WAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
De hockeysters hoefden zelf niet in actie te komen om de Pro League voor het vierde jaar op rij te winnen. Oranje profiteerde van de uitglijders van naaste concurrenten Argentinië en België. De Argentijnse vrouwen verloren met 2-1 van Spanje en België kwam niet verder dan 1-1 tegen Australië. Het gevolg is dat Nederland niet meer te achterhalen is.
De ploeg van Ehren won elf wedstrijden en kreeg een twaalfde zege toegekend na een door noodweer afgelaste wedstrijd in en tegen Argentinië in december. Met die ongeslagen status speelt het Nederlands elftal nog vier wedstrijden in het Belgische Waver, te beginnen woensdagavond tegen het gastland.
We zeggen het allemaal weleens: “Wat worden die kinderen toch snel groot.” Maar volgens nieuw onderzoek gebeurt er nóg iets opvallends met jongere generaties. Niet alleen groeien ze sneller op, hun lichaam lijkt ook sneller oud te worden.
Voordat je meteen naar de vitaminekast rent: nee, Gen Z loopt straks niet massaal met een rollator door het leven. Toch ontdekten onderzoekers iets wat niet bepaald geruststellend klinkt. Mensen die zijn geboren in de jaren negentig blijken biologisch ouder te zijn dan mensen uit eerdere generaties op precies dezelfde leeftijd.
Biologische leeftijd is iets anders dan het aantal kaarsjes op je verjaardagstaart. Het gaat om hoe ‘oud’ je lichaam daadwerkelijk functioneert, gemeten aan de hand van bloedwaarden zoals ontstekingsmarkers, bloedsuiker en witte bloedcellen.
Voor het onderzoek werden gezondheidsgegevens van ruim 160.000 volwassenen uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bekeken. De conclusie? Mensen uit jongere generaties hadden opvallend vaker een hogere biologische leeftijd dan hun ouders of grootouders op dezelfde leeftijd.
Waarom dat belangrijk is? Omdat die versnelde veroudering mogelijk samenhangt met een trend die artsen wereldwijd zorgen baart: steeds meer jonge mensen krijgen kanker.
Kanker werd jarenlang gezien als een ziekte die vooral bij het ouder worden hoort. Logisch ook, want hoe langer je leeft, hoe meer schade je DNA oploopt door factoren als voeding, luchtvervuiling, zonlicht en leefstijl. Maar de laatste jaren stijgt het aantal diagnoses onder jongvolwassenen opvallend snel.
De onderzoekers ontdekten dat mensen met een hogere biologische leeftijd meer kans hadden om vóór hun 55e kanker te ontwikkelen. Vooral longkanker, darmkanker en baarmoederkanker kwamen vaker voor. Opvallend genoeg bleef dat verband bestaan, zelfs wanneer factoren zoals roken, overgewicht en erfelijke aanleg werden meegenomen.
Met andere woorden: er lijkt iets groters aan de hand dan alleen onze bekende ongezonde gewoontes.
Wat precies de boosdoener is, weten wetenschappers nog niet. Mogelijk speelt een combinatie van stress, ultrabewerkte voeding, vervuiling, slaaptekort en een steeds meer zittend bestaan een rol. Het moderne leven laat misschien meer sporen achter in ons lichaam dan we beseffen.
Toch zien onderzoekers ook een lichtpuntje. Als artsen vroeg kunnen herkennen wie biologisch sneller veroudert, kunnen zij gerichter controleren, adviseren en mogelijk zelfs kanker voorkomen voordat die ontstaat.
Een geruststellende conclusie is er nog niet. Maar één ding lijkt duidelijk: jong zijn betekent tegenwoordig niet automatisch dat je lichaam zich ook jong gedraagt.
Bron: Science Alert
UTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
De NS liet eerder op de dag weten dat de stations overal in Nederland vrijwel leeg waren en reizigers goed op de hoogte waren van de werkonderbreking. Dat was onder meer te zien op Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal.
Door de hitte rijdt de NS vanaf woensdag sowieso op een aantal trajecten met minder treinen. Met de huidige temperatuur kunnen treinonderdelen oververhit raken en kunnen storingen ontstaan.
TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".
"De overeenkomst van Islamabad was niet het resultaat van druk en dwang, maar van het verzet en de vastberadenheid van het dappere Iraanse volk," zei Ghalibaf op Iraanse televisie. Trump claimde eerder nog dat Iran hem had gesmeekt om een deal te sluiten. Ook zei hij tijdens de oorlog meerdere keren alleen akkoord te gaan met de "volledige overgave" van Iran.
Maar de overeenkomst krijgt in de VS veel kritiek, omdat de Amerikanen veel concessies hebben gedaan. De VS heffen sancties tegen Iran op, geven Iraanse tegoeden vrij en zetten een fonds op voor wederopbouw van Iran.

Güün üdüü wüür ül düü ü's vündüün kümüm ün düt tüpüc maar het OM heeft vanochtend laten weten dat er maar liefst zes aanhoudingen zijn gedaan in het onderzoek naar stemfraude in Gorinchem. Wie wat waar wordt niet gemeld, maar wij zijn toch vooral benieuwd naar de reacties van D66, u weet wel, die landelijke succesvolle partij die staat voor competent en integer bestuur en waarvan kandidaat Ilhan Tekir (ex-GroenLinks, daar weggestuurd vanwege zijn pro-Erdogan teksten) heel veel voorkeursstemmen haalde en van Democraten Gorinchem en hun stemmenkanon Ali Kocak (ex-PvdA, niet alleen stemfraude maar ook transfers horen kennelijk bij de 'Gorinchemse' cultuur). "Het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft de afgelopen maanden samen met de politie onderzoek gedaan naar vermoedens van stemfraude in Gorinchem. Op basis van informatie die voortkomt uit dit onderzoek, delen politie en OM het vermoeden dat handtekeningen op volmachten zijn nagemaakt. (...) Nieuwe aanhoudingen worden niet uitgesloten. Het onderzoek van OM en politie is nog in volle gang. Daarom worden er geen verdere mededelingen gedaan." Würdt vürvülgd düs!