Re:Invent AI agents are key to launching applications more quickly – and making them more secure from the start, Amazon says.…
Re:Invent Amazon says that its next generation of homegrown silicon will deliver 6x higher performance thanks to a little help from its buddy Nvidia.…

Het moment is daar, we gaan luisteren naar wat de positieve krachten van D66 en het CDA de afgelopen weken hebben uitgetekend. Een tussenrapport in de tussenronde van de formatie, want helemaal rond zijn ze nog niet. Misschien is dit ook wel het moment waarop we erachter gaan komen wat nu precies het nut van die tussenronde is als nog niet alle partijen om tafel zitten, maar laten we niet teveel hopen. Toch, als we de informateur moeten geloven verloopt alles op rolletjes. Grote sprongen. Inhoud. Het kan wèl. Fatsoen. Straatje derbai. Waikje derbai. 10 nieuwe tussenrapporten. Dat lezen we als het goed is in Buma's eindrapport, want wat er in deze staat is niet zo heel bijzonder. Eerst lekte al uit dat Jetten en Bontenbal Zomergasten van de buis halen, daarna kwam de rest: Rekeningrijden, spreidingswet blijft, minder minder minder hypotheekrenteaftrek en asielaanvragen buiten Europa. De Bumeister overhandigt zometeen de voorlopige bevindingen aan Kamervoorzitter Thom van Campen. We zijn: matig benieuwd.
DEN HAAG (ANP) - D66 en het CDA willen onder meer de spreidingswet behouden, een tijdelijke verblijfsvergunning voor drie jaar invoeren en twee asielstatussen invoeren. Verder worden de laatste stikstofdoelen wat de partijen betreft nog steeds in 2035 gehaald. Dat staat in hun gezamenlijke formatiestuk, dat zij dinsdagmiddag publiceerden.
66 en CDA presenteren een gezamenlijke, inhoudelijke agenda om “Nederland weer vooruit te helpen”, gericht op samenwerking, herstel van vertrouwen en doorbraken op dossiers die al jaren vastzitten. Er staan allerlei punten in de de VVD niet fijn vindt. Zo gaat de hypotheekaftrek verdwijnen, komt er rekeningrijjden, komt het stikstoffonds terug en loopt de staatschuld op.
Ze benadrukken een sterke economie, democratische rechtsstaat en saamhorigheid, en bieden andere partijen een uitgestoken hand voor een brede coalitie.
Centraal staat het fors terugdringen van de woningnood: jaarlijks 100.000 woningen bouwen, met 30% sociale huur en tweederde betaalbaar, minder regels voor verbouwen, optoppen en woningdelen, versnellen van procedures en landelijke normering van bouw- en natuurregels. Op langere termijn willen ze minstens 21 grootschalige nieuwbouwlocaties, gekoppeld aan infrastructuur, groen en voorzieningen, gefinancierd met gebundelde gebiedssubsidies en extra investeringsbudgetten.
In landbouw en natuur kiest de agenda voor stevige stikstofreductie uiterlijk 2035, met een nieuw juridisch systeem gericht op emissies en natuurherstel, gebiedsgerichte aanpak rondom kwetsbare Natura 2000-gebieden, uitbreiding van dierrechten en ondersteuning voor extensivering, innovatie en vrijwillige uitkoop. Tegelijk wordt natuurherstel versneld via grotere en beter verbonden natuurgebieden, langjarige contracten voor agrarisch natuurbeheer en uitvoering van de Europese Natuurherstelverordening.
Economisch zetten D66 en CDA in op hogere publieke R&D-investeringen richting 1% van het bbp, een strategisch industriebeleid rond hightech, groene chemie, energie, AI en agri-food, plus een nationale investeringsinstantie voor verduurzaming, innovatie en groeiprojecten. Energiebeleid draait om oplossen van netcongestie (Crisiswet Netcongestie), versnelling van elektrificatie, wind op zee, waterstof, kernenergie en warmtenetten, met oog voor betaalbare energierekeningen en een stevig isolatieoffensief.
Op migratie willen de partijen “meer grip én menselijkheid”: uitvoering van het EU-migratiepact, gesloten maar menswaardige opvang aan de buitengrens, behoud van de spreidingswet, vereenvoudiging van de asielprocedure en strengere aanpak van herhaalde aanvragen en overlastgevers. Kansrijke asielzoekers moeten sneller kunnen werken en taalles krijgen, terwijl arbeidsmigratie wordt gericht op sectoren met echte behoefte en misstanden worden bestreden via strengere regels, werkgeversverantwoordelijkheid en mogelijk uitzendverboden.
Veiligheid en buitenlandbeleid draaien om een forse defensie-opbouw naar 3,5% bbp in 2035, een moderne, schaalbare krijgsmacht en versterkte Europese defensiesamenwerking en strategische autonomie. Oekraïne krijgt langdurige militaire en humanitaire steun, inclusief gebruik van bevroren Russische tegoeden, met een onomkeerbare route naar EU- en NAVO-lidmaatschap.
