KOPENHAGEN (ANP) - De Belgische wielrenner Jasper Philipsen heeft de tweede editie van de Copenhagen Sprint gewonnen. De sprinter van Alpecin-Premier Tech was in de straten van Kopenhagen sneller dan de Deen Tobias Lund Andresen en de Australiër Sam Welsford. Danny van Poppel was de beste Nederlander op de vijfde plaats, Frits Biesterbos werd zevende.
De eendagswedstrijd ging zondag over een parcours van 228 nagenoeg vlakke kilometers van Roskilde naar de Deense hoofdstad. In Kopenhagen werden vijf rondes verreden op een lokaal circuit. Door een grote valpartij in de slotfase maakten sprinters als Dylan Groenewegen, Tim Merlier en Jordi Meeus geen aanspraak meer op de overwinning.
Het is de tweede Belgische zege in de Copenhagen Sprint. In 2025 won Meeus de eerste editie. Bij de vrouwen won Lorena Wiebes zaterdag na de eerste ook de tweede editie.
LE MANS (ANP) - Autocoureur Nyck de Vries heeft de 24 Uur van Le Mans gewonnen. De 31-jarige Fries bestuurde een Toyota Hypercar en vormde een team met de Japanner Kamui Kobayashi en de Brit Mike Conway. De Vries is na Gijs van Lennep (1971 en 1976) en Jan Lammers (1988) de derde Nederlandse autocoureur die de overall-zege weet te behalen in de Franse langeafstandsklassieker, waar ook dit jaar weer 300.000 bezoekers waren.
Robin Frijns maakte het Nederlandse succes nog groter door in een BMW als tweede te finishen op slechts tien seconden achterstand. De Limburger reed de 24-uursrace samen met de Duitser René Rast en de Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde.
De Vries is oud-kampioen in de Formule 2. Hij reed in 2023 tien races voor het team van Alpha Tauri in de Formule 1 en werd in het seizoen 2020/21 wereldkampioen in de elektrische raceklasse Formule E.