WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering is van plan nog meer belangen te nemen in bedrijven die actief zijn met belangrijke grondstoffen om zo de afhankelijkheid van China bij die grondstoffen tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om zink, kobalt, nikkel, lithium en koper die van groot belang zijn voor de industrie en defensiesector.
Volgens Witte Huis-functionaris Jarrod Agen is er een brede groep bedrijven die de regering benaderen voor overheidsdeelneming. Hij is directeur van een speciale raad van de regering van president Donald Trump voor zeldzame grondstoffen. De Amerikaanse regering heeft dit jaar al meer dan 1 miljard dollar geïnvesteerd in grondstoffenbedrijven en mijnbouwers om zo meer invloed te krijgen op leveringen en de nationale veiligheid te versterken.
De grondstoffen worden bijvoorbeeld gebruikt voor computerchips, elektrische auto's en medische apparatuur, maar ook in raket- en radarsystemen en motoren voor straaljagers.
Belang
In september nam de regering nog een belang in een bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling van de grootste lithiummijn in de Verenigde Staten. Lithium wordt onder meer gebruikt in batterijen voor elektrische auto's en andere elektronische producten.
Andere landen zijn eveneens bezig met plannen voor meer zelfvoorzienendheid bij belangrijke en zeldzame grondstoffen en aardmetalen zoals bijvoorbeeld ook gallium, molybdeen, bismut en wolfraam. Zo zei de Britse regering vorige maand meer binnenlandse productie van die grondstoffen te willen.
De Europese Commissie kwam donderdag nog met nieuwe plannen rond kritieke grondstoffen. Daarvoor moet volgend jaar een speciaal centrum worden opgericht om te kijken hoe de Commissie lidstaten kan helpen, bijvoorbeeld door gezamenlijke inkoop en meer recycling.
Vetting staff who handle sensitive government systems is wise, and so is cutting off their access the moment they're fired. Prosecutors say a federal contractor learned this the hard way when twin brothers previously convicted of hacking-related offenses allegedly used lingering access to delete nearly 100 government databases, including systems tied to Homeland Security and other agencies, within minutes of being terminated.…

In de categorie raar nieuws blijkt nu opeens dat kinderen uit groep 8 geen gesprek gaande kunnen houden. Misschien is dat maar beter ook. Dat kinderen uit groep 8 niet zomaar uit het niets foto's van hun kinderen die een leuke middag hadden in de Monkey Town gaan laten zien. Of zeggen dat de Ajax-leiding geen gezag uitstraalt. Of dat je vroeger veel vaker Sinterklaas etalages in de winkelstraat had. Of dat ze over het weer van morgen beginnen. Of over het weer van gisteren. Of over het weer op de laatste vakantie. Of over het weer op de volgende vakantie. Of over wat ze gisteren gegeten hebben. Of over wat Jannie nou weer gezegd had nou ja ze meent het niet maar het is zo'n flapuit. Of over wat je tegenwoordig betaalt voor twee tassen boodschappen. Of over het nieuwste boek van Joris Luyendijk. Of over dat Pieter van Vollenhoven in AI-filmpjes trapt op het internet. Of over hoe je verschil kunt proeven tussen soorten wijnen. Of over wat er laatst bij Omroep MAX was echt interessant. Of over of je hier vaker komt. Of over of het pijn deed toen je uit de hemel naar beneden kwam vallen. Of over Davey Verbeek de Andrew Tate jongen die toen bij First Dates was. Of over de eigenschappen van verschillende types ventielen. Of over wie er op dit moment allemaal opkomende jonge fotografen zijn die op het punt staan door te breken in de scene in Mönchengladbach. Of over waar je absoluut geweest moet zijn als je een weekendje Kopenhagen hebt gedaan. Of over de gezondheidsnadelen van een lactosevrij dieet. Of over de gezondheidsvoordelen van een lactosevrij dieet. Of over de vertrutting. Of over podcasts. Of over mensen die podcasts maken. Of over mensen die podcasts luisteren. Of over mensen die over podcasts praten. Of over belastingen. Of over dat kinderen uit groep 8 dus niet eens meer normaal een gesprek kunnen voeren daar kijk je toch van op zeg komt zeker alleen maar omdat ze de hele tijd naar die schermpjes zitten te staren nou wist je trouwens dat Alexander Klöpping ja van DWDD ja die ja daar nu een actie tegen begonnen is en dat je daar ook een boek van kan kopen en dat er laatste een pop-up store van was ja wel in Amsterdam natuurlijk dat wel maar ja je moet ergens beginnen toch en in Amsterdam zijn de mensen er nu eenmaal vroeg bij met dat soort dingen dat is nu eenmaal zo daar kom je toch niet omheen.
Hou gewoon je muil, drink je glas leeg, bestel er nog een. Maar val ons niet lastig.
When we look at a leaf, we see a predominantly flat plane, intersected by a midrib and myriad veins, or perhaps dotted with ailments like fungi or the eggs of insects. But imagine what these bits of foliage would look like if blown up like balloons. Artist Syd Carpenter responds “to the garden as a source of form” with her Expanded Leaf series. Imagining a papery leaf if it were inflated, perhaps to the size of a cat, the resulting forms take on “the girth, weight and physicality of animals,” she says.
Carpenter is known for her clay-based practice exploring the body, land, agriculture, and African American history. She taps into the ancient legacy of the material, merging the timeless medium with contemporary concerns. Perception and expectations are thoughtfully challenged as we encounter bulbous, creature-like beings that simultaneously seem alive and inanimate.

In her recent Farm Bowl series, Carpenter considers another enduring juxtaposition, especially in the world of craft: form and function. She transforms the ubiquitous shape of a bowl into a series of tableaux that delve into relationships between African Americans and the land. Investigating ideas of utility, labor, place, and narrative, the sculptures are encircled by farm animals, foodstuffs, modest houses, and fences.
“The handmade bowl is a universal form with equivalent examples represented in every culture,” Carpenter says in a statement. “It is an open, round form with an inner recessed chamber rising from a smaller foot to a wider rim. Bowls can serve ritualistically or as mundane, utilitarian objects.” In their nearly universal applications and ageless form, the bowl provides a unique way of “holding” African American experiences and connections to the land.
A major retrospective of Carpenter’s work, Planting in Space, Time, and Memory, opens in January at the Woodmere Art Museum in Philadelphia. Running concurrently, another solo show titled Home Bound in Wood, Steel, and Clay runs from January 22 to April 5 at the Berman Museum of Ursinus College in Collegeville, Pennsylvania. Her work is also included in the group exhibition Re-Union: Syd Carpenter, Martha Jackson Jarvis, Judy Moonelis, Sana Musasama, and Winnie Owens Hart at the Frances M. Maguire Art Museum of Saint Joseph’s University in Philadelphia, from January 14 to March 29.
If you’re in Washington, D.C., you can also see Carpenter’s ceramics in State Fairs: Growing American Craft at the Smithsonian’s Renwick Gallery, which continues through September 7. Find more on the artist’s website and Instagram.







Do stories and artists like this matter to you? Become a Colossal Member today and support independent arts publishing for as little as $7 per month. The article In Clay, Syd Carpenter Explores Nature, African American History, and the Land appeared first on Colossal.