Tot slot bevat de agenda een financieel en sociaal hervormingspakket: houdbare overheidsfinanciën via rem op zorg- en sociale zekerheidsuitgaven, hervorming van belasting- en toeslagenstelsel (minder regelingen, afbouw hypotheekrenteaftrek, meer lasten op vermogen en vervuiling), en een preventie- en ouderenzorgoffensief om de zorg betaalbaar te houden. Op de arbeidsmarkt willen D66 en CDA modernisering met meer zekerheden voor zzp’ers, activerende sociale zekerheid, vereenvoudiging van de WIA en meer focus op leven lang ontwikkelen en mobiliteit van werk naar we
De complete tekst:
1
Uitnodiging
Samen aan de slag voor een sterker Nederland
Dit is een uitgestoken hand. Een uitgestoken hand aan partijen die met ons willen werken aan een plan om Nederland weer vooruit te helpen. Aan een Nederland waarin we respectvol met elkaar omgaan, ongeacht kleur, afkomst of geloofsovertuiging; een land waarin we samen de schouders eronder zetten, juist als de uitdagingen groot zijn. Een land waarin we de democratische rechtstaat koesteren en beschermen. Dat is het land waaraan wij verder willen bouwen. In deze positieve en ambitieuze agenda doen wij voorstellen aan andere partijen om dat te bereiken. Wij willen een coalitie die samenwerkt en kiest voor resultaat.
Onze samenleving is sterk, onze economie scoort hoog op de internationale ranglijsten en onze kennis- en onderzoeksinstellingen zijn van topkwaliteit. Maar we zien ook kwetsbaarheden. Door een oorlog aan de rand van Europa staat onze veiligheid onder druk. Mensen kunnen niet aan hun leven beginnen omdat ze geen woning kunnen vinden. We moeten meer grip krijgen op migratie. Bedrijven lopen tegen de grenzen aan van wat mogelijk is door problemen met stikstof en ons energienetwerk. En ons verdienvermogen staat onder druk. We hebben verzuimd op tijd deze problemen aan te pakken, daarom gaan we moeilijke keuzes nu niet uit de weg.
We kunnen deze uitdagingen alleen aan als we dat met elkaar doen. We willen daarom de saamhorigheid en gemeenschapszin in de samenleving versterken, in plaats van deze te ondermijnen. Want verdeeldheid verzwakt een samenleving, samen komen we juist verder. Wij kiezen voor een land dat vrij is in verbondenheid.
Dat begint bij ons eigen handelen. We hebben duidelijkheid en daadkracht nodig, maar die hebben plaats gemaakt voor harde woorden en confrontatiepolitiek. De politiek lijkt te zijn verleerd om op een normale manier van mening te verschillen en er vervolgens via het compromis toch samen uit te komen, met het belang van Nederland voorop. Wij willen onderdeel zijn van een politiek die weer normaal doet, samenwerkt en resultaten boekt. Dat is de weg naar het herstel van vertrouwen in de politiek, en een land waarin we weer samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken. We willen doorbraken realiseren in dossiers die al te lang stil staan, zodat we weer vooruit gaan.
In de geschiedenis van de Nederlandse politiek is het een mooie traditie dat politieke partijen op cruciale momenten samenwerken. Hoewel D66 en het CDA verschillen in hun mens- en samenlevingsvisie, zijn we tot een gemeenschappelijke, hoopvolle agenda gekomen en zijn er tal van terreinen waarop we de handen ineen kunnen slaan. Op beslissende momenten hebben we als samenleving laten zien dat we tot veel in staat zijn. Met doorzettingsvermogen, creativiteit en samenwerken kunnen we als klein land grootse dingen doen.
Wij geloven dat het tijd is om deze bronnen opnieuw aan te boren en samen aan de slag te gaan voor een sterker Nederland. Wij hopen dat meer partijen deze handschoen met ons willen oppakken. Onze handreiking om mee te bouwen aan de toekomst van Nederland gaat ook naar medeoverheden, sociale partners en maatschappelijke (sector)organisaties. De onderwerpen die we behandelen zijn niet uitputtend, maar gebaseerd op de opdracht van de verkenner. Dit document is dan ook geen dichtgetimmerd regeerakkoord maar een uitnodiging om met ons door te praten. Een uitnodiging aan andere partijen, en aan iedereen die er ook van overtuigd is dat Nederland weer vooruit kan.
Rob Jetten & Henri Bontenbal 2
WONEN
Voor veel mensen in Nederland is het woningtekort een dagelijkse realiteit. Jongeren die geen plek vinden om hun leven op te bouwen, gezinnen die te klein, in slechte woningen en verwaarloosde buurten wonen, en ouderen die niet kunnen doorstromen naar een geschikte woning. De stem van de woningzoekenden wordt te weinig gehoord. Daarom is het terugdringen van de woningnood onze topprioriteit.
Ondertussen is de samenleving veranderd. Huishoudens zijn gemiddeld kleiner geworden. Mensen worden ouder en behoeftes zijn veranderd. Dat betekent niet alleen méér bouwen, maar ook anders bouwen. In een groene, leefbare omgeving met ruimte voor ontmoeting, bewegen en passende voorzieningen. Juist als mensen vaker alleen wonen is dat extra belangrijk.
