DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen.
In de overige provincies geldt code geel vanwege onweersbuien, maar dat kan mogelijk nog veranderen. "Onweer is wispelturig", zegt een woordvoerder van het KNMI.
Vorige week vrijdagavond en de daaropvolgende nacht van vrijdag op zaterdag gaf het KNMI ook al code oranje af voor een groot deel van het land vanwege zware onweersbuien. Meldkamers in onder meer het midden van het land, Groningen en Drenthe kregen toen veel meldingen van stormschade binnen. Tussen donderdag 02.00 uur en vrijdag 02.00 uur registreerde het KNMI toen 188.307 bliksemontladingen. Het instituut noemt dat "uitzonderlijk veel".
JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
"Het kabinet kiest nu voor geitenpaadjes op het ritme van de Snollebollekes, van links naar rechts", zei Eerdmans. "Maar ze zullen moeten kiezen. Het is graag of niet."
Eerdmans stelde een aantal eisen aan die samenwerking. Zo wil hij dat de overheid minder gaat uitgeven, moet er strenger asielbeleid komen en het belangrijkste voor hem is dat er een lastenverlichting komt voor burgers en ondernemers. "Anders stapt het kabinet maar in de reddingsboot van Jesse Klaver."
In zijn toespraak zei Eerdmans dat hij komende week weer gesprekken over de begroting voert met premier Rob Jetten en minister Eelco Heinen van Financiën. "De gesprekken zijn prima, maar er is geen peil op te trekken."