Waarom zijn republikeinen zulke ongelooflijke kneuzen?

Misschien zijn het de oranjebitters die ons de macht over het toetsenbord doen verliezen, maar waarom bestaat de anti-monarchistische beweging in Nederland uit zulke kansloze, onhebbelijke losers? Los van het vraagstuk of een democratisch gekozen staatshoofd de superieure optie is. De Nederlander is al lang geen meelzak meer als het om demonstreren gaat, we zien dagelijks tal van mensen de straat op gaan om ideeën te bepleiten die volslagen bout zijn, dus om een beetje draagvlak te scheppen maakt het eventuele hout dat je argument snijdt echt geen mallemoer uit. Toch bestaat het veldje met actief republikeins verzet op Koningsdag enkel uit een paar verroeste jankboomers, klimaatstressende menopauzisten en een karig handjevol door Arjen Lubach geradicaliseerde debatclub-jongeren. Even verderop staat een veel grotere menigte te juichen voor een man die op onze kosten en met de zakken vol van onze centen om en nabij 10x per jaar naar Griekenland vliegt en de rest van de tijd wat obligate stotterspeeches houdt op beurzen en braderieën in binnen- en buitenland. Nota bene het hoofd van een familie die niet eens zo heel lang geleden werd bestierd door een tot op het bot corrupt seksueel roofdier met een naziverleden, en weer even daarvoor door een mevrouw die vlak voordat de pleuris hier uitbrak naar Engeland vloog om daar crystal meth te gebruiken. Afijn, het is onze zaak niet maar van een iets grotere volksopstand dan het huidige clubje partypoepende halfdooien hadden we niet opgekeken. De steun voor een republiek is afgenomen en om dat tij te keren kwam actiegroep Republiek met een nieuwe mascotte, Wim de opblaasbare dino. Het ding is 10 meter hoog en daarmee mochten ze dus, boehoe, niet langs de route staan in Dokkum. Hierboven beeld van de fiere strijders die er wel stonden. Haha.

Dino Wim!


kottke.org

Jason Kottke's weblog, home of fine hypertext products

Sombrero Galaxy: The Universe’s Dusty Brimmed Hat

An amazing capture of galaxy Messier 104, aka the Sombrero Galaxy, by the 570-megapixel Dark Energy Camera mounted on a Chilean observatory.

The Sombrero galaxy (Messier 104) is a galactic masterpiece that captivates scientists and astronomy enthusiasts alike. Its intricate system of globular star clusters lends insight into stellar populations, and astronomers are intrigued by the supermassive black hole at its center. Its distinctive visual features and relative brightness make it a favorite among amateur astronomers. The fascinating story of its discovery, involving three esteemed astronomers, has earned it a spot on one of the most important lists of deep sky objects. Today, it stands as one of the most iconic galaxies in the night sky.

If you want the full image, you can download the 725 MB file from the project’s site. (via petapixel)

Tags: astronomy · photography · science · space

The Moscow Times - Independent News From Russia

The Moscow Times offers everything you need to know about Russia: Breaking news, top stories, business, analysis, opinion, multimedia

Russia MFA Expands Entry Ban List in Response to New EU Sanctions

Officials in Moscow did not disclose how many people were added to the entry ban list or their names.

The Guardian

Latest news, sport, business, comment, analysis and reviews from the Guardian, the world's leading liberal voice

Sabalenka overcomes Osaka in gripping battle to reach Madrid Open quarter-finals

  • World No 1 under pressure before 6-7 (1), 6-3, 6-2 victory

  • Winner will face Hailey Baptiste in next round

Aryna Sabalenka, the world No 1, overcame Naomi Osaka 6-7 (1), 6-3, 6-2 in a gripping battle on Monday to reach the Madrid Open quarter-finals. Sabalenka, who has claimed titles at Miami, Indian Wells and Brisbane this year, was tested by her Japanese opponent in the fourth-round match, but came back from a set down and a break down.

“I was just trying to take one ball at a time and my team was there for me. They really [pushed] me to keep fighting and I’m really happy I didn’t give up and I was pushing until the very last point,” said Sabalenka.

Continue reading...

‘I was super horny when I made my early work’: Loie Hollowell’s abstract paintings of breasts and vaginas

Equally inspired by childbirth manuals, Georgia O’Keeffe and her own hormones, pregnancy and motherhood, Hollowell paints beautiful anatomical abstractions. She opens up about her cosmic birth and out-of-body experience

‘It’s magical,” says Loie Hollowell. “It’s such good timing!” The artist, speaking via Zoom from her studio in Queens, New York, is referring to the Artemis II moon mission. Little did she know, when she named her latest painting series Overview Effect, after the term used by astronauts to describe the experience of seeing Earth from space and the profound feelings of awe and interconnectedness it provokes, that she’d be coinciding with this space odyssey. But she is not surprised anyone would want to leave Earth for a while. “We’re having so many problems here,” she says.

Overview Effect, currently at London’s Pace Gallery, features large-scale canvases combining twin concave and convex sculpted circles. If you folded the canvasses in half vertically, the halves would fit perfectly together. The works, which radiate outwards in rings of glorious colour that are both vibrant and soothing, are a continuation of earlier works focusing on pregnancy and birth through abstraction. Her Split Orb paintings and Dilation Stage series of pastel drawings responded to the difficult birth of her son in a New York hospital. Overview Effect is a result of her daughter’s easier arrival: a “cosmic” home birth that she found far more empowering.

Continue reading...

Door windturbines en zonnepanelen kan Spanje opstaan tegen Trump

Duurzame energie levert Spanje niet alleen economisch speelruimte op, maar ook politiek. De hoge prijzen voor fossiele brandstoffen deren het land relatief weinig. Op een dorre vlakte bouwt het land aan de toekomst.