Daarom willen we veel bouwen en de wooncrisis aanpakken. Zonder taboes en met glasheldere keuzes. We willen 100.000 woningen per jaar realiseren door bestaande bouw beter te benutten en nieuwe woningen te bouwen. We willen dat mensen in een passende woning kunnen wonen bijvoorbeeld door woningdelen makkelijker te maken. We willen waar mogelijk bestaande bouw optoppen, voegen straatjes toe aan bestaande wijken en bouwen tegelijk nieuwe buurten en steden. Duurzame en betaalbare woningen staan daarbij voorop met 30% sociale huur en 2/3e betaalbare woningen bij nieuwbouw. We willen duidelijkheid bieden aan alle betrokken partijen. Dat is geen simpele opdracht: experts wijzen erop dat het aantal nieuwe woningen dat per jaar wordt opgeleverd, zonder extra inspanning ruim onder de 100.000 zal terechtkomen. De rijksoverheid neemt daarom meer verantwoordelijkheid, met respect voor de eigen verantwoordelijkheid van anderen. We zetten samen de schouders eronder: decentrale overheden, bouwers, projectontwikkelaars, beleggers, woningcorporaties. We sturen op voortgang en grijpen in als regio’s en bouwpartijen vastlopen.
Ons voorstel is een aanpak voor vandaag, morgen en overmorgen.
Vandaag: beter benutten, veel minder regels
Het duurt nu vaak tien jaar voordat een woning wordt opgeleverd, vooral door trage procedures. Verbouwen, optoppen, een andere bestemming geven en soms zelfs samenwonen: er zijn regels voor. Te veel regels, met als gevolg een groter woningtekort. Dat kan op korte termijn beter. Dit willen we doen:
Morgen: simpeler, sneller en vooral meer bouwen
Talloze Nederlanders willen bijdragen aan een oplossing voor de woningcrisis: door innovatieve woonvormen en slimme combinaties van wonen en zorg. Gemeenten willen hun rol pakken met actief grondbeleid. Voor hen rollen we de rode loper uit. Dit willen we doen:
3
Overmorgen: verder bouwen op grote schaal
Met het optimaal benutten van bestaande bouw en uitbreiding van steden en dorpen maken we een snelle start. Maar Nederland heeft op termijn meer ruimte en nieuwe plekken voor wonen nodig. Dit willen we doen:
4
LANDBOUW, NATUUR EN STIKSTOF
Met zijn vakmanschap en innovatiekracht levert de agrarische sector hoogwaardige en duurzame voedselproducten. Wij willen dat Nederlandse boeren weer kunnen doen waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen. Maar boeren zitten al jarenlang in onzekerheid. Ondertussen staan natuurgebieden en de biodiversiteit onder grote druk en is veel nodig om onze unieke natuur door te kunnen geven aan volgende generaties. Samen vraagt dit om een duidelijke visie op landbouw en natuurbeheer.
Te veel stikstofuitstoot belemmert de vergunningverlening in de agrarische sector, de bouw van woningen en economische ontwikkeling. Dat Nederland in deze situatie zit, komt niet door boeren of natuurbeheerders. Het komt door de politiek. Een politiek die het stikstofvraagstuk steeds als een hete aardappel doorschoof naar de toekomst. Wij willen dit probleem samen oplossen.
Daarom maken we de keuzes die nodig zijn om de stikstofcrisis vlot te trekken nu. Dit vergt een verdere omslag, die ook mogelijk is. In onze aanpak benutten we de kracht van voorstellen die verschillende partijen en overheden afgelopen jaren al hebben gedaan. We zien veel boeren die voorop lopen en succesvol nieuwe manieren van werken toepassen. Ondernemers die op een steeds schonere manier voedsel produceren. Boeren die werk maken van agrarisch natuurbeheer. En de akkerbouw en (glas)tuinbouw die internationaal een unieke positie hebben en zeer innovatief zijn. Als we ergens in de wereld snel kunnen vernieuwen, is het hier. Boeren, natuurorganisaties en de wetenschap zijn het erover eens: we kunnen onze leidende rol behouden als we de energie benutten die in de landbouwsector zit. En dus nu kiezen voor toekomstbestendige landbouw en sterke natuur en toekomstgerichte voedselsystemen.
Over de keuzes, ook moeilijke keuzes, zijn we eerlijk. De oplossing voor de stikstofcrisis begint simpelweg met veel minder stikstof uitstoten ten opzichte van 2019, zeker daar waar stikstofgevoelige natuur is. Om dat mogelijk te maken is geld nodig. Daarom reserveren we tot 2035 voldoende middelen en herstellen we het fonds voor onder meer natuurherstel en de landbouwtransitie, met als doel (juridisch) aantoonbare stikstofreductie.
Duidelijke doelen om van het stikstofslot te komen
Alleen door een forse en zekere beperking van stikstof kan de natuur op korte termijn herstellen en ontstaat er weer juridisch houdbare ruimte voor vergunningverlening. Allereerst is het beleid en de uitvoering gericht op het creëren van beweging door te voldoen aan het additionaliteitsvereiste. Dit doen we door geborgde reductie in alle sectoren, de landbouw, de industrie en mobiliteit, en het begrenzen van de emissieruimte. Als er voldoende stikstof is gereduceerd kunnen nieuwe vergunningen worden uitgegeven. Met behulp van intern en extern salderen kan ontwikkeling worden gefaciliteerd. Dat is cruciaal voor het legaliseren van PAS-melders en interimmers, boeren die willen investeren en de bouw van woningen en (energie)infrastructuur.
