ROTTERDAM (ANP) - De Nederlandse handbalsters hebben op het WK in eigen land de halve finale bereikt. In Ahoy in Rotterdam versloeg de ploeg van bondscoach Henrik Signell in de kwartfinale Hongarije onder het toeziend oog van koning Willem-Alexander: 28-23.
Hongarije drong in de openingsfase aan, maar zag de thuisploeg in de tweede helft uitlopen. In de halve finale wacht voor Oranje vrijdag regerend olympisch- en Europees kampioen Noorwegen.
Angela Malestein opende namens Oranje de score met een schot vanuit de rechterhoek. In de eerste helft, waarin Nederland minder makkelijk tot scoren kwam dan in de voorgaande WK-duels, bewees keepster Yara ten Holte opnieuw haar waarde. Met een reeks fraaie reddingen en een goede dekking werden Hongaarse doelpunten voorkomen. Zo hield Nederland lang een kleine voorsprong. Na een moeizame fase bouwde Oranje de score vlak voor rust uit en ging pauzeren met een voorsprong van 14-9.
Finaleplaats
Na rust kwam de voorsprong niet meer in gevaar. Na een overtreding op Bo van Wetering in een snelle Nederlandse tegenaanval moest de Hongaarse aanvoerster Katrin Klujber met nog zo'n twintig minuten te spelen het veld met een rode kaart verlaten. Malestein benutte de strafworp voor Nederland. Vlak voor tijd moest ook Kelly Dulfer met rood eraf na haar derde tijdstraf. Dione Housheer, die bij topclub Győri uitkomt in de Hongaarse competitie, werd met 8 doelpunten topscorer.
Nederland plaatste zich op het WK als groepswinnaar ongeslagen voor de hoofdronde. Daarna sloot het de hoofdronde eveneens als winnaar af door wereldkampioen Frankrijk knap te verslaan. Sinds 1986 is het de vierde keer dat Oranje in de halve finale van het WK staat. Noorwegen slaagde daar tot nu toe vaker in.
Het duel om een finaleplaats is vrijdag in Rotterdam. De finale wordt zondag gespeeld.
KATHMANDU (ANP/AFP) - Nepal heeft een overeenkomst gesloten met vertegenwoordigers van de Gen Z-protestbeweging. Het gaat om een pakket maatregelen die moeten leiden tot minder corruptie en beter bestuur. Interim-premier Sushila Karki, een voormalige opperrechter, sprak tijdens een plechtigheid in Kathmandu over een "mijlpaal".
De overeenkomst volgt op de zogenoemde Gen Z-protesten van eerder dit jaar. Nepalezen gingen toen de straat op uit onvrede over onder meer een socialmediaverbod en economische tegenspoed. De situatie escaleerde en er vielen tientallen doden. De onrust leidde ook tot het vertrek van de premier en het aantreden van Karki als nieuwe regeringschef. Zij moet het land besturen tot volgend jaar verkiezingen worden gehouden.
"Het is een zeer emotioneel moment en een historische prestatie voor alle Gen Z'ers", zei een 23-jarige man die de ondertekening bijwoonde tegen AFP. "We hebben dag en nacht gewerkt gedurende drie maanden om deze overeenkomst tot stand te brengen."
Indigo dye, which is derived from Indigofera tinctoria, is deeply connected to craft traditions in cultures where the plant is endemic, such as the tropical regions of Western Africa, the stretch between Tanzania and South Africa, and the Indian subcontinent to Southeast Asia.
A laborious process of texturizing and fermentation creates a deep blue dye that continues to be one of the most sought-after natural pigments for textiles and garments. Indigo also fulfills a spiritual and social role in some cultures, like the Yoruba people of Nigeria and Benin or the Manding of Mali, whose dye-makers customarily perform rituals when beginning a new batch.

A product of time and expertise, indigo-dyed garments indicate prosperity, status, and identity. But the material also has a dark legacy as a commodity cultivated by enslaved people, especially in South Carolina, to fulfill the public’s demand for fabrics in the unique color. For Ugandan artist Stacy Gillian Abe, the medium provides the conceptual foundation for an ongoing series of bold figurative paintings.
Currently on view in her solo exhibition, Garden of Blue Whispers at Unit, provocative portrayals of Black women explore cultural heritage, history, gender, and personal memory. Individuals whose skin is a saturated blue signify what Abe calls a new “breed of Black” that “transcends social, cultural, and historical boundaries,” the gallery says, adding that while Abe nods to “a material that defined and confined the Black body through trade and labor, here it is reclaimed and reinterpreted.”
Abe also incorporates delicately embroidered flora and fauna to her canvases, creating textural vines, flowers, birds, and other embellishments. Having learned embroidery from her mother, who in turn learned it from hers, and so on, the artist taps into the way practical mending and crafts are often passed down through generations via women. Abe also commemorates her late grandmother, juxtaposing the personal with the universal.
In acrylic, oil, and thread, the artist renders pensive scenes that recall experiences in her village in Uganda. The women in her paintings commune with the earth; they are relaxed yet attuned as they explore or lounge in the grass, in some cases bearing hooves for feet as if hybridized with their wild surroundings. Some sleep, and others gaze directly at the viewer with piercing recognition.

“By delicately hand-stitching silk thread directly onto the canvas, the artist transforms this domestic ritual into a meditative dialogue on the position of the Black woman’s body within painterly space,” Unit says. “The canvas becomes a site of refuge—an imagined garden—where her figures can exist freely, unbound by the world’s constraints.”
Garden of Blue Whispers continues through January 31 in London. Find more on the artist’s website and Instagram.






Do stories and artists like this matter to you? Become a Colossal Member today and support independent arts publishing for as little as $7 per month. The article Stacy Gillian Abe’s Vivid Paintings Nod to Memory, Craft, and Lineage appeared first on Colossal.