in de Zwarte Zee. Met het oog op de huidige zorgwekkende ontwikkelingen aan de oostflank van het NAVO-gebied, is dit in het belang van zowel Bulgarije, als ook Nederland en zijn (NAVO-)bondgenoten".

De bewindsman schrijft maandag aan de Kamer dat de gezamenlijke overdracht voordelen heeft. Zo hebben België en Nederland, die al jaren vergaand samenwerken op marinegebied, onder meer een gezamenlijke voorraad reservedelen die nu niet gescheiden hoeft te worden. De Bulgaren dragen de kosten voor het onderhoud en de aanpassingen van de over te dragen mijnenjagers.


Slashdot

News for nerds, stuff that matters

'If We Want Bigger Wind Turbines, We're Gonna Need Bigger Airplanes'

Long-time Slashdot reader schwit1 shared this article from IEEE Spectrum:

The world's largest airplane, when it's built, will stretch more than a football field from tip to tail. Sixty percent longer than the biggest existing aircraft, with 12 times as much cargo space as a 747, the behemoth will look like an oil tanker that's sprouted wings — aeronautical engineering at a preposterous scale.

Called WindRunner, and expected by 2030, it'll haul just one thing: massive wind-turbine blades. In most parts of the world, onshore wind-turbine blades can be built to a length of 70 meters, max. This size constraint comes not from the limits of blade engineering or physics; it's transportation. Any larger and the blades couldn't be moved over land, since they wouldn't fit through tunnels or overpasses, or be able to accommodate some of the sharper curves of roads and rails.

So the WindRunner's developer, Radia of Boulder, Colorado, has staked its business model on the idea that the only way to get extralarge blades to wind farms is to fly them there... Radia's plane will be able to hold two 95-meter blades or one 105-meter blade, and land on makeshift dirt runways adjacent to wind farms. This may sound audacious — an act of hubris undertaken for its own sake. But Radia's supporters argue that WindRunner is simply the right tool for the job — the only way to make onshore wind turbines bigger. Bigger turbines, after all, can generate more energy at a lower cost per megawatt. But the question is: Will supersizing airplanes be worth the trouble...?

Having fewer total turbines means a wind farm could space them farther apart, avoiding airflow interference. The turbines would be nearly twice as tall, so they'll reach a higher, gustier part of the atmosphere. And big turbines don't need to spin as quickly, so they would make economic sense in places with average wind speeds around 5 meters per second compared with the roughly 7 m/s needed to sustain smaller units. "The result...is more than a doubling of the acres in the world where wind is viable," says Mark Lundstrom [Radia's founder and CEO].

The executive director at America's National Renewable Energy Laboratory Foundation points out that one day blades could just be 3D-printed on-site — negating the need for the airplane altogether. But 3D printing for turbines is still in its earliest stages.

Read more of this story at Slashdot.

I Will Not Open Myself Up This Way Again

Thomas Hawk posted a photo:

I Will Not Open Myself Up This Way Again