Onze aanpak om stikstof te reduceren richt zich met name op de meest stikstofgevoelige Natura 2000 gebieden die nog niet onder de norm zijn. Tegelijkertijd is het ook noodzakelijk om stikstofuitstoot buiten die gebieden terug te dringen. We zetten in op een combinatie van vrijwillige en meer verplichtende maatregelen. De stikstofaanpak draagt bij aan de opgaven voor water, klimaat en biodiversiteit. Dit willen we doen:
5
Gebiedsgericht maatwerk: juiste keuzes op de juiste plek
Niet alles kan overal, maar met ons voorstel voor duidelijk beleid maken we ruimte voor wat wel kan. Dit willen we doen:
6
Perspectief voor de landbouw met innovatie als motor
Om het boerenbedrijf beter in balans te brengen met water, bodem, klimaat en dierwaardigheid kan innovatie een sleutelrol vervullen. Dat vergt een overheid die vanuit vertrouwen werkt en naast de boeren staat om samen de transitie naar een duurzamer voedselsysteem te realiseren. Boeren verdienen daarbij gerichte steun. Dit willen we doen:
Onze natuur herstellen en versterken
We zijn trots op onze Nederlandse natuur en landschappen. We willen die gezond doorgeven aan toekomstige generaties zodat ook zij kunnen genieten van de natuur. Een rijke biodiversiteit geeft ons schone en gezonde lucht, helpt bij bestuiving van gewassen en is belangrijk voor het opvangen van klimaatextremen. Om goed voor onze natuur te zorgen willen we flink aan de slag. Dit willen we doen:
7
ECONOMIE, ENERGIE EN KLIMAAT
Nederland is een land van doeners. Van ondernemers die met creativiteit, vakmanschap en lef onze samenleving vooruithelpen. Zij bedenken oplossingen voor grote uitdagingen en bouwen mee aan onze brede welvaart. Die kracht koesteren we, want daarin schuilt onze toekomst.
Maar ons verdienvermogen staat onder druk en daarmee ook de banen van de toekomst en de lange termijn betaalbaarheid van onze (sociale) voorzieningen. Terwijl andere landen sneller in productiviteit groeien, raken wij achterop. De verduurzaming stokt, het energienet zit vol en de stikstofcrisis houdt bouwprojecten tegen. Mensen maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de energietransitie. Toch geloven wij in een eenvoudig, maar krachtig principe: een sterke economie, waar gewone Nederlanders van profiteren, en een leefbare aarde kunnen hand in hand gaan. Vooruitgang is mogelijk, als we durven te kiezen voor betaalbare duurzaamheid en energie.
Wij willen bouwen aan een duurzame, toekomstbestendige economie die ons land sterker maakt, waarbij MKB ondernemers cruciaal zijn. Met solide bedrijven die bijdragen aan strategische onafhankelijkheid, veiligheid en toegang tot essentiële producten en technologieën. Zo zorgen we ervoor dat we ook over twintig jaar genoeg geld verdienen om onze zorg, sociale zekerheid en onderwijs te kunnen betalen. Daarom doorbreken we taaie problemen die het Nederlandse verdienvermogen in de weg zitten. We benutten daarvoor de adviezen van Draghi, Letta en het snel te verschijnen advies van Wennink over het concurrentievermogen van Europa en Nederland. We investeren fors in innovatie, kennis en onderzoek, digitalisering en nieuwe energie-infrastructuur. We creëren ruimte om te bouwen door het stikstofprobleem echt op te lossen. We zorgen dat de financiering van onze bedrijven soepeler verloopt, zodat ze kunnen blijven concurreren en vernieuwen.
Technologie en innovatie stimuleren
Om onze economie concurrerender, productiever en onafhankelijker te maken moeten we investeren in de technologieën van de toekomst. Innovatie en toegepaste kennis zijn de motor van ons toekomstig verdienvermogen, en daarvoor zijn meer publieke en private middelen en meer focus nodig. Dit willen we doen:
Een aantrekkelijk land voor kennis en talent
Nederland heeft grote behoefte aan vakmensen en knappe koppen. We willen een land zijn dat zich niet achter de dijken terugtrekt en waarin mensen hun talenten kunnen ontwikkelen. Dit willen we doen:
8
Stabiel beleid en een gelijk speelveld met betere toegang tot financiering
Ondernemers - van zzp’ers, MKB’ers tot grote bedrijven - alle ondernemers vragen van Den Haag visie, voorspelbaarheid en duidelijkheid. We combineren rust, reinheid en regelmaat met ambitieuze economische plannen. Dit willen we doen:
Investeren in energie(zekerheid) en betaalbare energie van eigen bodem
Het is cruciaal om te investeren in energiezekerheid en betaalbare energie, ook voor de lange termijn. Dit willen we doen:
Het aanpakken van de netcongestieproblemen heeft onze hoogste prioriteit. We pakken de meest urgente projecten als eerste aan. De beschikbare netcapaciteit moet ook beter benut worden, door o.a. prikkels in de nettarieven, flexcontracten en energiehubs. We maken een Crisiswet Netcongestie, we versnellen daarmee de procedures voor vergunningen en grijpen in als de bouw/aanleg stagneert.
We zetten vol in op elektrificatie, omdat dit de belangrijkste route is om de industrie te verduurzamen. De opslag van CO2 (CCS) op de Noordzee zal ook nodig zijn en daarom investeert het Rijk daarin via haar deelnemingen in de opslag van CO2.
