The attack forced commercial flights and airports to be suspended for safety reasons
Hegseth makes it clear that the review will not be just a box-ticking exercise.
“It’s a review that some countries will fail and others will pass with flying colours. In the end, the review is intended to both improve US force posture and basing and strengthen Nato 3.0.”
“It will be designed to ensure that Nato is moving fast and irreversibly toward Europe leading, stepping up to take primary responsibility for the defence of Europe.”
“Where other allies do not spend with urgency, our dues, contributions will go down. Nato will be a two-way street.”
Continue reading...In een asielzoekerscentrum in aanbouw in het Brabantse Nuenen is een vuurwerkmortier en een mogelijke pijpbom neergelegd, zegt een woordvoerder van de politie. Deze zomer zou het pand klaar moeten zijn voor de opvang van vluchtelingen. Of het daadwerkelijk om meerdere explosieven gaat, moet nog bevestigd worden door de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD).
De politie schrijft op X dat bouwvakkers een kapot raam bij een van de panden ontdekten en mogelijke explosieven in het pand zagen liggen. Zij hebben dit direct bij de politie gemeld. Er wordt momenteel onderzoek gedaan bij het pand aan de Pastoorsmast.
Er is veel te doen over het azc. De gemeente ontving ruim duizend bezwaarschriften. Ook is er eerder brand gesticht. Die schade is nog te zien aan de zijkant van het gebouw.
ZWOLLE (ANP) - Het Openbaar Ministerie denkt bij achttien personen te kunnen bewijzen dat zij zijn overleden door middelen die zijn verkocht via de website Funcaps. Dat bleek donderdag tijdens een nieuwe inleidende zitting tegen drie verdachten in de rechtbank in Zwolle.
Eerder zei het OM 58 sterfgevallen te onderzoeken. Vier andere sterfgevallen worden nog onderzocht, aldus de officier van justitie.
BRUSSEL (ANP) - De Verenigde Staten gaan de komende maanden heroverwegen welke troepen en militaire bases ze in Europa willen houden, zegt defensieminister Pete Hegseth.
Die zijn voor Europa belangrijk, omdat ze Europese bondgenoten helpen beschermen tegen bijvoorbeeld Rusland. Ook gaan de VS hun contributie laten afhangen van de hogere defensie-uitgaven van andere NAVO-landen, zei Hegseth tijdens een vergadering met NAVO-collega's.
Vanaf vandaag geldt in heel Nederland het Nationaal Hitteplan. Het RIVM kondigde de maatregel eerder deze week af, omdat de temperatuur op veel plekken komende dagen ruim boven de 30 graden uitkomt. Nieuw dit jaar is dat werkgevers verplicht zijn iedere 23 minuten een drinkpauze in te lassen.
“Ja, de drinkpauzes gaan elke drieëntwintig minuten in. Bij elk bedrijf in Nederland. Dus of je nu voor de klas staat, in de bouw werkt of op de Zuidas net een meeting die om een deal van acht miljard euro gaat: drinken”, zegt een woordvoerder van het RIVM. “Het zal even wennen zijn, maar we hebben bedrijven gevraagd de stekkers uit computers te trekken of een harde bel af te laten gaan, zodat niemand een drinkmoment overslaat.”
Sommige werknemers vinden de maatregel wat overdreven, zoals Sandra, die op een kantoor in de binnenstad van Almere werkt. “We hebben hier goede airco en daarnaast draaien er ook nog ventilatoren. Ik vind zo'n verplichte drinkpauze een beetje overdreven.”
Ook Henk, die als bierproever werkt voor een groot biermerk in Zuid-Limburg, vindt de maatregel niet helemaal nodig. “Ik heb echt geen dorst hoor. Laat mij maar gewoon doordrinken. Misschien mag ik dan vanmiddag zelfs eerder naar huis.”
Er gaan ook geluiden rond dat er een ander idee achter de drinkpauzes schuilgaat. “Toen wij vanochtend aan de eerste drinkpauze begonnen, kwam er ineens iemand ons bedrijf binnenlopen die zonnepanelen wilde aansmeren. Nou ja, die heb ik toen maar genomen.”
&