Wel.nl

Minder lezen, Meer weten.

Sawe prijst 'superschoen' van amper 100 gram na marathonrecord

LONDEN (ANP/RTR) - Sabastian Sawe gaf een dag na zijn opzienbarende wereldrecord in de marathon van Londen credits aan zijn vederlichte hardloopschoenen. De Keniaan rende zondag als eerste atleet ooit in een officiële wedstrijd over 42,195 kilometer onder de twee uur (1.59.30). Hij deed dat op 'superschoenen' van Adidas die nog geen 100 gram per stuk wegen. "Het grote verschil is dat hij zo licht en comfortabel is", zei hij tegen verslaggevers. De recordschoen draagt de naam Adizero Adios Pro Evo 3.

Sawe zei dat zijn record als een verrassing kwam. "Het zat niet in mijn hoofd, ook al was ik goed voorbereid. Maar ik had er niet op gerekend", zei de 31-jarige hardloper uit de beroemde Rift Valley in Kenia, waar veel hardlooptalenten vandaan komen. "Het kan nog harder, zelfs 1 uur 58 is mogelijk."

Zijn sponsor Adidas investeerde ook 50.000 dollar in extra dopingcontroles voor Sawe. De Keniaan wil koste wat kost bewijzen dat hij een schone atleet is die geen doping gebruikt. "Het is voor mij heel belangrijk dat er geen enkele twijfel bestaat over mijn prestaties in de atletiek. Al die controles bewijzen dat ik 'schoon' ben en dat 'schone' atleten goed en hard kunnen lopen", zei Sawe.


Zes bestuurders die nog vastzaten na A12-blokkade vrijgelaten

UTRECHT (ANP) - De zes bestuurders die nog vastzaten na de blokkade van de A12 op zaterdag, zijn maandag vrijgelaten. Dat laat de politie weten.

De actievoerders van Extinction Rebellion (XR) werden gearresteerd nadat ze met hun voertuig een opstopping op de A12 veroorzaakten, zodat de weg geblokkeerd kon worden. Het gaat om mannen tussen de 40 en 79 jaar uit Utrecht, Ouderkerk aan de Amstel, Tilburg, Almelo en IJsselstein.

Ze hebben een dagvaarding gekregen van het Openbaar Ministerie en moeten zich op 26 augustus voor de rechter verantwoorden. Het rijbewijs van de zes verdachten is ingevorderd.

In totaal werden bij de wegblokkade ongeveer vierhonderd actievoerders aangehouden. Zo'n tweehonderd van hen werden aangehouden nadat ze het wegdek op waren gegaan. Tweehonderd anderen werden tegengehouden voordat ze de weg op gingen. Ook werden een aantal demonstranten opgepakt die spandoeken ophingen boven de weg.


Koninklijk bezoek Dokkum trok 21.000 mensen, burgemeester blij

DOKKUM (ANP) - Ongeveer 21.000 mensen waren maandag bij het bezoek van de koninklijke familie aan Dokkum. "Het was overal druk, gezellig druk, maar nergens te druk", zegt burgemeester Johannes Kramer van de gemeente Noardeast-Fryslân, waar de Friese vestingstad onder valt.

Volgens Kramer waren er minder agenten op de been dan bij de vorige edities van Koningsdag in Doetinchem en Emmen. Dat heeft onder meer te maken met de structuur en inrichting van de stad, waar ruimte is voor maximaal 22.500 tot 25.000 mensen, zegt hij. "Het is wat beperkter en dus makkelijker af te sluiten en te beveiligen." De veiligheidsmaatregelen waren volgens hem wel stevig. "Maar het is overal plezierig gebleven."

Het hoogtepunt was voor de burgemeester de schaatsbaan, waar de koning, koningin Máxima en prinses Ariane een rondje maakten. "Dat de koningin schaatste, had ik niet gedacht", zegt hij. "Dat was echt een verrassing. Ik zag haar schaatsen en dacht: wauw!"

'Fijn en plezierig imago'

De burgemeester kijkt dankbaar terug op het evenement in Dokkum, waarvoor de gemeente en provincie in totaal 3 miljoen euro hebben uitgetrokken. "Dat is veel geld en dat moet je dus ook goed kunnen verantwoorden, maar ik denk dat het het dubbel en dwars waard was", zegt hij. De organisatie heeft er volgens Kramer alles aan gedaan om "een heel fijn en plezierig imago van de stad en regio te scheppen".

Ook programmaleider Anke Bijlsma kijkt positief terug op Koningsdag. Voor haar was de flashmob met Queen een hoogtepunt, waarbij het nummer Bohemian Rhapsody vanuit verschillende plekken werd opgevoerd. Over de schaatsbaan zegt ze: "Je weet van tevoren niet hoeveel mensen er gaan schaatsen. En dan zie je ineens dat ze op het laatste moment toch beslissen om de schaatsen aan te trekken. Dat maakt natuurlijk het hele feest een beetje compleet."


MetaFilter

The past 24 hours of MetaFilter

ChatGPT Solves Erdos problem #1196

An amateur just solved a 60-year-old math problem—by asking AI "This one is a bit different because people did look at it, and the humans that looked at it just collectively made a slight wrong turn at move one," says Terence Tao, a mathematician at the University of California, Los Angeles, who has become a prominent scorekeeper for AI's push into his field. "What's beginning to emerge is that the problem was maybe easier than expected, and it was like there was some kind of mental block."

"The raw output of ChatGPT's proof was actually quite poor. So it required an expert to kind of sift through and actually understand what it was trying to say," Lichtman says. But now he and Tao have shortened the proof so that it better distills the LLM's key insight. Twitter thread. Erdos problem 1196. Ycombinator thread.