We blijven investeren in wind op zee via Contracts for Difference. Mede daarmee zorgen we voor een goede afstemming tussen aanbod en vraag van elektriciteit in de industrie en een betere interconnectie met andere landen.
We verlengen de SDE++ na 2030 ten behoeve van de uitrol van duurzame energiebronnen. We willen ervoor zorgen dat nieuwe duurzame elektriciteitsbronnen op een ‘netbewuste’ wijze in het energienetwerk worden ingepast.
We zetten in op productie van groen gas en groene waterstof. We investeren in groene waterstofproductie en -levering. In de transitie kan blauwe waterstof onder duidelijke voorwaarden een rol spelen in het opschalen van de Nederlandse waterstofketen.
We versterken het nucleaire cluster in Nederland en versnellen het SMR-programma. Allereerst door de bouw van nieuwe kerncentrales, met als primair voorkeursgebied Zeeland.
9
We blijven vol inzetten op warmtenetten, om zo ook netcongestie te verminderen. Mensen krijgen zo snel mogelijk duidelijkheid of ze een warmtenet krijgen of een andere verduurzamingsoptie. Om de uitrol van warmtenetten te versnellen en voor huishoudens betaalbaar te houden, is de overheid bereid om via een staatsdeelneming private warmtebedrijven over te nemen.
Voor de leveringszekerheid van elektriciteit introduceren we een capaciteitsmarkt, zodat er altijd voldoende elektriciteit is voor piekmomenten.
We geven prioriteit aan de verduurzaming van woningen en maken de energierekening zo blijvend betaalbaar, bijvoorbeeld met een Nationaal Isolatie Offensief. In de jaren tot 2030 hel-pen we via het NPLV de wijken met de grootste energiearmoede. Verhuurders worden verplicht energielabels E, F en G voor huurwoningen per 2028 uit te faseren; labels C en D per 2040.
Er komt structureel budget voor het Noodfonds Energie, zodat niemand in de kou hoeft te zitten, terwijl we de energietransitie versnellen.
Het Groningerveld blijft gesloten. Er komen geen nieuwe vergunningen voor gaswinning onder de Waddenzee.
We brengen Nederland weer op koers voor het klimaat
We gaan met volle kracht aan het werk om de klimaatdoelen te halen. Het klimaatdoel van 2030 wordt lastig, maar we houden die ambitie vast. We gaan vol door met de implementatie en realisatie van maatregelen die reeds zijn afgesproken en we versnellen en realiseren doorbraken waar mogelijk. Door vol in te zetten op lange termijnbeleid en een slimme Europese aanpak doen we alles wat nodig is om de klimaatdoelen voor 2040 en 2050 te halen. Dit willen we doen:
Versnellen van de verduurzaming van de (energie-intensieve) industrie
We zetten vol in op een groene industrie en lagere uitstoot. Dit kan alleen als de overheid en industrie, met een Europese blik, de handen ineen slaan. Zo worden we strategisch autonomer en bouwen we aan een land wat we door willen geven. Dit willen we doen:
Om bedrijven in staat te stellen om te investeren in verduurzaming, creëren we een gelijk speelveld, daarom schaffen we de nationale CO2-heffing af en zorgen voor een substantiële verlaging van de elektriciteitskosten. We maken harde afspraken met de industrie over het tempo van verduurzaming. Als we nieuw beleid invoeren kijken we standaard naar de effecten op het gelijke speelveld met omringende landen.
We gaan door met de bestaande maatwerkafspraken; nieuwe maatwerkafspraken richten zich op clusters of gebieden.
Voor de energie-intensieve haven- en industrieclusters, die in de ontwerp-Nota Ruimte zijn aangewezen als gebieden van Nationaal Belang1
1 Rotterdam-Moerdijk, Noordzeekanaalgebied, Chemelot, Noord-Nederland en Zeeland – West-Brabant. , maken we een nationaal ruimtelijk-economische strategie. Daarmee realiseren we een clustering van zware industriële activiteiten.
10
ASIEL EN MIGRATIE
Migratie heeft de politiek veel te lang verlamd. Alsof het rechts is om grip op migratie te willen, en links om te willen dat migranten fatsoenlijke opvang krijgen en een bijdrage leveren. Die tegenstelling willen we doorbreken: we kiezen voor duidelijkheid, menselijkheid en een overheid die weer grip heeft op haar eigen taak. Want meer grip op migratie en menswaardige opvang en integratie is wel mogelijk, mits we bereid zijn de noodzakelijke keuzes te maken. Na jaren van politieke strijd is het hoog tijd voor een doorbraak in het migratiedossier.
We beginnen bij de feiten en nemen als vertrekpunt de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen. Ongecontroleerde migratie overvraagt nu de draagkracht van de samenleving. De huidige asielketen loopt vast. Mensen wachten te lang, procedures zijn onnodig ingewikkeld, arbeidsmigratie gaat te vaak gepaard met uitbuiting en misstanden. Gemeenten moeten improviseren in een permanente crisismodus. Zo behandelen we niemand rechtvaardig. Niet de samenleving, niet de uitvoerders, en niet de mensen die vluchten voor oorlog en geweld.
