/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2025/02/11154912/data127916774-8c0a81.jpg)
Onderweg naar de shredder kreeg eendagshaantje Harry vandaag geweldig nieuws. In 2026 komt er een verbod op het doden van kuikens die als haantje uit een ei komen.
“2026, dat is al bijna!“, zegt eendagshaantje Harry. Hij stuitert van blijdschap over de lopende band. “Misschien kan ik in de zomer van 2026 wel een tripje naar een grasveld maken. Daar droom ik al minuten van.”
Met in de achtergrond het geluid van de hard draaiende metalen schijven, droomt eendagshaantje Harry over een eigen gezinnetje, met misschien later wel een kuikentje. “Maar ik moet ook niet te ver vooruitkijken. Pluk de dag! De zon schijnt, misschien zo eens buiten kijken.”
&
MEXICO-STAD (ANP/RTR) - Mexico noemt de heffingen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ingevoerd op staal en aluminium "niet gerechtvaardigd". Het land importeert namelijk meer staal en aluminium uit de Verenigde Staten dan het naar de VS exporteert, betoogt de Mexicaanse economieminister Marcelo Ebrard.
Daarmee is er sprake van een handelsoverschot voor de VS. Ebrard verwees naar cijfers die aantonen dat de Mexicaanse export van staalproducten naar de VS sinds 2022 is gedaald, terwijl Mexico's import van Amerikaans staal in die periode is gestegen.
Trump heeft aangekondigd vanaf 12 maart een heffing van 25 procent op staal en aluminium in te voeren. Bijna een kwart van al het staal dat in de VS wordt gebruikt is geïmporteerd en Mexico behoort tot de grootste leveranciers, samen met Canada en Brazilië.
De Chinese automaker BYD doet een gewaagde zet in de felle concurrentiestrijd op de elektrische automarkt. Het bedrijf gaat zijn geavanceerde rijhulpsysteem 'God's Eye' standaard en zonder meerprijs leveren op vrijwel alle modellen, zelfs de goedkoopste.
Deze onverwachte aankondiging zorgde direct voor een recordkoers van het BYD-aandeel op de beurs van Hong Kong. De beurswaarde steeg naar 132 miljard dollar, waarmee het bedrijf aanzienlijk meer waard is dan Mercedes-Benz en Volkswagen samen.
Het rijhulpsysteem, dat gebruik maakt van camera's en radarsensoren voor functies als automatisch parkeren en adaptieve cruisecontrol, was tot nu toe alleen beschikbaar op duurdere auto's boven de 150.000 yuan (ongeveer 20.000 euro). Nu wordt het standaard op instapmodellen zoals de populaire Seagull, een model dat binnenkort ook naar Europa komt.
Analisten zien deze stap als een slimme marketingzet. In plaats van directe prijsverlagingen biedt BYD nu hoogwaardige technologie aan in het budgetsegment. Dit zet concurrenten als Tesla en Xpeng onder druk, die vergelijkbare systemen alleen in duurdere modellen aanbieden of er extra voor laten betalen.
BYD kondigde tijdens het evenement bovendien ook aan samen te gaan werken met AI-bedrijf DeepSeek. Deze Chinese startup trok in januari wereldwijd aandacht met zijn AI-technologie. Hoe deze samenwerking er precies uit gaat zien is nog niet bekend.
Het nieuws toont aan hoe snel de Chinese automarkt zich ontwikkelt. BYD, dat vorig jaar meer dan 4 miljoen auto's verkocht, verwacht dat rijhulpsystemen binnen drie jaar net zo vanzelfsprekend worden als veiligheidsgordels.
Experts verwachten dat deze strategische zet BYD's voorsprong op de concurrentie verder zal vergroten. Het massaal beschikbaar maken van deze technologie zou kunnen leiden tot een versnelde adoptie van geavanceerde rijhulpsystemen in het middensegment van de automarkt.
Bron: Bloomberg
wing of kaz has added a photo to the pool:
福岡県糟屋郡篠栗町、呑山観音寺 / Nomiyama Kannonji Temple, Sasaguri-cho, Kasuya-gun, Fukuoka