Door keuzes te maken en te investeren in eenvoud, snelheid en menselijkheid, brengen we orde terug, met drie uitgangspunten: meer controle op instroom, fatsoenlijke opvang en sneller meedoen. Dat zal niet direct alle problemen oplossen. De asielopvang stond al onder enorme druk en de invoering van het Europees migratiepact zal in het begin veel extra druk betekenen. Ook bij arbeidsmigratie moeten we keuzes maken. Daarom gaan we sturen op de sectoren waarin we arbeidsmigratie echt nodig hebben en gaan we uitbuiting van arbeidsmigranten harder aanpakken.
Rechtvaardig en humaan Europees asielbeleid
Voor een rechtvaardig en humaan asielbeleid moeten we af van de mensensmokkelaars die fors geld verdienen aan het leed van mensen op de vlucht. De Europese buitengrens is ook onze buitengrens. Het Europees migratiepact gaat in 2026 eindelijk van start en biedt hiervoor een gouden kans. Dit willen we doen:
Voor de modernisering van het vluchtelingenverdrag moet Europa de leiding nemen om internationaal draagvlak te vinden, zodat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend en afgehandeld. Hiermee kunnen via hervestiging erkende vluchtelingen worden verdeeld over Europa en bestrijden we de mensonterende praktijken rond de Middellandse Zee. Dit is een lange termijn opgave.
We kijken welwillend naar de herziening van de terugkeerrichtlijn. Hiermee worden nationale terugkeerbesluiten onderling erkend en verruimen we de mogelijkheden voor gesloten opvang voorafgaand aan uitzetting.
We voeren overleg met Duitsland en België om te kijken waar we onze voorwaarden aan asielvergunningen, arbeidsparticipatie en nareis kunnen harmoniseren zodat we als buurlanden niet tegen elkaar opbieden.
Conform het EU migratiepact komt er gesloten opvang voor asielzoekers. Om te waarborgen dat deze opvanglocaties veilig en menswaardig zijn gaat Nederland hieraan bijdragen.
Rust in de asielketen
We moeten af van de permanente crisismodus in de asielketen. We kunnen dit met zijn allen beter regelen, zodat het COA en gemeenten niet met hun rug tegen de muur komen te staan. Dit willen we doen:
11
De uitvoering op orde met nationale maatregelen
Met de invoering van het Europees migratiepact staan we aan de vooravond van de grootste herziening van het asielstelsel in decennia. Om dit goed in en uit te voeren geven we uitvoeringsorganisaties daar voldoende middelen en ruimte voor. Dit willen we doen:
Hoe eerder mensen meedoen, hoe beter
We willen graag dat iedereen, ook nieuwkomers, actief deelnemen én bijdragen aan de samenleving. Dat betekent snel starten met taal en werk of school. We beschouwen dit als een wederkerige opdracht en gaan hier maximaal op inzetten. Dit willen we doen:
Streng optreden tegen overlast
Als we een veilige haven willen bieden aan mensen in nood, en draagvlak voor opvang willen behouden, moeten we overlastgevers aanpakken. De kleine groep die de meeste overlast veroorzaakt, zoals in Ter Apel en Budel, gaan we steviger aanpakken. Dit willen we doen:
Fatsoenlijke regels voor Arbeidsmigratie en misstanden aanpakken
Arbeidsmigratie kan waardevol zijn voor onze economie, maar zoals het nu is georganiseerd legt het te veel druk op lokale gemeenschappen, uitvoeringsdiensten en arbeidsmigranten zelf. Uitbuiting en misstanden zoals die nu voorkomen zijn Nederland onwaardig. We willen weg van laagbetaalde arbeidsmigratie en naar gerichte arbeidsmigratie voor sectoren die maatschappelijk en economisch belangrijk zijn. Dit willen we doen: 12
13
DEFENSIE EN INTERNATIONALE VEILIGHEID
Vrijheid en democratie zijn niet vanzelfsprekend in de wereld. De zorg voor de veiligheid van ons land raakt ons allemaal direct. Als samenleving moeten we daarom weerbaarder worden. We willen meer, sneller en beter investeren in defensie. Waar het kan samen met bondgenoten, want Europa en de NAVO zijn de hoekstenen van onze veiligheid. Door de Europese defensie en defensie-industrie te versterken, schrikken we Russische agressie af en worden we minder afhankelijk van de Verenigde Staten. Oekraïne blijven we onvoorwaardelijk steunen. Dat is niet alleen essentieel voor Europa’s veiligheid, het is ook rechtvaardig: een brute aanval op een vrije democratie mag immers nooit worden beloond.
De Russische agressie staat niet op zichzelf. Zonder steun van China, Iran en Noord-Korea had Poetin de strijd al moeten staken. En op allerlei manieren probeert Rusland Europa te intimideren: met sabotage, drone-incursies en cyberaanvallen. Weerbaarheid gaat dan ook verder dan klassiek-militaire kracht: het gaat om effectief optreden tegen alle vormen van ondermijning die de democratische wereld bedreigen. Daarom bouwen we tegelijk een weerbare samenleving, waarin we de kracht van verenigingen, maatschappelijke organisaties en MKB ondernemers in buurten, wijken en dorpen benutten. Kritieke infrastructuur en vitale processen zoals communicatie, voedsel en energie maken we meer robuust.
De afgelopen tijd heeft Nederland zichzelf verzwakt op het wereldtoneel: door fors te korten op ontwikkelingssamenwerking en door het sluiten van diplomatieke posten trokken we ons terug. Dat moet anders. We gaan investeren in internationale samenwerking, en zelfverzekerd weer de kop pakken in Europa, op handel en diplomatie. Van watermanagement en voedselzekerheid tot chipmachines: we hebben de wereld veel te bieden.
Bouwen aan de krijgsmacht van de 21e eeuw
Een agressief Rusland en een steeds assertiever China vormen samen de grootse uitdaging voor onze veiligheid sinds de Koude Oorlog. Zowel in Europa als het Caribisch gebied wordt het Koninkrijk geconfronteerd met meer (militaire) dreiging. Daarom hebben we sneller een moderne krijgsmacht nodig: met capaciteiten op land, zee, in de lucht en op cyber en in de ruimte. Dit willen we doen:
Een veilig Nederland in een sterk Europa
Onze vrede en veiligheid kunnen we alleen samen met bondgenoten in Europa waarborgen. Wat Europa nu in de weg zit is een gebrek aan daadkracht en te weinig strategische autonomie. We willen daarom dat Nederland het voortouw pakt in de beweging naar een sterker, veiliger en meer geïntegreerd Europa. Dit willen we doen:
14
Een vrij Oekraïne is een veilig Europa
Langdurige Europese inzet zal nodig zijn om Oekraïne te helpen zich te verdedigen tegen de Russische agressie en te herstellen. Dit willen we doen:
Een land dat over de dijken kijkt
Voor vrede en veiligheid zijn ook diplomatie en een sterke internationale rechtsorde nodig. Daarom gaan we onze rol en zichtbaarheid in de wereld weer opbouwen. Internationale handelsbeperkingen maken daarnaast dat Nederland nieuwe handelsbanden nodig heeft, ook met het oog op afhankelijkheid van grondstoffen. Dit willen we doen:
15
INVESTEREN, HERVORMEN EN BEGROTING OP ORDE
Wie vooruit wil, moet keuzes durven maken. Dat geldt ook voor de begroting. Op dit moment stijgen de uitgaven harder dan de inkomsten. Vooral de uitgaven aan zorg en sociale zekerheid stijgen door de vergrijzing. Dat betekent dat er steeds minder geld over is voor zaken als onderwijs, klimaat en veiligheid. Zonder veranderingen loopt de staatsschuld op richting 126% van het BBP in 2060 en overschrijden we al in 2038 de Europese grens van 60% schuld. De huidige begroting is daarom niet houdbaar voor toekomstige generaties. Tegelijkertijd lopen in de begroting de investeringsbudgetten voor woningbouw, de landbouw- en energietransitie af, terwijl de opgave voor de aankomende 10 jaar onverminderd groot is. Daarbij vergen onderzoek en innovatie investeringen om onze concurrentiekracht op peil te houden. Ook de belangrijke investeringen in een sterke defensie zijn nog niet gedekt binnen de begroting. Tevens is de asielketen ondergefinancierd. Keuzes zijn dus ook nodig omdat investeringen in de prioriteiten voor Nederland noodzakelijk zijn.
Voor houdbare overheidsfinanciën kijken we naar het afremmen van de grootste collectieve uitgaven. Dat is bovendien ook nodig omdat we door vergrijzing en arbeidsmarkttekorten de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg niet meer kunnen garanderen. Op de arbeidsmarkt hebben we iedereen nodig en daarvoor is een goed werkend activerend sociale zekerheidsstelsel noodzakelijk. Ook willen we de belastingen hervormen. We willen de complexiteit van het huidige belastingstelsel verminderen en negatief geëvalueerde fiscale regelingen aanpassen of afbouwen. Hiermee zorgen we dat mensen makkelijker mee kunnen doen, brengen we de begroting op orde, maken we het belastingstelsel klaar voor de toekomst en investeren we in het verdienvermogen van Nederland en een sterke samenleving.
Europees kompas
Voor onze financiële keuzes volgen we het Europees kompas. Nederland is immers een trotse grondlegger van de Europese Unie. Samen kunnen we meer: van handel tot veiligheid. Daarom benutten we de kansen van de Europese markt door handelsbelemmeringen weg te nemen, door te bouwen aan een goed werkende toekomstbestendige Europese kapitaalmarkt en door de bankenunie af te maken. Ook willen we de Europese begroting moderniseren om de uitdagingen voor Europa aan te kunnen en inzetten op een blijvend sterke monetaire unie. Dit zorgt voor welvaart, stabiliteit en economische vooruitgang waar iedereen in Nederland bij gebaat is.
Hervormingen vragen om een zorgvuldige voorbereiding en kosten daarom tijd. Omdat we niet willen wachten met investeren, stellen we voor dat Nederland het voorbeeld van Duitsland en vijftien andere EU-lidstaten volgt en een beroep doet op de flexibiliteit die de Europese begrotingsregels bieden tot en met 2028. Dit kan door in noodzakelijke gevallen de nationale clausule voor het verhogen van de defensie-uitgaven te activeren. De belangrijke referentiewaarde van -3% voor het EMU-saldo blijft ons baken en voor de lange termijn sturen we op een houdbaar schuldniveau. Op dit moment is de schuld lager dan 50% van het BBP, waardoor Nederland er financieel goed voor staat. Dat rechtvaardigt dat transacties die niet drukken op het EMU-saldo, zoals een kapitaalstorting in een investeringsinstantie ten laste van de staatsschuld worden gefinancierd. Deze investeringen vergroten immers de groeicapaciteit van de Nederlandse economie. Als de economie structureel harder groeit, groeien de inkomsten ook mee en verbetert de begroting. We blijven daarnaast kritisch kijken naar nut en noodzaak van staatsdeelnemingen.
Stabiel beleid met langjarige investeringen
Goed beleid is stabiel beleid en daarom laten we de conjunctuurgevoelige uitgaven en inkomsten mee ademen met de economische ontwikkeling. Meevallers leiden niet automatisch tot extra uitgaven of lastenverlaging en tegenvallers leiden niet tot bezuinigingen op conjunctuurgevoelige posten. Zo houden we de economie stabiel en vergroten we het vertrouwen van burgers en bedrijven. We maken een beter onderscheid tussen consumptieve uitgaven en investeringen. We willen daarom meer nadruk leggen op investeringen We ontwikkelen daarom instrumentarium om de baten van investeringen in kaart te kunnen brengen. Begrotingsfondsen zijn belangrijk voor investeringen, omdat deze in de tijd flexibiliteit bieden. We zoeken in deze fondssystematiek naar het voor de lange termijn vastleggen van investeringen die de kabinetsperiode overstijgen, om daarmee te voorkomen dat geld dat is vrijgemaakt voor lange termijn investeringen, uiteindelijk voor korte termijn doelen wordt ingezet.
Hervormingen
De dienstverlening van de overheid staat onder druk, door moeilijk uitvoerbare en handhaafbare wetgeving en gedetailleerde uitvoeringsregels. Strikte wetgeving rond gegevensdeling belemmert gecoördineerde dienstverlening en hulp aan burgers. De overheid moet burgers weer centraal kunnen stellen. We verminderen de uitvoeringslast door periodiek vereenvoudigingen aan te brengen in (uitvoerings)regels via een Vereenvoudigingswet. Hierbij 16
betrekken we de steeds ingewikkelder cyclus van verantwoording en toezicht. Dat brengt ook zelfbeperking voor de politiek met zich mee: niet voor elk probleem een regel, maar ruimte voor individueel maatwerk in de uitvoering. We doorbreken de Haagse verkokering en de neiging tot gedetailleerdheid. We werken met medeoverheden aan strategische agenda’s voor Rijk en regio om zo samen de grote transities uit deze agenda te realiseren. Dit willen we doen:
De belastingen hervormen. Door de veel aanpassingen aan het stelsel is het belastingstelsel te complex geworden. Veel mensen en bedrijven zien door de bomen het bos niet meer. Het systeem van inkomstenbelasting is ondoorzichtig geworden door vele inkomensafhankelijke regelingen die tegen elkaar inwerken. We kennen een groot aantal fiscale regelingen, waarvan een deel niet langer effectief de doelen dient. We willen daarom dat belastinginkomsten doelmatiger worden geheven voor de doelen die we met elkaar willen bereiken: een eerlijke verdeling van lasten, (meer) werken lonender maken, investeren, verduurzamen en innoveren stimuleren. Dit willen we realiseren door een betere balans tussen de lasten op arbeid enerzijds, zodat werken meer gaat lonen, en de lasten op vermogen en vervuiling anderzijds. De verhouding tussen de verschillende belastinggrondslagen kan veranderen met oog voor het internationale speelveld en een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Op basis van de vele rapporten van de afgelopen jaren, willen we:
Goede gezondheidszorg betaalbaar en toegankelijk houden. We willen naar de gezondste generatie ooit. Gezond zijn is de basis van alles, van kunnen meedoen in de samenleving. Als we niets doen loopt de zorg vast. Een steeds groter deel van ons (gezamenlijk en individueel) inkomen gaat naar zorg. Wachttijden in de zorg lopen op door het tekort aan personeel. In de zorg zullen zowel op korte termijn als op lange termijn scherpe keuzes moeten worden gemaakt, om de zorg betaalbaar, toegankelijk en van goede kwaliteit te houden. In een zorgzame samenleving is liefdevolle en menswaardige zorg nu en in de toekomst het uitgangspunt. Zorgverleners krijgen weer de ruimte om hun werk te doen. Senioren hebben onze maatschappij opgebouwd en leveren ook vandaag een onmisbare bijdrage aan onze samenleving, door zorg voor (klein)kinderen of mantelzorg voor partners en leeftijdsgenoten. De ouderenzorg van de toekomst vraagt om andere woon-zorg vormen en om gerichte zorg en ondersteuning.
Om de zorg toekomstbestendig te maken, willen we:
17
Hervormen van de arbeidsmarkt. Wij willen dat iedereen zijn talent kan ontplooien. Daarom willen we de arbeidsmarkt moderniseren en toekomstbestendig maken. Dat doen we met de wetgeving die klaarligt. Voor zzp’ers gaan we meer zekerheid creëren en tegelijkertijd schijnzelfstandigheid voorkomen (Zelfstandigenwet). De inrichting van onze arbeidsmarkt moet daarom meer gericht zijn op blijven ontwikkelen en mobiliteit van werk naar werk. De overheid moet de juiste randvoorwaarden scheppen voor de inspanningen van werknemers en werkgevers hierop. Dit willen we doen: